Tandvård.
Hur ofta sköter du din hunds tänder per år?
och vilka redskap använder du dig av? när anser du man behöver börja sköta om sin hunds tänder.
/Nybliven hundägare.
Jag borstar tänderna en gång i veckan kanske.
Sen får hon en del råa ben som ingår i kosten och dessa hjälper till att hålla tandsten borta.
Jag tycker det är viktigt att hålla koll på tänderna regelbundet och äter hunden torrfoder så borsta flera gånger i veckan, eller oavsett föda så ofta man tycker behövs för att det inte ska bli beläggningar på tänderna, vissa hundar har mer benägenhet för att få tandsten. Sköter man om tänderna bra så slipper man också gå till veterinären och ta bort tandsten. Det är viktigt att vänja hunden vid tandborstning redan när den är valp för att underlätta och sen borsta regelbundet så tandsten aldrig uppstår.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
jag tänker borsta tänderna minst en gång om dagen även fast det inte behövs på mjölktänderna, men det är för att den ska vara van och inte tycka att det är jobbigt när den blir äldre.. sen så ska man väl borsta tänderna på dom varje dag så dom inte får tandsten.
Jag började vänja valpen vid tandborstning samma vecka som jag hämtade den. Använder tandborste och tandkräm för hundar. Nu försöker borsta 1 gång/dag men minst 4 ggr/vecka, efter varje tandborstning får han en dentalstix (mest bara för att han tycker om dem). Sen tuggar han mycket på ben och sånt och det är också bra för tänderna.
Borstar tänderna en gång i veckan i samband med kloklippning. Utöver tandborstningen får min hund ben att jobba med.
varje kväll kl 21 står en hund o talar om att det är dags att borsta tänderna, den andre piper iväg o hoppas att matte glömt bort att det finns två hundar 😉
Okej, så min valp är 3 månader så man kan börja öva lite på hunden redan nu? men att verkligen börja borsta dens tänder nu? den har väl inte ens tappat sina första ? :)
Men som ja förstår de så borstar ni eran hund 1 gång i veckan, och ngn av er i samband med kloklippning låter bra det. Kan man borsta utan tandkräm, eller använda någon form av skrapa enbart? har för mig uppfödaren sa något sånt 🤔
Du behöver ju inte borsta jättenoga innan valpen fått sina nya tänder, men just för att vänja in så hunden tycker det är okej att du är och bökar i munnen.
Jag borstar utan tandkräm, fungerar utmärkt.
Skrapa ska man vara lite försiktig med, då den kan skada emaljen om man tar i för hårt, och gör man det kan hunden få problem med tänderna. Bättre att undvika att ens behöva skrapa genom att borsta tänderna, och ge ben att tugga på.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Behöver man använda någon slags tandkräm när man borstar? (Obs jag har ingen hund)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Nej. Men när jag börja med tandkrämen så börja vår ena hund uppskatta tandborstningen. ;)
man ska inte skrapa tänderna om man inte vet vad man gör :)
Borstar tänderna på min hund några gånger i veckan, plus att han får råa ben. Använder hundtandkräm (tandkräm för människor kan vara farligt) men det är inget måste, gör mest att han tycker det är trevligare eftersom tandkrämen smakar gott. 😃
//Lina
Här de ungefär varannan dag som Inez tänder borstars :) Hon får ben osv också men ibland har vi svårt att hitta ben som hon gillar osv.. så förbyggande syfte så borstar jag då tänderna :)
Ja använder en Tepe Compact Tuft och den här javascript:nicTemp();.
Jag började tidigt så hon vande sig med att jag rörde tänderna osv redan som valp.
De har underlättat många gånger i andra sammanhang också :)
===
Vi borstar 2ggr i veckan. Skrapar 1 gång i månaden då de är svårt att hålls de borta. Vissa får ju mer tandsten än andra… Har kollat med veterinär om skrapningen som kollat och tyckt de ser bra ut och att emaljen inte har tagit skada!