Har han tråkigt?
Min lilla Cockervalp är nu 10,5 vecka och vi börjar så smått lära känna varandra och få en bra kontakt vilket känns jätteskönt. Han har blivit en liten morsgris och går efter mig vart jag än går. På kvällen är det mitt knä han vill sitta och mysa i och ingen annan duger ;-)
Jag försöker hitta en balans i vår vardag men det är inte alltid så lätt. Vi försöker leka lite i flera olika pass på dagen, tränar lite smått på sitt, nej och kom, bara korta stunder åt gången och så är vi ute mycket och upptäcker miljön runt oss, skolor, lekplatser, stadsmiljö, landsmiljö osv. Allt detta fungerar bra han är inte rädd för något, inte överdrivet nyfiken heller utan hänger mest med och snufsar runt. Men därimellan så är det ju en del gossande och sovande, som han helst vill göra i min famn eller i min närhet och sedan är där lite övrig tid då han bara går runt och tittar lite bedjande på mig. Det är inte så att han går på upptäcksfärd själv eller leker med sina leksaker själv utan han sitter och tittar på mig. Just nu tex när jag skriver detta, då har han suttit och tittat på mig en stund och sedan lagt sig på mina fötter. Det jag undrar är om han har tråkigt och om jag borde göra mer saker med honom? Brukar inte valpar kunna leka själv eller ligga och tugga på en tuggpinne?
På ett sätt är det väldigt positivt: din hund förväntar sig att det roliga kommer från DIG och inte "externt". Grattis :) Det är en mycket bra grund.
Personligen vill jag inte ha en allt för "mammig" hund och hade försökt lära den att den faktiskt KAN ha kul själv också. Aktiveringsleksaker, godisspel, med mera. Där hunden kan leta belöning utan att du ska behöva sitta och titta eller berömma hela tiden (när den förstått vad spelet går ut på, givetvis).
Det kan även vara ett stadie just nu på den unga valpen, och när den blir lite äldre så slutar mammigheten och den blir mer självständig. Inte för att du blivit tråkigare utan för att valpen är mer trygg i sig själv och redo att upptäcka nya ting. Då kan det vara skönt att ni redan har en befäst relation och extra viktigt för dig att "påminna" hunden om att matte faktiskt är det roligaste som finns ;)
Ha inte dåligt samvete för att valpen har "tråkigt". Det är viktigt att den lär sig att ta det lugnt och att den inte alltid får som den vill (uppmärksamhet, lek) bara för att den gnäller eller ser uttråkad ut. Hundar lär sig SNABBT vad som fungerar.
Du kan ju testa lite spel/tuggleksaker som hunden kan pyssla med ett tag utan dig, typ en kong med fyllning eller annat spännande. Är den inte intresserad av det så är det knappast hela världen.
Men: jag tror din valp har det jättebra :) Alla valpar måste, precis som barn, inse att det inte kan vara kul och lek och upptäcksfärd jämt och hela tiden.
Har mattiga hundar men de har helt enkelt lärt sig genom att jag fick ta ett steg tillbaka och låta dom andra göra mer roligt jag ståg mer för enklare promenader o dom för lek och träning. Det gjorde susen här ett tips är att man tillåter dom andra i familjen vara involverade i hundens träning. Som valp så lekte vi in mycket, så som sitt,kom, stanna och still osv
Jag tycker du ska låta han ha det lite trist med han måste lära sig att allt du gör är inte bara för honom eller en lek, utan du kan göra saker som han bara får vara med utan att vara delaktig i. Så som laga mat då fick Enja som liten ligga på sin bädd som hon har i köket, annars var hon alltid ivägen och för att inte skapa olycka med henne kring benen så lärda jag in detta snabbt.

Tack för era kommentarer, känner mig lite lugnare :-) Har tänkt att lite tråkigt nog bara är bra annars blir väl verkligheten en chock när han inte är valp längre och jag inte är hemma med honom längre ;-) Men vill ju samtidigt att han ska ha det så bra som möjligt.
#2 Låter som ett bra tips att lära honom ligga i sin korg när jag lagar mat för då är han ju kring mina fötter…
Likaså att de andra tar en del av det roliga för att ta udde av mammigheten. Men det är bara jag som är hemma med honom hela dagarna så det blir naturligt mest av mig.
3 ja det var samma här hon låg oftas på mattan sen var hon vid benen. Och engång höll jag på trampa på henne då med kokande pasta så efter detta vart det bädden ;)
Min hund var likadan i den åldern men det gick raskt över sen, haha. Nej, nu överdriver jag, han är en flat och gillar att hänga oss i hasorna men med åldern och avslappningsträning så har han fått lättare att gå och lägga sig och chilla i stället för att sitta på golvet nedanför en och titta med sina bedjande ögon :)

Hur har ni gått tillväga för att lära era vovvar att ligga i korgen och främst att stanna där! Jag kan få honom att gå till korgen och så smått börjar han lära sig "gå och lägg dig" men han stannar ju inte där…
6 envist bärt henne till den och belönat henne när hon la sig. Sen gett henne något smarrigt att tugga på, bla rå revben 😉
Sen när hon fattade vad jag menade lite mer så la jag til lgå o lägg dig peka på bädden så fatta hon. Jag har ofta haft något tugg för att hon legat där, favorit tugg har vart hudsko men efter läst lite om detta vet jag inte om det blir mer hudbenliknande saker (inne på hif läste jag om arsenikförgiftade hundar som dött pga höga asinikhalter pga benen innehöll detta) 😕