Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2144 ggr
Hundens
1

Fel av tikägaren

Ska försöka dra historien lite kort. Det är så att jag hade min hanhund lös ute på baksidan av vårt hus. Han är en blandning av Jämthund/Schäfer/Vorsteh. Då kom grannens Aussie tik på besök och både hon och min hund stack iväg direkt. Gick inte att kalla på någon av hundarna. Jag sprang efter dom men tillslut såg jag dom inte längre. Ringde min sambo som fick komma med bilen och så fortsatte vi letande. Vi hittade dom efter en 15-20 minuter och då satt dom fast i varandra. Så vi kunde inget göra förrän dom hade "avslutat" parningen. När dom var klar stoppade jag båda hundarna i bilen (avskilda hundburar) och for till grannen och berättade vad som hade hänt. Hon var ganska upprörd på mig, men jag sa snällt att jag kunde betala halva abortsprutan och skjutsa henne till veterinären för hon har inget körkort. Det gick hon med på. Jag visste inte vad en abortspruta kostade så jag gav henne 1000 kr men hon sa då att hon inte ville ha någon skjuts längre utan de skulle hon fixa själv. Men nu till saken, jag har en god vän som känner min granne väldigt bra. Nu har min vän berättat för mig att tikägaren hade sagt att hon inte tänker ta någon abortspruta utan istället chansa på att de inte blir något för hon hade lyckas få 1000kr av mig. Jag är så arg men vet inte vad jag ska säga, ska jag säga att jag vill ha tillbaka pengarna? Vad skulle du gjort?

[Moa-]
0

Visst fel att ljuga, men hur påverkar detta egentligen dig negativt?

Du behöver inte bekymra dig om eventuella valpar och hade blivit av med dina 1000 kr oavsett, på vilket sätt lider du skada av att hunden ej tar sprutan?

Fridaaaa
6

Jag tycker att tikägaren gjorde fel.
De pengarna var till abortsprutan, annars skulle hon lämna tillbaka dem anser jag! För tar det inte sig nu, har du blivit lurad på 1000kr anser jag. Men bra av dig att betala den men jag hade följt med tror jag om det hade skett så för mig.

Men varför hade ni dem tillsammans om hon löpte?
Aldrig hört att de parats utanför löp.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Velinga1984
0

Ja, du har betalat halva abort-sprutan så blir det valpar så får ju tikägaren stå för det helt själv. Du har klargjort att du inte stödjer några valpar.

Det bästa hade faktiskt varit att följt med till veterinären och betalat först där, då ni ändå bor grannar.

Gronstedt
3

#2: Eh, tiken kom ju drällande ensam in i deras trädgård?

Vizzla
3

Jag hade tagit med din bekanta hem till människan och frågat om det var sant och krävt pengarna tillbaka.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Fridaaaa
1

#4 Jag läste det som att de kom på besök, alltså att de var där för att hälsa på, ber om ursäkt för missförståndet i så fall.

Gronstedt
1

#6: Ser nu att det kan läsas så med, så det kan ju lika väl vara jag som missförstått ☺️.

TS, du borde ju kunna gå till tikägaren och säga "Jaha, vad kostade det? Blev det något över, som jag ska få tillbaka?". Jag tror knappast en abortspruta kan kosta 2000 spänn, så rimligen ska du ha pengar tillbaka för din halva. Om du lägger upp det så blir det ju svårt för tikägaren att slingra sig. Vad det kostar ungefär bör du ju kunna få reda på genom att ringa till någon veterinär.

Fridaaaa
0

#7 Ja får se vad TS säger, vilket det är, kan ju tolkas på två vis 😉

Hundens
0

Jag skrev lite luddigt. Menade att jag och min hanhund var ute i vår trädgård, han var lös. Sedan kom grannens tik dit som också var lös och då stack dom iväg tillsammans. Min hanhund fick "bomull i öronen" då han kände att de var en löptik. Jag vill inte att det ska bli några valpar pga vilken salig blandning det skulle bli. Tror det skulle vara riktigt svårt att få dom sålda. Plus att min hund har epilepsi vilket valparna också kan få. Har inte haft någon större kontakt med min granne sen tidigare men har nu fått höra av min vän hur hon är. Hon ska tydligen vara väldigt speciell, som beskyller andra och min vän tror att de blir några valpar skulle hon tvinga mig till att ta ansvar för det osv och det vill jag inte. Jag kan inte tvinga min granne till en abortspruta men de var väldigt dåligt gjort av henne. Funderar på att gå dit och fråga om hon inte ha gjort någon abortspruta.

Fridaaaa
2

#9 Ännu större anledning till att hon inte ska behålla valpar, för man får väl inte ta kull på hund som har äftlig ep? (finns ju ep som uppkommer av annan sjukdom eller liknande, och sedan ärftlig).

russin
4

Först så skulle jag aldrig betala för en abortspruta förrän dräktighet är konstaterad - man ultraljudar runt 28-32 dagar efter parning. Sedan skulle jag betala om personen uppvisade kvitto på att abortspruta verkligen är gjort - jag har slutat lita på folk 😉

#7 - Abortsprutor är dyra och det är flera som ska ges och runt 2000 kr är tyvärr vad det ofta kostar.

Till TS kan jag bara säga att ge grannen en rejäl skrapa, men tyvärr kan d inte bevisa att du gett dom pengar. Du kan endast visa att du är förbannad och hoppas det räcker för att få tillbaka pengarna.

Fridaaaa
1

Vi frågade veterinär här, och här kostar en abortspruta 1500kr.

Vet inte om det skiljer på storlek på hund (tänker mängden) eller om det är samma.

Hundens
1

Jag gjorde fel att ge henne pengarna direkt men ville att de skulle bli så smidigt som möjligt och inget bråk. Sedan tycker jag att hon tänker ganska så skumt. Hon skiter i abortsprutan, istället chansar hon för att hon vill behålla pengarna och köpa nå bättre saker för. Men om det skulle bli valpar så kommer den där 1000-lappen gå åt innan hon ens hinner blinka och många tusenlappar efter det.

[Forest]
0

Vilken oansvarig tikägare måste jag säga 😕Du betalade rätt summa pengar för att slippa både jobbet med valpar plus sponsra oseriös oplanerad valpkull. Nu har du tyvärr betalat denna summa o du har tyvärr inget kvitto på denna betalning o vad den skulle gå till. Det är synd att man litar på andra personer är som än själv o sen blir man mer eller mindre lurad, jag hoppas att hon tar sitt ansvar i det hela och sen håller sin tik kopplad vid löptider.

[Camia7]
0

ja hon har juh kommit på ett sätt att tjäna pengar på🤓

Men man får nästan hoppas på att det blir valpisar så får hon smällen då när hon ska betala för dom (plågeri för valparna skulle jag säga men iaf)

Persifone
2

Men har du berättat för din granne att din hund lider av epilepsi?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Forest]
5

16 bra tänkt det missa jag att hanhunden hade, då kan man gå på regel att man inte får avla alls på sjuka djur 😃
Med andra ord kan ts anmäla tikägaren med hänvisning att hanhunden har epilepsi http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

vallhund
2

#14 Hanhundsägaren har vare sig kostnader eller jobb med ev valpar. Råkade min hanhund para en löptik på rymmen hade jag betalat halva abortsprutan. Hade jag en löptik som dragit o blev parad, skulle det inte falla mig in att kräva ersättning från hanhundsägaren. Min löptik, mitt ansvar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Rafflan
2

Har du betalt halva abortsprutan tycker jag du kan skita in resten, blir det valpar kan du säga "men jag gav dig pengar till abortspruta? om du ville ha valparna är det ditt ansvar" du behöver inte betala ett öre för valparna, finns inget sätt hon kan tvinga/kräva dig på pengar, skit i henne

[Camia7]
1

håller med #18 tikägaren ska vad jag tycker betala allt själv. som vallhund hade inte jag heller tagit emot pengar för abort spruta

Mysisa
2

1 tikägaren skulle haft koll på sin tik 2 du har ingen skyldighet att betala halva sprutan 3 tikägaren kan inte kräva dig på något alls om det blir valpar, normalt får hanhundsägaren betalt om det blir valpar 4 du bör informera tikägaren att din hund är sjuk så hon kan omvärdera sitt korkade beslut och ge tiken abortspruta alternativt avliva valparna om hon låter det gå så långt.

minavitas.wix.com/kennel