Försäkring- använder man hela beloppet?
Använder man verkligen 50 000kr? brukar det inte räcka med 25000kr?
Har ni använt alla de 50 000 kronorna?
Beror väl på vad som hänt hunden ? Blir hunden påkörd och behöver opereras för 40 tusen så räcker ju inte dom 25 000 ? ..
Har min Chihuahua försäkrad 50 000 och mina två stora hundar 25 000.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
när man kollar på de flesta vet besök så ligger det runt 20 000kr men sen beror det juh på vad som har hänt och vad det är för sjukdom… varför har du dina stora på 25000kr och inte 50 000?
#2 Har ingen bra förklaring på det. Dyrare försäkring om man försäkrar alla med 50 000. Den lille har ju extremt mycket lättare att skada sig också, därför är han försäkrad med 50 000.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Beror också på hur stor din hund är, en stor hund kostar mer att behandla än en liten hund.
#2: Gissningvis är det få enskilda ingrepp som drar iväg så långt som 50.000 men om olyckan är framme och hunden blir skadad/sjuk fler än en gång under försäkringsperioden går det alldeles säkert att komma upp i de summorna.
Jag rekommenderar alla att välja det högsta beloppet men de är självklart ens eget val. Men är hunden med i en olycka, blir allvarligt sjuk etc. så drar kostnaderna iväg rejält.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag valde också det högre beloppet. Visst, ser man på vad saker kostar är det sällan något överskrider 20 000, men om något mer händer det året så vill jag ha teckning för det. Eller om det blir komplikationer. Har också Agrias rehab tilllägg då jag har en ras som kan ha problem med höfter och knän.
Ta det högre beloppet! Min valp kostade närmare 40,000 efter några veckor bara. Resten av året hade jag lite panik över att bara ha 10.000 kronor kvar resten av året utifall att något mer skulle hända.
Jag har 50.000 på min valp, betalar hellre en lite högre summa om året och känner mig hyfsat säker över att försäkringen ska räcka till om det värsta händer.
25 000 kronor räcker i princip ingenstans om det skulle hända något allvarligare. Ta absolut det högre beloppet.
Sedan när hunden blir äldre skrivs beloppet ner också, så om du har den på 50000 från början har den bättre skydd när den blir gammal.
Man får tänka på att dessa pengar ska räcka ett helt år - alltså en försäkringsperiod. Åker hunden på två saker större grejer så blir det en väldigt dyr historia för ägaren om den endast är försäkrad för 25.000 kr i veterinärvård.
#11 det beror på försäkringsbolag. Hos Agria behåller man samma ersättningstak hela hundens liv numera
Ta högsta!!!!!! Min lilla krabat blev sjuk och hann kosta ca 70000 innan försäkringen gick in igen. Hade tur att jag bara hade fyra månader till försäkring eftersom det blivit återbesök i sju månader hittills.
Har också högsta på båda mina hundar. Priset drar snabbt iväg till 50.000 och uppåt när de händer något.
Jag har båda försäkrade för 50 000 kr då det ska räcka ett helt år. Olyckan kan vara framme flera gånger och plötsligt så har man inga pengar kvar då. Så mycket dyrare blev inte min försäkring men jag har å andra sidan små hundar.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Min hund är försäkrad på 25 000 (höjdes iår, tidigare var det 20 000). Häromnatten fick vi åka in akut med henne, det var risk att det var livmoderinflammation. Som tur var det inte det, utan det kan vara urinvägsinflammation eller vaginit (inflammation i vulva och vagina). Hade det varit livmoderinflammation hade det blivit operation, och sådana operationer vet jag ligger runt 20 000. Då hade vi endast haft kvar ca 5 000 på hennes försäkringsår, och tänk om det blivit komplikationer efter operation? Det är lätt att vara efterklok, blir det inga fler problem med henne nu så kommer jag höja hennes premie till 50 000. Det "roliga" var att jag nu kollade upp hur mycket dyrare det skulle bli, det kostar bara 26 kr mer i månaden … Så jag rekommenderar att man är smart och försäkrar på den högsta summan redan från början!
Min flat fick en tumör på mjälten. operationen gick på 40 000 sen var det ju lite efter behandlingar o sånt. så välj den högre kostar inte så mycket extra.
Okej tack :)
#11 Det är oftast livförsäkringsbeloppet som minskar med åldern. Olika bolag har olika regler, många har inskränkningar för rasbundna sjukdomar o ersättning för t ex kejsarsnitt. Ersättningen för sjukvård pga sjukdom kan sänkas med åldern, få bolag sänker ersättningen vid olycksfall med stigande ålder.
Man bör lusläsa villkoren innan man tecknar försäkring, billigast kan bli väldigt dyrt i längden. Man bör heller inte byta bolag för då är risken stor att inget av bolagen ersätter vid ev sjukdom.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Mjo, så kan de säkert vara, men har en vän som hade lägre beloppet, och nu när hennes hund blev äldre och fick juvertumörer fick hon faktiskt inte ut så hemskt mycket, det var i samma veva som vi skaffade hund, så hörde av sig speciellt för att säga åt oss att försäkra så högt som möjligt från början. Vet inte vilket bolag.
agria sänker juh inte summan när hunden blir äldre heller så det är juh bra… men ooo va agria är dyra.. finns säkert andra som är dyrare?
Jag har mina hundar och har alltid haft dom försäkrade i max. Så många gånger de har använt de pengarna på sjukdommar, skador och annat som uppkommit. Summorna rusar fort iväg och speciellt sammanlagt under året om man har otur.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Hur mycket ligger en försäkring på ett ungefär? Jag har funderat på att skaffa mig en mops, jack russel eller en rotweiler, tänkte om folk har ett hum på hur mycket en försäkring med högsta på 50.000 skulle gå på per år?
Jag har en staffordshire bullterrier och min årspremie ligger på ca 3000 per år. Hos Agria har de ett undantag för mopsar där försäkringen inte täcker vissa dela. Kommer inte ihåg exakt men värt att kolla upp.
Det är inte så ofta det är själva ingreppet som är det dyra, om det inte är något jättetokig fraktur och det är rena rama pusslet… Utan det är oftast eftervården som kostar om det blir en längre tid på klinik för uppsikt/rehabilitering.
Medeciner brukar inte heller tas av försäkringsbolaget om man inte har något särskillt tillägg för det. Bara där försvinner lätt ett par tusenlappar om det är något som behövs =/
Hakuna matata!
Jag valde högsta beloppet (40 000 hos folksam) på min hund när jag skaffade honom då jag visste att det är dyrt med veterinär.
Nu när jag jobbar på djursjukhus och ser alla som kommer in med lågt försäkrade eller helt oförsäkrade djur kan jag inte mer än tycka synd om dem. Det är oftare än ni tror som man kommer upp i 40-50 000 och var och varannan (större delen av våra inneliggande) kommer upp runt 20 000. Det är inte alltför sällan man ser djur som kommit upp på 60-70 000 också. Det är på ett besök, värt att tänka på.
vad kan göra att man kommer upp i de höga summorna? är det cancer och allvarligare är det juh bättre att avliva?
#28 - det räcker med ett benbrott så kan du lätt komma upp i den summan om det strular lite.
Ett annat exempel är livmoderinflammation som kan gå på gå på 25000 kr om det sker akut på en helg/storhelg - kan bli mer om hunden får ligga kvar några dagar.
För tik i avel och med felläge eller värksvaghet så kan ett kejsarsnitt lätt gå på samma summa om det sker på en helg - alltså 20-25.000 kr i ett nafs.
Intensivvård på djursjukhus kan lätt kosta mellan 10-15.000 kr per dygn, och det är utöver kostnader för diagnostik. Vissa sjukdomar så som te.x cushings, diabetes eller leverproblem kan kräva många återbesök med provtagning osv och många maxar ut sin försäkring bara på ett par månader. Samma sak med operationer av leder som kräver lång rehabilitering.
En akut operation för främmande föremål (som är väldigt vanligt på både hund och katt) kan lätt kosta 25.000 eller mer om man kommer in akut, oftast ännu mer på en helg. Sedan krävs det ofta att djuret ligger kvar på kliniken ett par dagar - vilket som sagt kan kosta upp emot 15.000 per dygn. Så visst tickar det på snabbt om det vill sig illa.
Förra schäfern käkade ben som skar sönder matstrupen. Räkningen landade tillslut på 75.000kr varav försäkringen täckte alla 50 som han var försäkrad för. Nu fick han avlivas i slutändan ändå, men han hade likagärna kunnat bli återställd av operationerna och då hade det ju verkligen varit värt pengarna!
Tar alltid högsta belopp när jag försäkrar mina djur, man vet aldrig vad som kan hända. Sen brukar ju djur (mina iaf) vara otroligt duktiga på att bli sjuka på kvällar/nätter/helgdagar och då har man genast en nästan dubbelt så dyr räkning än vad det kostar dagtid. Kör det säkra före det osäkra är mitt råd!
Fick nu räkning för min hunds besök (se mitt inlägg #17 ovan), hela summan blev lite över 16 000 kr (av det betalar jag ca 4500 kr). Då var hon där ca 3/4 dygn, kom in på natten akut. Allmän undersökning gick på ca 3050. Alla provtagningar, röntgen och ultraljud gick på några/flera hundralappar styck. Ett vårddygn gick på ca 4100 kr, ultraljud 800 kr, röntgenundersökning 800 kr + 260 kr per röntgenbild. Ett av blodproven kostade 1335 kr, urinprovet 720 kr och sedering ca 440 kr. Bara för att nämna några. Så det blev inte ens operation, ändå kom det upp i en ganska stor summa. Så jag säger bara det: aldrig mer det lägre försäkringsbeloppet!
Det är svårt att säga då det skiljer beroende på var i landet man bor men man kan begära en offert från de olika försäkringsbolagen och jag tror att man på de flesta av dom även kan kolla upp vad det skulle kosta på deras hemsidor. Som du säkert vet så ska man inte heller bara gå på vad priset blir utan det viktigaste är vilka villkor försäkringen har, vad den ersätter och inte ersätter etc.
Så om mam har 50.000 i försäkring, och hunden skadar sig 2013 och de kostar 40.000, då är de 10.000 kvar ju. Och sen 2014 tecknar man en nu försäkrning eller börjar man om på 50.000 då ? Jag fattar inte..
Jag hade samma funderingar för ett halvår sen när jag skulle teckna försäkring, men idag är jag glad att jag valde högsta beloppet! För några veckor sedan blev Dylan plötsligt väldigt dålig i magen när vi var på landet, spydde osv & blev helt apatisk. Han fick då läggas in på djursjukhuset på kvällen och stanna 3 nätter. De gjorde inte så mycket medan han var där, röntgade några gånger och gav honom medicin, men ingen operation eller något sånt större.
Allt som allt gick det på runt 20 000. Hade jag valt att ha 25000 som belopp hade jag alltså nu bara haft ca 5000 kvar, och då är det lite mer än halva försäkringsåret kvar! Hade varit sjukt nojig om det varit så, hade ju i princip räckt att bara ta några prover på honom för att det skulle användas upp också! Så jag betalar hellre för mer än jag "behöver" på försäkringen, än att stå där sen och få betala mycket större summor på sjukhuset.. :)
#34 du börjar automatiskt om på 50 då igen efter ett år =)
#22 Agria är inte dyrast för min ras iaf + att de har högre ersättning för bland annat rehab. Du måste kolla på innehållet i försäkringen och inte priset. Andra har längre summor för vissa tillägg.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
jag tänkte ta agria för de är de enda bolag som hjälper till med mjölktänderna och jag ska köpa en ras som ofta har problem med dom