Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 948 ggr
Insanityy
0

Rasen för mig?

Hejsan! Jag ska köpa en hund nästa år då jag fick ta bort min kille pga njursvikt. Jag vill därför ha lite tips på raser… Om mig: Jag är aktiv, kan sällan sitta still. Går i skogen mycket, springer/joggar, går långa promenader. Jag älskar även att träna med min hund och hålla på med hundsporter. Jag gillar att pyssla med hunden också så längd/mängd på pälsen spelar ingen roll. Det jag vill göra med hunden: Allt. Vi kommer prova på dom flesta hundsporter för att se vilken som passar oss. Spåra ibland. Valla, apportera osv beroende på ras. Det jag vill ha: En hund som är samarbetsvillig, lättlärd, envis, tålig, arbetsglad och "familjekär". En mellan eller helst stor hund. Det jag inte vill ha: En vek, nervös eller rädd hund. Vet att det kan ligga i vissa raser men är även en träningssak. Inte heller en jakthund eller hund med jaktlust. Den får inte heller vara alldeles för människokär (främlingar i tanken). Nu har jag säkert glömt något, men ös på!

Cahira
0

Tänkte på kovallarna då du säger samarbetsvillig och envis. Aussie, kelpie, australian cattledog, mfl. 

Vad gäller vallning så är det antingen eller. Antingen vallar du eller så gör du inte. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

mingman
0

Aussien kan passa om du är okej med eventuell vaktinstinkt. Mitt lilla monster låter ingen knacka på våran dörr utan flera rejäla skall.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Ratlings
0

Bearded Collie! :) Edit: läste noggrannare och tar tillbaka det!

// Lise
When nothing goes right, go left!

mingman
0

#3, finns ju ett australian shepherd iFokus ( australianshepherd.ifokus.se ). Där finns mycket spännande aussieläsning.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[Teddies matte]
0

Vad tycker du om vattenhundarna?

Lagotton, Perron eller Portugisen kanske kunde vara något för dig, ev. också Barbeten.

Annars säger jag också Kelpien som redan nämnts, dock Australian Kelpie inte WK.