Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1626 ggr
[Camia7]
0

Följsam??

jag tycker att det låter svårt att få valpen följsam..

Jag funderade på om man kan "försvinna" lite då och då när man är inne/hemma och gulla som bara den när den hittar mig eller när jag hittar den efter att den har letat efter mig?

Jag har inga bra ställen på att göra detta utomhus..

har ni några bra tips på följsamhet?

Jag tog hand om en valp på 4mån i två veckor.. han var ett rent helvete. han var inte följsam och reagerade inte på rösten/röstberöm bara på godis och lek. han sket fullständigt i om jag gick från rummet, han såg bara tillfället att ta allt han inte fick ta. Han kom inte när man locka på han, han bara kolla på en som man var ett pucko men hade jag godis va jag världens bästa. jag tränade kontakt flera gånger om dagen alla dagar han var hos mig men inte en enda j*vla gång kolla han mig i ögonen och jag testade allt man kan testa (eller jo när han skulle få mat kolla han mig i ögonen ibland eller när han ville leka). Jag skulle bli galen om min valp va så… är dom så?

därför har jag svårt att tro att valpar är följsamma för han är den enda valp jag har träffat (eller min bror hade en valp men det var flera år sen så jag kommer inte ihåg hur hon var då) och han var totalt hopplös

[Camia7]
0

putt

Majken!
0

Det är naturligt för en valp att inte vara följsam jämt, precis som tonåringar inte håller sin mamma i handen under hela sin uppväxt.

[Camia7]
0

var han i tonåren?

Majken!
1

#3 Ingen aning, men det var en liknelse.

[Camia7]
0

okej ja jo.. men tänkte om de kommer i tonåren när dom är så små redan?

[Murvel]
1

Ju roligare du är desto mer benägen är din hund att följa dig. 

Ju mer du belönar kontakt desto mer benägen är din hund att ta kontakt med dig.

MEN alla valpar är inte lika lätta att motivera att tycka att man är roligare än omgivningen. Och alla valpar har inte kontaktsökande lika naturligt i sig. Med tid och träning kommer det fram även på mer självständiga raser/individer :)

[Camia7]
0

men hur är man intressant och rolig då? :)

[Murvel]
1

Ta reda på vad din hund gillar! Överraska hunden, "hitta" roliga saker ute på promenaden (typ godis på marken som bara "råååkade" ligga där och som du hittade och börjar peta i..), belöna med lek, godis eller leksak när hunden gör något du gillar. Testa olika godisar och olika lekar - vad gillar just DIN hund? 

Lycka till!

Cahira
2

Mitt bästa tips, våga vara fånig! Ju fånigare du beter dig, desto roligare blir du. Var spontan, byt riktning, spring, gå, kryp, hitta godis på marken etc. 

Men våga vara fånig, tala fånigt, bete dig fånigt. Dom älskar det!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Camia7]
0

Okej :) det där med att gömma sig då? kan det funka?

[Murvel]
0

#10 ja om du gör det då och då och valpen blir lite ängslig. Om den får panik ska du lugnt bara komma tillbaka igen. om den inte bryr sig alls så får du öva mer på kontakt först :P

vallhund
0

#5 Trotsålder hos människovalpar inträffar flera stycken vid olika åldrar. Visserligen har hundar inte den kognitiva förmågan att trotsa, men hundägare/föräldrar upplever det ganska likartat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
1

#10 Gömma sig hjälpte inte ett skit med min valp. Hon var för självständig och kunde inte bry sig mindre. Med osäker individ så blir den bara osäkrare och kan skapa en otrygg hund.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
0

Ni var inte den 4mån gammla valpen din allså hade kan kanske inte så mycket i vinst att hänga på dig de två veckorna du var hundvakt. Det är olika hur man tränar sen kanske inte ägaren tränat in något kontakt med valpen, jag träna inte alls förren Enja var 6 mån innan där var det mycket leka in :)

Vizzla
1

Vad är det för ras? Det finns ju vissa rasbundna egenskaper som gör att hunden är mer/mindre följsam.

Jag har Tax, de är inte följsamma direkt utan gillar att tänka själv och bestämma hur leken ska gå till. Jag måste vara superrolig och verkligen uppmuntre och bli överdrivet glad när dom är följsamma å då går det ett tag. Båda är väldigt godismotiverade så det funkar ju också men de blir snabbt uttråkade så jag kan inte träna i för långa pass..

Detta är om man nu menar följsam som i - uppmärksam på ägaren hela tiden och följer vid sidan, följer efter.

Följsam i vardagen är dom. De är trevliga hundar som går att ha med över allt och som inte drar i koppel. Däremot kan vi inte ha dom lösa pga jaktinstinkten.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf