Världens sjukaste hund
Jag känner bara att det borde få räcka lite snart. Det känns som jag har världens sjukaste hund och går det ena över så börjar något annat krångla.
Vi har haft henne i sex månader (hon är 1,5 år) och under den tiden har vi varit till veterinären för urinvägsinfektion och ögoninflammation. Vi schamponerar två gånger i veckan mot jästsvamp mellan tårna på baktassarna samt runt vulvan. Tack och lov verkar svampen vara borta nu.
Hon har haft mild klåda hela tiden och nyligen kom vi fram till att hon är allergisk mot kyckling men trots att hon endast ätit nöt i några veckor verkar inte symptomen helt gå över. Klådan har blivit mycket bättre och vi ska såklart avvakta och se då det kan ta lång tid innan alla symptom är borta men det känns ändå frustrerande. Jag hatar att se henne slicka och klia, om det så bara är två gånger per dygn nu för tiden så gör det fortfarande ont i mig.
För några veckor sedan lekte hon för hårt på dagiset och stukade sig. Idag är benet bra men vi ökar motionen väldigt försiktigt då hennes kropp känns fragil då hon ätit något hela livet som hon är allergisk mot…
Igår fick jag se att det fortsatte droppa en liten stund efter att hon kissat och idag fick jag se att det droppar ibland även när hon inte precis kissat. Bokat tid hos veterinär. Igen.
Nej, ibland är det inte alls kul att ha hund. Jag tänker aldrig mer köpa en bulldog eller annan ras som har högre sjukdomsstatistik än genomsnittet. Ville bara skriva av mig för just nu känns det väldigt tungt. Vill bara ha en frisk hund.
Fy det är så hemskt när man har en sjuk hund man känner sig så hjälplös och frustrerad..Jag har också en hund som är så min puff har epilepsi och kyckling allergi, hon stukar lätt benen och nu senast när jag var hos vetten för att hon hade ont i ett ben så röntgade han henne och upptäckte att hon har en medfödd skada på ryggraden man blir så fruktansvärt trött.
Jag tror inte det spelar så stor roll vilken ras man köper ibland har man bara otur, Min mamma hade en schapedoes tidigare som hon köpte just för att rasen har så få sjukdommar och hennes hund var sjuk med leverskador och olika infektioner från det att hon var valp, när hon var ett år sa vetrinären att han inte visste om hon skulle leva en vecka till eller ett år till. Nu blev hon fyra år men vi tog hela tiden en dag i taget. Den hunden hade den största livsglädjen jag någonsin sett.
Jag vet på ett ungefär hur det är.. jag behöver inte åka till veterinären men när man har en nakenhund så är det tänder som ska ses efter samt huden.
Tänderna får lätt tandsten.
Huden blir lätt torr och får pormaskar.
Känslig mage som orsakar diarré eller kräkningar lätt.
Ibland vill man bara att allt ska flyta på.
Å va jobbigt för er. Hoppas hunden kryar på sig snart! aldrig roligt att ha sjuka djur oavsett vad det är.
Ni är bra ägare som ser till att hon får vård och mår bra :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Bara den här allergin har varit nog jobbig men dessa sjukdomar som förmodligen är kopplat till att hon har nedsatt immunförsvar pga denna sabla allergi är ju bara för mycket. :(
#1 Himla sorgligt att läsa om din mammas hund, och även om din hund med epilepsi och elände. Fruktansvärt jobbigt.
Det är sant att man ibland bara har otur, men i mitt fall är det nog tyvärr inte så. Jag har fått veta att flera av hennes syskon har allergier mot kyckling och/eller pollen och en syster har dessutom förändringar i båda boglederna sedan lång tid eller möjligtvis från födseln. En annan har fått operera ögonlocken. Idag hade jag nog undersökt och frågat mycket mer innan köp och inte bara litat på att allt var ok pga ett UA på besiktningen. Men det är lätt att vara efterklok!
#2 Jo, det vore ju trevligt om det någon gång ibland bara flöt på i alla fall. :/
#4 Men precis 🙂
#3 Ja det hoppas jag med. Det känns som det går åt rätt håll i alla fall nu när vi vet en orsak till att hon varit krasslig. :) Tack, det behövde höras just idag.
Förstår precis vad du menar, och det är verkligen jobbigt med olycksdrabbade hundar. Jag hade turen att i höstas hitta en riktigt bra vet (veterinär nr 5 i ordningen, utan att överdriva), och det är så skönt!
Hoppas det löser sig med din vovve! 🌺
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Jag lider så med er som har sjuka hundar! Blir så ledsen att läsa ditt inlägg, jag hoppas innerligt att din hund blir frisk ❤️
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

En fråga:
Vad ger du för foder?
Många hundar som har problem med klåda, dåligt immunförsvar, mage od, blir faktiskt bra om man byter till Barf eller färskfoder utan spannmål. Vom & Hundemat kan göra mirakel med en "krångel-hund", så det kanske kan vara värt att testa.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 & #8 : Tack ❤️
#9 Hon äter sedan några veckor tillbaka Vom og hundemats exklusiv. Jag hoppas symptomen sakta men säkert drar åt skogen nu…
Jag tror många gånger att vi petar i hundarna en massa konstiga saker som inte är naturlig mat för dom (precis som med hästar!), allergier och överkänslighet kommer som ett brev på posten! Har dom väl fått en allergi/överkänslighet så går det inte över heller, utan kan bli ett livslångt lidande. Våra hundar har alltid fått "vanlig" mat, kött, grönsaker, fisk mm. som vi själva äter + lite tillskottsfoder, garanterat fritt från tillsatser!
Nu blir jag väl nästan halshuggen, men många raser är "felavlade". Någon gång har en hund med defekter avlats in i nåt led. Det behöver inte synas förrän efter flera generationer, men då kan det helt plötsligt visa sig!
#11 Helt klart. Hade jag haft henne sedan hon var åtta veckor hade hon inte käkat Doggy under sitt första levnadsår, men det är inte mycket att göra åt nu. Kan bero på dåligt foder under uppväxten, kan bero på gener, kan bero på båda men allergi har hon i alla fall.
Tror inte du blir halshuggen av den kommentaren - det är ju så det är.
#11 eller så är det en effekt av naturliga mutationer som uppkommer då o då under all evolution. jag känner flera hundar som blivit av med sina "allergier" efter att man ställt om kosten till t ex BARF.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Dessa hundar som blivit av med sina allergier, är det kollat vad dem är allergiska mot specifikt? (av ren nyfikenhet)
Min hund som är allergisk äter VoH sedan i somras, men har tyvärr allergin kvar. Nu äter hon kortison-tabletter sedan en månad tillbaka då pollen kom, och snart väntas vaccin, dock kunde man inte få allt på samma vaccin. Nu är ju inte min foderallergisk dock, vilket kanske de andra hundarna är? (Hon är allergisk mot olika växter och grässorter + kvalster)
Ska tilläggas att hon är uppvuxen på torrfoder och haft synliga problem sedan 6 mån ålder, därför jag blev lite nyfiken på om det faktiskt kan ha med torrfoder att göra. Dumt nog var hon med på mitt jobb (i stall) under ett år innan vi visste att det var allergi det handlade om vilket också kan ha spelat in(då var det allt från fuktexem, hudinfektion och skabb enl vet som då behandlades såklart) , där fanns både hö och säkert kvalster.
(Ts ber om ursäkt för att jag kapat din tråd)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Ledsen att läsa om din hund o dennes problem. Har du testat A-E olja. En olja som är jättebra för slemhinnor o päls/hud.
Sök på nätet så får du läsa om dennes förträfflighet. Använder den själv emellanåt när någon av hundarna har problem. Till tikar med urinvägsproblem är den super.
#14 du skriver att din hund inte är foderallergisk men meningen ovanför att hon är allergisk mot voh?
#14 Ingen fara, jag har inget emot att folk skriver i mina trådar. :)
#15 Jag har testat fiskolja men det såg jag ingen nämnvärd förbättring av. Jag har blivit rekommenderad att testa alger och nu av dig A-E olja. Jag såg på recensionerna av A-E och den verkar ju jättebra. Ska klicka hem en flaska och testa. Tack för tipset. :)
PS #14 Skrev att hunden äter VoH, inte att hunden är allergisk mot VoH. ;)
ja tipsen brukar hagla när man har problem. Man måste lära sej sålla o inte gå på allt. Har bara bra erfarenheter av a-e olja då jag använt det vid urinvägsinfektion flera gånger o tikarna blivit bra. Super till rinnande ögon. Min golden hade klåda ett tag gav ae olja den minskade nästan direkt o på 2 veckor var klådan borta. . En riktig mirakel olja.
#17 Skall man verkligen ge det till hundar som äter helfoder? Gäller att ha koll så hunden inte får i sig för mycket A-vitaminer.
#14 Den undersökning som rönt mest intresse vad gäller allergier är den som påvisade att dräktiga o digivande tikar som åt annat än bara torrfoder fick avkomma med mycket färre allergier. Spelade ingen roll om det var torrisar + färsk/BARF/hemlagat, eller bara något av de 3.
Lite KL
Det där med foderallergier o eliminationsdieter är knepigt, en hund som inte tål torrfoder som innehåller kyckling kan tåla rå kyckling, eller kokt.
#18 - man kan ge A-E oljan även om hunden får fullfoder (inte många foder innehåller så höga halter av dessa vitaminer), men den ska bara ges kortare perioder i stöten.
Jag blev osäker på det här med för mycket A-vitamin osv så jag tänkte rådfråga er om ni tycker jag ska köpa A-E olja.
Hon äter 750 g VoHs exklusiv om dagen och till det ger jag rek giva Standardts startmix. Det står att man alltid kan ge det utöver fullfodret. Sen får hon 2-3 köttben i veckan men hon äter bara köttet och gnager inte så mycket på själva benet. Som godis ger vi torkat nötkött.
På förpackningen till startmixen står det Vitamin A: 1050000IE /kg och på Exklusiven Vitamin A 3500,00 I.E /kg. Jag har ingen aning om vad det betyder. Låter det som att jag kan ge extra A-E olja eller ska jag passa mig för att lägga på mer tillskott än det hon redan får?
Jag har räknat ut att hon dagligen via tillskottet och fodret får ca 13125 IE (vad betyder IE?) A vitamin och enligt den här tabellen så är övre gränsen för en vuxen hund 213120. Rekommenderat intag är 5045. Tillräckligt intag 4036.
Hur trovärdig är den där tabellen? Om man ska gå efter den så är ju Exklusiven under tillräckligt intag med sina 3500 IE / kg?
Tänker jag helt fel? Har jag totalt rört till alltihop? Det känns verkligen som jag famlar i mörkret här och jag är inte ett dugg mer klok på om jag ska tillsätta A-E olja eller inte…
#20 varför ger du full dos av Start Mix ? VoH är ändå ett fullfoder även om det som andra färskfoder har lite låg vitamininnehåll. Halv dos Start Mix räcker gott (skulle ge halv dos av Standardt Immun istället då du absolut inte behöver tillsätta så mycket kalcium som finns i Start Mix då det är alldeles tillräckligt med kalcium i VoH).
Vet inte om du läst detta men gör det annars
#21 IE = Internationella Enheter
#23 Anne-Marie Hammarlunds kunskaper har inte hängt med i utvecklingen, Hammarlunds blandning t ex verkar ju optimal, eller, njae. Sen kan man komplettera med A-M H vitlökspulver.
#22 Vi började ge tillskottet när hon blev halt för att vi trodde att det skulle skynda på läkningen.Vad händer om de får för mycket kalcium?
#23 Jag ramlade faktiskt in på den sidan idag! Vad jag förstår är det ganska svårt att överdosera A vitamin men ändå har jag hört att man ska vara försiktig med att ge lever etc. Svårt att sortera all denna info men hon låter vettig, A-M Hammarlund. :)
#24 Såg inte ditt inlägg innan jag skrev vallhund. Känner att jag har såååååå mycket att lära… Känns även som jag på något sätt lyckas välja fel väldigt ofta. Är det bättre att sluta ge startmixen och bara köra på eklusiven? Suck. :(
#26 När det kommer till valpar/unghundar o tillskott så kan Lo-katt ge bättre svar än mig.
#27 Å, sorry. Frågan skulle såklart vara till Lo-katt som pratade om mixen. Så #22 - kan det mer skada än hjälpa att ge tillskottet? Läste nu att för mycket kalcium kan ge skelettproblem. :/
#28 inte skall du be om ursäkt! Själv BARFar jag mina hundar, den enda kalk de får är via alla ben dom käkar, det som inte behövs åker ut, samma gäller inte tillskott eller mjölksyrad kalk.
Man lär sig genom att läsa o fråga.
Jag vet bara vad det gett för resultat när jag använt det till mina hundar. Sen får det vara hur gammal som helst. Jag ser till resultatet.
#29 Jo nog lär man sig en hel del men man ser ju även hur mycket fel man gör och det är lagom tröttsamt, haha. Jag gör som Lo-katt skriver och halverar mängden mix-tillskott. Hon har ben att gnaga på och då känns det nu lite overkill att dessutom ge full dos tillskott. Nyttigt med feedback ibland. :)
#31 när du gjort slut på Start Mixen så gå över på Immun istället. Då behöver du inte oroa dig för kalciumhalten, men får lite mer extra boost med dom vitaminer som en hund med problem kan behöva🙂 kör på halv dos även där.
#32 Japp det låter bra. Tack för hjälpen. :)

Tråkigt vad mycket ni råkar ut för! Hoppas det blir bättre framöver.
Ett tips på om man vill ha en ras med bättre skadestatistik är att kolla Agrias rasgrupper. De hade fem grupper förr, nu är de nio vill jag minnas. Rasgrupp 1 är den "friskaste". De dyraste grupperna är de med procentuellt högst kostnader hos veterinären, vilket är en god fingervisning om rashälsa.
Men alla hundar oavsett ras kan ju råka ut för olyckor och drabbas av sjukdomar!
Jag vet förresten hur du TS känner dig. Jag har levt med en sjukdomsdrabbad ras i många år och inte förrän jag bytte ras insåg jag hur mycket energi som jag egentligen lagt på oro pga sjuka hundar. Det är en lättnad att inte behöva ha det så längre, även om saker kan hända vilken hund som helst. Men vissa raser drabbas mycket oftare än andra - tyvärr.
Idag var vi in till veterinären. De hittade blod i urinen och de tror att hon har uvi så hon ska äta antibiotika i 20 dagar. Vi kollade även på hältan och hon verkar ha ont i ett knä. Hon ska äta antiinflammatoriskt / smärtstillande i 20 dagar och om lite mer än en månad ska vi tillbaka till vet för kontroll. Är hon inte bättre då kan det bli aktuellt med operation.
Jag har kontaktat Lena på GG hund och katt och jag hoppas att hon kan hjälpa oss ur det här. Hon trodde att Lucy fått för lite kalk i maten och att hon därför dragits med svamp. Vi har mailkontakt och det känns som hon verkligen vill hjälpa till och det känns underbart.
Så ser läget ut nu. Ser inte direkt fram emot att inte kunna motionera en unghund på minst en hel månad. :/ Hon kommer kunna tusen tricks i maj…
Var in till veterinären igen idag för en friskvårdsbesiktning och rehabilitering. Fysioterapeuten klämde och kände på alla muskler och leder och hon sa att vår hund har överrörliga leder. Jag förstår inte riktigt vad det innebär, men vi ska börja använda benviktsmanchetter och så rådde hon oss att promenera (de mycket korta kisspromenaderna vi gör nu när hon haltar…) på asfalt så mycket som det går.
Lucy blev behandlad i några minuter med laser. Veterinären som förra gången undersökte henne trodde att hon hade ont i knät. Hon skrek till när han klämde där. Nu reagerade hon istället när lasern rördes över höften och försökte krypa undan då den var i det området. Knät reagerade hon inte på idag. Känns mycket märkligt.
Sedan fick hon ligga på en vibrationsplatta i några minuter och det verkade hon gilla. De brukar gilla den plattan sa hon som tog hand om oss. Vi bokade tid för höftledsröntgen så på torsdag är det dags. Känns nervöst och jag vet inte om man ska hoppas på att de ska hitta något eller inte på den där röntgen.
Jag har själv överrörliga leder och det kan göra väldigt ont och jag har fått kroniska skador på ligamen/muskelfästent pga det.
Överrörlighet betyder helt enkelt att man kan röra på lederna för mycket, vilket i sin tur ger slitage.
#38 Det känns ungefär som eländesnyheterna aldrig tar slut. Låter förskräckligt med överrörlighet. 😕
Varit in och röntgat armbågsleder och höftleder. Veterinären sa att det inte såg så bra ut i höftlederna, och att den vänstra såg värst ut. Det är vänster bak hon haltar. Han tyckte att det var något i armbågsleden som såg vasst ut och verkade nästan förvånad över att hon inte haltade fram också. Bilderna har skickats till SKK.
Vi skickades hem för att fortsätta vår evighetsvila fram till den sjunde maj. Om tre dagar är medicinen slut och vi skulle komma in om hon börjar halta mer då. Det känns förjävligt just nu.

Hm, jag undrar om vila är den bästa behandlingen. Muskelmassa brukar fungera stödjande till dåliga leder.
#41 Vila är nog det bästa just nu, men naturligtvis med koppelpromenader.
TS kan ju redan nu beställa tid hos en hundfysioterapeut för rehabplanering, dvs bygga muskler etc.
7 maj är snart.
Om du skriver var du bor så kanske någon av oss kan rekommendera någon bra sjukgymnast/fysioterapeut.
#41 Ja jag vet inte. Jag har sedan jag köpte hund förlorat den mesta tilliten till veterinärer. Det känns som den ena är värre än den andra och jag känner mig totalt knäckt sedan vi igår fick världens mest otrevliga veterinär. Det känns helt enkelt inte som de bryr sig så värst mycket om hur det kommer att gå för oss och informationen om hur mycket vi skulle motionera var väldigt otydlig när vi började denna utredning. Det lät ungefär som de sa att vi bara skulle gå kisspromenader så att jag skulle sluta fråga mer. Fysioterapeuten vi var till sa att vi skulle gå våra korta promenader på asfalt.
Jag fick rådet av personen som hjälper oss med hennes kost att gå lugna promenader i skogen så att musklerna får arbeta och jag tycker det låter vettigt. Hon har nu endast vilat i två veckor med smärtstillande och antiinflammatoriskt och ingenting är förändrat med hältan.
#42 Jag bor på Gotland så om någon vet någon duktig fysioterapeut på ön så tipsa gärna. Ja jag hoppas att sjunde maj kommer snart för jag står snart inte ut att se min hund halta omkring mer.
Bara gå på asfalt? Låter väldigt konstigt, asfalt är stumt o absolut inte snällt mot lederna!
#44 Vi har beslutat att göra det som känns vettigast och vi tycker att det känns klokt att knalla omkring lite i skogen och inte så mycket på asfalt så vi kör på det. Hon ser inte ut att fara illa av motionen, än i alla fall. Två saker har hänt sedan vi igår började traska i skogen - matte har dragit med sig en fästing in och höll på att få en mental breakdown när den kröp på handen och hund och matte har blivit lite gladare sedan vi fick lite sol på kinderna.

bra! underskatta inte det mentala välbefinnandets inverkan på kroppens förmåga till läkning! Låt hunden vara hund och glädjas åt sitt liv:)

Asfalt är stumt, men att gå sakta där, kan vara bättre för trasiga kroppar, än att gå på grusvägare och annan ojämn terräng. De vet vad de pratar om, även om det kan låta tokigt. :-)
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Bara nyfiken, vet du hur hälsan är hos kullsyskonen? eller har ni ingen kontakt alls?
≧◔◡◔≦
#48 Några månader efter att vi köpt henne startade uppfödaren en grupp på fb för alla valpköpare. Den är nu nerlagd eftersom det blev så mycket prat om sjukdomar… Vad jag förstod så hade minst 4-5 av syskonen ur två kullar allergier, vissa mer omfattande än andra. Någon hade åkt in akut efter att hunden snott en kycklingvinge, då hunden nästan blev medvetslös. Flera hade problem med klåda och någon höll även på att medicinera för att hunden blev dålig av pollen. Samma hund hade opererat knät och en annan hade opererat ena ögonlocket. Jag läste även på någons blogg att en av hundarna hade något fel med boglederna sedan lång tid eller från födseln. Hundarna från Lucys kull är 1,5 och den andra kullen är nog snart ett år gamla.
#49 Så trist…
≧◔◡◔≦
Idag kom resultatet från höft- och armbågsledsröntgen. ED 0, HD: D vänster, C höger. Ljuva liv.
Nu gäller det hästar, men där jag har jag fått lära mig att skritta på asfalt är bra för lederna, men trava e döden… Så jag kan absolut tro på sakta promenader på asfalt.
Besök min blogg: http://bumpi.se
#52 Vi skrittar lugnt på både asfalt och i skogen. Bara hon inte börjar halta mer är det grönt sa tjejen på rehabiliteringen, men motion ska hon ha. :) Känns ganska värdelöst att vi vilat i två-tre veckor och blivit alldeles deprimerade när vi kunde ha varit ute och knatat runt i solen… Korta promenader men många rekommenderade hon.
-
Vi var på vårt andra rehabiliteringstillfälle och idag fick hon testa watertreadmillen. Hon var jätteduktig och vi har bokat in 20 tillfällen i vattentrasken och vibrationsplattan. Eftersom inte Rimadylen verkade fungera öht ska vi börja ge glukosamin.
Lucy hade för högt PH i urinet men inga bakterier eller annat dåligt. Hennes PH låg på 8 och det skulle ligga på 4-5 sa vet. Vi ska ge askorbinsyra för det. Tanten frågade vad vi gav för foder och när vi svarade färskfoder så trodde hon att det kanske berodde på det. "Det är ju ganska mycket kött i färskfoder." Haha, ja. Att det finns ganska mycket kött i färskfoder kan jag väl hålla med om.
Bifogar en morgontrött Lucy.
Idag var vi på återbesök för hältautredningen men veterinären sa att eftersom hennes höftledsröntgenresultat var så kasst så är det troligen därför hon haltar. Vi ska återkomma om en månad för undersökning då vi varit ca 20 gånger i vattentrasken och vibrationsplattan samt tränat hemma med viktmanchetter varje dag. Då kanske hon har byggt upp såpass mycket muskler att hältan är bättre. Vad vi annars gör vet jag inte.
Fysioterapeuten rekommenderade grönläppad mussla så vi ska köpa det när Seraquinet är slut. Jag har även beställt MSM då jag hört gott om det så det kommer att komma på posten.
Igår kändes allt verkligen helt förjävligt och jag blev irriterad på Lucy för att hon får mig att må så dåligt och så blev jag arg på mig själv för att jag mycket väl fattar att det är orättvist att vara arg på en hund som inte kan rå för att den har ont. Jag har bara fått så himla mycket nog av att se en hund halta omkring nu att jag inte vet var jag ska göra av mig själv.
Jag antar att det bara är att kämpa på en månad till nu och hoppas att det blir bra tills nästa återbesök hos veterinären.
Vilken kämpe du är TS!
Vi håller alla tummar o tassar för er.

Jag hoppas verkligen att det går bra för er. Vi håller alla tassar här hemma för att allt ska bli bra till slut. Men jag hoppas du känner också att det är okej att släppa taget när det känns som att resan inte längre är värd målet. Allt handlar ju om prognoser och livskvalitet och där är det ingen annan än DU och de professionella som behandlar hunden som kan känna vad som är rätt.
Ser vi att hon börjar må dåligt är det självklart för oss att inte göra själviska val. Sen är det är klart att en hund som haltar har ont, men i dagsläget påverkar inte hennes dåliga ben hennes livsvilja och glada humör så då kämpar vi på. Det känns bättre nu också när vi fått i uppgift att bygga muskler istället för att vila och bara ruttna bort i tristess.
Nu när vi kan gå ut och strosa omkring i solen och titta på folk och hundar, traska i skogen utan att fundera på om det är bra eller dåligt, lägga korta spår osv så känns den här månaden lättare att klara av.
När hon går nu så går hon med tårna inåt på bakbenen, och dessutom går hon med fötterna som på en linje efter varandra. De trodde att hon går så för att försöka avlasta höfterna. När hon går i vattnet är hon tvärt emot väldigt bredbent och då förstår man att det är väldigt olika muskler som får jobba. Viktmanchetterna skulle hjälpa till att aktivera rätt muskler.
Hon har börjat älska att gå till terapeuten och kämpar på som tusan i vattentrasken. Sen får hon ett glädjefnatt när hon är klar och sedan hoppar hon upp självmant på vib-plattan. Lycka är att gå till terapeuten två gånger i veckan, haha. :)
Nu blev det en massa babbel bara, men tack för era lyckönskningar. De betyder mycket nu när vi har en svår tid! ❤️
Den senaste veckan har vi gjort precis allt man inte ska göra när man blivit rekommenderad att bara gå halvtimmespromenader. Vi for hem till Dalarna för att sätta plant och vi hade ingenstans att göra av Lucy så vi tog med henne till skogen. Vi tog med hennes vintertäcke och ett fårskinn så att hon inte skulle bli kall. Hon traskade omkring i sin egen takt och lade sig emellanåt och sov på fårskinnet. Första dagen var vi i skogen i 7 timmar.
Jag tänkte att nu går det åt helskotta ikväll med hältan. Hon däckade när vi kom hem och sov i sex timmar. När hon vaknade - inte ett spår av att hältan skulle ha blivit värre! Tvärtom tyckte jag att hon såg rörligare ut.
I fem dagar var hon med oss hela dagarna i skogen. Efter ett par dagar kunde jag ibland inte se att hon haltade alls utan använde alla benen lika mycket. Det har bara blivit bättre för varje dag. Det känns fantastiskt. De senaste månaderna har verkligen varit ett virrvarr av hopp och förtvivlan men detta måste ju ändå vara ett stort steg i rätt riktning. Nu ska här promeneras i terräng!
Dock har hon börjat klia mer och antingen är det för att hon löper eller för att när vi varit hemma har vissa i släkten varit "snälla" och gett henne smörgås, spaghetti etc fastän vi förklarat att de inte fick ge henne något. Hur som helst, nu blir det i alla fall inga mer rester och vi ger henne extra ben ifall det är kalkbrist som spökar igen. Förhoppningsvis är klådan borta snart.
Ville bara dela med mig av min glädje över att hältan äntligen blivit bättre, så att vi kan gå ut på promenader i normal takt med en pigg hund! Klådan löser sig, den har ju blivit bra en gång förut. :)
Vad härligt TS! Verkar gå framåt :) Skönt. Håller tummarna för er att det blir toppen-bra så småningom! 🤗
Härligt att läsa, tack för att du delade med dig!
Jag har tyvärr skitnyheter att komma med. De senaste dagarna har hon inte bara varit stel då hon gått upp efter att ha sovit - hon har börjat gå på tre ben en stund. I allmänhet är det mycket sämre än sedan vi var iväg på "hälsoresan" trots att vi försökt efterlikna omständigheterna med mycket terräng och rörelse.
Vi ska in till veterinären nästa vecka och följa upp hältan. Rehab-tjejen sa att nästa steg nog är Cartrophen som är en smärtlindrande spruta hon ska få med en veckas mellanrum i en månad. Vi ska diskutera vidare om detta nästa vecka. Jag har läst i någon timme på internet om erfarenheter och vissa hundar verkar bli att må väldigt dåligt, medan andra fungerar bra i alla fall en tid.
Jag är enormt nervös över de här sprutorna då hon är så känslig och får klåda för ingenting och har haft så stora problem. Det känns inte ett dugg kul att då ge henne en stark medicin då. Vi får se vad vi kommer fram till. Just nu är livet inte så kul alls.
Styrkekram!
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Massa kramar!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Update: Var till veterinären för återkoll av hältan. Hon har inte blivit undersökt av veterinären sedan den 2/4.
Idag klämde han när hon var vaken, sövde henne och klämde när hon sov samt röntgade båda hennes knän. Nu är jag så här i efterhand lite osäker på vad som sas, men korsbandet var antingen kraftigt skadat eller av.
Både rehab-tjejen och veterinären var häpna över att hon över huvud taget stödjer på benet.
Det är ju mycket underligt i den här hältahistorien. Knät är ju röntgat för två månader sedan, varför syntes inte skadan då? Vet. trodde att det var knät vid första undersökningen, men sedan verkade HD-resultatet komma i fokus och knät liksom "glömdes bort" i all rehabilitering för höften. Varför kollades inte knät upp mer på en gång för att utesluta att det var just höften och inget annat?
Hon har alltså i över två månader gått promenader med ett korsband skadat eller av samt i en hel vecka sprungit lös i skogen i 7 timmar om dagen och såg nästintill helt ohalt ut då! Hur "tålig" hund har vi?!
Som en extra bonus har hon börjat utveckla artros i knäna också. Det som talade emot operationen var artrosen, och det som talade för operationen var att hon är så ung och musklad. Operation inbokad tisdag nästa vecka.
Vilka bra ägare ni är, som gör så mycket för er hund! Vet flera i "mitt" hundsällskap som aldrig hade gjort så mycket för hunden, guldstjärna till er!
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#66 Vi är osäkra nu och känner att det här valet är enormt svårt. Hon är inte ens 2 och har artros, samt så kassa höfter att vet + rehab trodde att det var därför hon haltade. Vi vet inte längre om det är värt att göra en operation med så lång rehabilitering. Jag tycker det är jättesvårt att veta var gränsen går för vad man gör för sig själv och vad man egentligen gör för hunden. Hon har inte levt ett fullgott hundliv på månader nu och framför oss ser vi korta koppelpromenader och ingen dragkamp, ingen lek med andra hundar.
Vore det en solskenshistoria går operationen och läkningen bra och hon kommer inte känna av varken artros eller dåliga höfter på många år, men det känns dessvärre som att de oddsen inte är jättebra. Allt känns just nu väldigt snurrigt. Hon är ju så ung och hade världen varit rättvis hade hon haft hela livet framför sig. Den beslutsångesten.
Stor kram!
#67 Tycker styrkan ligger i att ni tvekar. Det är de tyngsta tankarna, men av den här tråden så är frågan hur pass frisk en sådan här hund kan bli. Hoppas ni kommer fram till ett genomtänkt beslut tillsammans med er veterinär, lycka till!
Skickar en hel hög med styrkekramar till er!
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Styrkekram!! 🌺
Vi har beslutat att operera henne. För att hon är så anpassningsbar och inte klättrar på väggarna under vila, för att hon är ung och för att hon inte är dimmig i ögonen utan har en glad och pigg blick. För att hon är en jädra fighter. Jag kommer förmodligen hata världen hela sommaren då jag tvingas sitta i en lägenhet med en hund som knappt får gå promenader, men vi måste ge henne en chans att bli bra i benet. Det är så det får bli.
Håll tummarna för oss!
#72 Kanske kan ni skaffa en vagn så ni kan ta er ut lite? Trevligare att sitta ute på olika platser än inne om det är fint väder, och säkert bra mentalstimulering även om hon inte kan röra på sig.
#73 Bra idé! Ska genast kolla upp saken. Det vore guld värt att slippa sitta inne hela sommaren. Har du något tips på en bra och prisvärd vagn?
#74 nej inte direkt, men ni kan ju kolla begagnad barnvagnar på blocket… borde ju kunna finnas något gammalt åbäke billigt…

Jag har en gammal tvillingvagn jag ska kasta som jag hade tänkt bygga om till hundvagn (för hundarna att dra iofs). Vet inte vart du bor, men är det inom hämtavstånd får du den.
Annars om det är en tyngre hund kanske det är bättre att bugga om en trädgårdsvagn? Jag har en sån också, men den är inte gratis då den är ny i förpackning ;)
#76 Jag bor på Gotland så förmodligen är det inte hämtavstånd, haha. Ingen bor på Gotland. Ska kolla upp det där med barnvagnar och trädgårdsvagnar och se om man kan göra något klokt av det. Tack för tipsen!
Hoppas allt går vägen för er, här hålls det många tummar när det är dags!
Små stjärnor lyser också i mörkret.

#77 nej det var ju en bit ;)
Önskar er lycka till och håller tummarna att operationen gör susen! Hade varit så härligt om eran resa kunde bli en solskenshistoria efter allt kämpande :) Finns ju specialvagnar just för hund, men frågan är hur storlekarna ser ut där.. Mest sett sånna till hundar under 10kg.
Mvh Jenna
vi håller tassar och tummar här!🌺
Håller tassar och tummar här med!
Idag blev Lucy opererad och hon är väldigt ymlig och har ont såklart. Det gör ont i hjärtat att höra henne gnälla och se henne hoppa omkring på tre ben, men detta måste ju ändå vara botten. Nu kan det bara bli bättre och bättre hädanefter. Knäet är lagat och operationen gick bra.
Dessvärre strular försäkringsbolaget med betalningen och jag har en stor klump i magen av det. Imorgon får vi höra vad de slutgiltigt säger. Usch vad ledsen jag blir, det sista man vill tänka på nu är pengar.
Vad skönt att operationen gick bra! Tack för uppdateringen.
Håller stenhårt tummarna för att försäkringsbolaget betalar för operationen!
Massa styrkekramar!!
// Emmily

Lycka till med allt. Hoppas ni kan pusta ut snart.
>>>Malum domesticum<<<
hur har det gått för er?
#86 Det har gått bra med benet! Det verkar läka bra och hon stödjer på det fint. Vi ska in imorgon till rehab så då får vi nog höra mer hur de tycker att det har gått men jag tycker det ser bra ut. :)
I övrigt har det väl inte gått så bra då antibiotikan och rimadylen har ställt till det för henne då det sabbade magen och gav klådan ett försprång. Jag försöker enligt konstens alla regler att anpassa kosten så att hon ska bli av med klådan snabbast möjligt, men magen är i alla fall helt återställd så vi är på väg åt rätt håll!
Angående försäkringen så vägrar de betala så ärendet ligger nu hos skadeprövningsnämnden.
Skönt att höra att operationen verkar funka och att hon är okej trotts omständigheterna!
Men resten lät ju inte alls kul, varför vill inte försäkringsbolaget betala? För att hon hade skadan innan ni fick henne och skaffade försäkring? :(
#88 De vill inte betala eftersom de påstår att ett friskt korsband aldrig kan gå sönder bara av att leka med en annan hund, utan det ska till en större olycka som till exempel en bilolycka eller att hunden fastnat med benet i ett staket och knäckt av korsbandet på det viset.
Därför bedömer de att skadan är degenerativ och för att försäkringen ska täcka degenerativa sjukdomar så måste hunden ha varit försäkrad i 12 månader innan skadan. Vi vet inte om hon varit försäkrad utan avbrott under 12 månader innan skadan eftersom bolaget inte "kan" leta reda på de uppgifterna i sin dator, trots att Lucy har haft samma bolag sedan hon var valp. Första ägaren till Lucy verkar inte vilja ringa in och få försäkringsnumret hon hade när hon ägde Lucy så därför vet vi inte om hon varit försäkrad under 12 månader innan skadan. En himla soppa är vad det är.

Jag vet inte vilket bolag du har men på mitt bolag (agria) söker de snabbt reda på en hund via reg nummret. Är hon oreggad? då kanske det är svårare om du inte har tidigare försäkringstagarens personnummer förstås.
#90 Hon har Agria 😉
#90 Jag har Agria och hunden är inte registrerad i SKK. Tjejen från Agria som jag pratade med förklarade att tidigare ägare själv måste ringa dem och få försäkringsnumret så att tidigare ägaren kan ge mig numret så att jag kan ringa upp Agria och be dem kolla upp från vilket datum försäkringen gällde och när försäkringen avslutades. Agria fick inte "ge ut personuppgifter" och det var därför omöjligt för dem att söka på hundens namn eller chip-nummer för att kolla tidigare försäkring.
Att jag aldrig varit ute efter några personuppgifter och att det endast är infon om vilken tidsperiod hunden varit försäkrad tidigare i livet som är intressant verkade inte spela någon roll.
Jag tycker du ska ringa igen, och förklara läget för den som svarar, risken att du får prata med samma tjej borde vara minimal, de har säkert en massa som sitter och svarar i telefon, och de flesta skulle säkert vara mer hjälpsamma än så!

Ja ring igen, det där var fel.
Nu är det snart 1,5 månad sedan Lucy opererades. Igår på rehaben fick vi höra att det ser otroligt bra ut. Det gjorde hela min dag. Hon såg inte ut att återhämta sig bra utan otroligt bra! Har börjat få tillbaka bra med muskler, stödjer fint på benet och är "nästan läskigt mjuk i musklerna". Man ser nästan ingen skillnad nu på det friska och opererade benet när hon går, bara att hon tar något kortare steg med det opererade benet. Det känns så kul att knät återhämtar sig så bra. Det känns som jag gjort något vettigt när jag lade upp hennes kost i alla fall! :) Nu får hon så smått börja trava och vi får gå 25-minuterspromenader.
Till något tråkigare: Igår kom jag in på en artikel om tonsillit och det slog mig att Lucy stämde in på lite för många symptom… Äter en massa gräs, får beläggningar på tänderna, har börjat att nästan maniskt slicka på oss, harklar, kanar på rumpan och naggar på svansen. Suck.
Bokade in en veterinärtid idag och diagnosen blev "kronisk tonsillit". Jag vet inte hur många gånger idag jag brutit ihop över allt elände. Vi har inte råd med mer sånt här! Kan hon inte bara få bli frisk nu?! Vi fick antibiotika utskrivet men vi ska testa att behandla med kolloidalt silver först. Jag tror nämligen inte hennes mage skulle klara ännu en antibiotikakur utan att få men.
#95 Men då 😕🤗 Jag håller tummarna att hon snart blir helt frisk. Ni är starka ni! Massa styrkekramar!!!
Vad roligt att höra att det går så bra med benet!! :)
Håller tummarna för att hon blir helt frisk från allt annat snart också!
Jättefin bild på henne!!
// Emmily
hoppas hon blir frisk snart!
/Emilia
Min ena tjej är ju en hund som oxå är sjuk konstant 90% av fallen för att hon äter något olämpligt men aldrig kul med sjuka hundar den andra där emot har aldrig varit sjuk under de 7år som jag haft henne… peppar peppar
/Emilia
:)
/Emilia
Idag var vi in till veterinären eftersom Lucy visar samma beteenden som när hennes korsband var av. Hon haltar inte jättemycket (det gjorde hon inte när korsbandet var av heller), men hon "doppar tårna" ibland, drar benet bakåt och utåt när hon står stilla och går med tårna inåt. Efter att hon gått två månader på det viset innan de kom på att det var en korsbandsskada så kan man väl säga att symptomen var välbekanta för oss.
Veterinären konstaterade att det kändes lite glappt i knät. Korsbandet var inte av, men han trodde korsbandet töjt ut sig. Hon fick en spruta kortison i knät och så skrev han ut metacam.
Jag känner att jag ger upp nu. Jag ser inget lyckligt slut på detta och jag är så förbannat trött på att se henne halta omkring och vara understimulerad. Hade det bara varit artros, hade det bara varit korsbandet, hade det bara varit de dåliga höfterna så visst. Då hade det känts annorlunda men allt tillsammans är bara för mycket. Jag tror inte att chansen att hon ska bli smärtfri är så stor längre. Jag vill inte stoppa i henne starka mediciner bara för att hon inte ska ha ont. Dessutom är jag övertygad att det skulle bli döden för hennes mage med mer NSAID.
Jag är inställd på att låta henne somna in. Husse är helt förstörd över situationen och han vill att vi ska prata mer med rehab-tjejerna först innan vi bestämmer oss, så det ska vi göra imorgon. Höra hur stor de tror att chansen är att hon kan bli smärtfri utan mediciner.
Det var väl inte riktigt så här vi hade tänkt oss att det skulle bli när vi skaffade vår första egna hund för 11 månader sedan.
😢
Massa styrkekramar 🌺
Vilken jobbig resa ni gjort, hoppas det får ett lyckligt slut ändå 🌺 *håller tummarna*
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Beklagar verkligen. Men det skall vara kul och givande att vara hundägare även om det inte alltid är så, och hunden skall ha ett värdigt hundliv.
≧◔◡◔≦
*styrkekramar* Du har gjort allt, du har kämpat som fan med henne. Om du nånsin undrar om du gjorde rätt, så kom ihåg hur hårt du kämpat. Saker går inte alltid som man vill och hoppas, men som Mischa sa så ska det vara kul att vara hundägare och hunden ska ha ett värdigt liv. Om du inte tror det finns nåt slut på detta vidriga träsk så tror jag du tar rätt beslut.
Massa stora varma kramar! Och beklagar verkligen! 🌺
Skickar en styrkekram till dig! Usch vad jobbigt med en sjuk hund :/ kan inte föreställa mig vad du går igenom och har gått igenom. Hon är så himla fin din tjej. Hoppas att ni finner en lösning, annars förstår jag att du låter henne somna. Det är helt rätt, för en hund ska inte lida.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Massor av styrkekramar till er! Jag finner inte riktigt några bra ord, de flesta har redan blivit sagda. Vad som än bestäms, så är det för Lucys bästa. Och det är alltid det bästa beslutet! ❤️
Usch så tufft!
Tänker på er!
// Emmily
Usch vad jag känner med er, som du har kämpat och verkligen försökt med allt för din hund 🌺 Styrkekram från mig och hundarna!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vila i frid Lucy… Och en styrkekram till dig 🌺
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vila i frid 🌺
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Vila i frid, fina Lucy ❤️
Vila i frid 🌺
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
Åh. 😕Styrkekramar och vila i frid finaste Lucy (hon är verkligen bedårande) 🌺❤️
Vila i frid, beklagar sorgen så himla mycket! 🌺
Vila i frid ❤️🌺
Vilken mardröm ni gått igenom.😕
Har själv en sjuk hund, men det är bara ett problem och ingenting mot vad ni gått igenom. Jag hade aldrig orkat med så länge som du gjorde.
Starkt gjort att du lagt ned så mycket på att hon skulle ha det bra, och starkt att inse när det gått för långt.🌺
Vila i frid :( Ni gjorde allt ni kunde och mer därtill!
Mvh Jenna
Nej gud, älskade ni… Vila i frid Lucy❤️
Massa styrkekramar till er, finner inga ord just nu.
-
❤️
Igår kändes det mest hemskt och fruktansvärt. "Gjorde vi rätt?" Idag har situationen sjunkit in lite mer och vi är säkra på att det här var det bästa vi kunde göra. Vi hade inte kunnat göra mer och detta var det beslutet som var bäst för henne även om vi tycker att det är väldigt jobbigt.
Det som känns mest påtagligt är tomheten och tystnaden. Vi är bara två nu. Någon saknas. Ibland glömmer jag bort att hon inte är här och blir förvånad över att hon inte kommer travandes när jag sätter på mig skorna eller slamrar i köket. Igår när vi såg på film höll jag på att börja kalla på Lucy så att hon skulle komma och sätta sig hos oss i soffan.
Det kommer nog ta ett tag att vänja sig med att Lucy inte finns hos oss längre. Jag är så otroligt tacksam över de 11 månader som vi fick ha Lucy i vår familj. Jag har lärt mig så ofantligt mycket på 11 månader som ägare till min första egna hund. Lucy ska såklart ha ett stort tack för det, men även människor på forum som detta. Jag har lärt mig så mycket genom att vara aktiv här. Tack alla ni som stöttat och gett råd och tips och som startat intressanta trådar som gett mig ny kunskap. Ni har gjort mig till en bättre hundägare. Tack fina ni för allt. 
Resan går vidare. Jag hoppas kunna skaffa en hund igen snart för jag har insett att jag inte vill leva mitt liv utan minst en hund omkring mig. Det blev alldeles för tomt. Saker och ting måste bara falla på plats först och vi måste få lite distans till vad som hänt och alla känslor runt det. Jag kommer kanske inte vara så aktiv här under tiden jag inte har hund, men jag kommer titta in med jämna mellanrum för att se vad ni har för er. När den stora dagen kommer och jag återigen blir hundägare finns risken att ni kommer få lov att titta på en eller ett par bilder på nya familjemedlemmen. Tills dess - stor kram på er alla. Tack för att ni följt och stöttat oss under vår krokiga resa med vår älskade lilla Lucy.
Välj nästa hund med omsorg och se till så föräldrarna är riktigt friska på papper, inte bara i ord från uppfödarens mun så du slipper samma helsicke igen. Vad skönt att du har ro i själen att du gjorde rätt! ❤️
#124 Absolut. Vissa saker ska man tydligen lära sig den hårda vägen. Hälsa är allt. Jag kommer förmodligen köpa en valp då jag minst sagt fått dåliga erfarenheter av att köpa omplacering - och jag kommer inte att vara en nådig valpköpare. Stackars uppfödare, haha.
#125 Nej tyvärr är det ju så i livet ibland. Men Lucy fick den bästa ägaren hon nånsin kunnat få som kämpade för henne in i det sista och det kan du vara så stolt över! 🤗
Min första katt var en problemkatt och jag har haft kattskräck så det var ju sådär lagom lyckat. Han fick attacker där han blev svart i ögonen och attackerade folk eller de andra djuren, så jag förstår den blandade känslan av sorg av förlust och lättnad över att djuret slipper mer.
Kärleken för det djuret bleknar aldrig och du kommer aldrig glömma. Om det är någon tröst. :)
Beklagar, började faktiskt gråta när jag läste allt det här,tittade på den sista bilden. Det måste kännas tungt. Men ni gjorde det bästa ❤️
Styrkekramar 🌺❤️
#126 Det känns så tungt att vara den som måste ta beslutet över när det är dags. Väga för och emot avlivning. Bestämma när någon ska dö, och boka in en tid. Vänta på att klockan ska gå. Jobbigaste jag gjort i mitt liv.
Att hon dessutom var så glad de timmarna vi väntade på att få åka till kliniken att hon gjorde lekinviter och började göra konster då hon tyckte det var dags för godis gjorde inte saken lättare precis. Hjärtat kan ju brista för mindre saker än att se sin hund bjuda på en puss i hopp om godis när man sitter och räknar ner minutrarna tills man ska åka. Samtidigt som vi självklart ska vara tacksamma över att hon var glad sin sista dag i livet kändes det enormt svårt att avliva en hund som var glad och pigg. Men vi måste påminna oss om att ett lugnt pensionärsliv fullt av smärtstillande tabletter och sprutor (som ändå inte verkade göra henne smärtfri) inte är ett liv för en tvååring, och att det förmodligen hade känts ännu värre om vi väntat tills hon börjat må psykiskt dåligt av smärtan innan hon fick somna.
Så himla tråkigt att höra om din katt. Usch och fy, att vara djurägare är sannerligen inte alltid kul…
Jag är glad att vi fick några fina bilder av bra kvalitet på henne innan hon somnade in. När vi är mogna för det ska vi rama in den finaste och sätta upp på väggen.
Det är aldrig lätt. Varesig de är pigga och glada eller om de är döda i ögonen och man "väntat för länge" och varit "för självisk och blind".
Bamsekram!