Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1509 ggr
Mystroll
0

Ny "vilken ras" tråd

Gör en ny "vilken ras passar oss" tråd så vi har funderat några varv till och gjort lite justeringar i listan. * Mellanstor hund, alltså väger mer än 10 kilo men inte större än en schäfertik. * inte en präglad jakt eller vakthund. Att det finns jakt och vakt är okey men som sagt inte en ras som ofta används till just jakt. * mycket aktiv och kräver mental och fysisk aktivering. Lätt att få igång. Men inte bli knäpp om det råkar bli två vilodagar på raken någon enstaka gång. * relativt frisk ras * ingen ras som kräver extremt mycket pälsvård. * arbetsglad och lättmotiverad. Stor social kamplust. * vill kunna satsa på lydnad och rallylydnad och hålla på med agility och lite bruks på hobbynivå. * inte skällig. * inte terrier-envisa. Jag är den som kommer stå för den huvudsakliga mentala aktiveringen och jag vill kunna lägga ner mycket tid på träningen och känna att hunden tycker att det är kul att träna och inte blir uttråkad och tappar fokus. Vi bor rätt nära bruksklubben i stan så en hel del tid kommer att spenderas där. Uppskattningsvis kommer ca 3 timmar per dag i snitt läggas på träning i olika former samt en hel del kurser (älskar kurser). Vi kommer förmodligen träna lite wp och sambon vill kunna ta med hunden när han springer och åker inlines. Är inte speciellt intresserade av retrievrarna men håller däremot på att kolla mer noggrant på kelpies, aussies, bergern och kh collie så om ni orkar får ni gärna beskriva er vardag med dom raserna eller bara säga till om vi helt är ute och cyklar.

Majken!
1

Kelpie, definitivt.

Mystroll
0

Man får gärna förklara lite varför man tycker det och lite om rasen :)

Mystroll
0

Puff

Sugar Mist
0

Aussien kan du glömma om du inte vill ha en vakthund då den användes för att vakta gården och boskap samt valla boskapen, tror det är det samma för kelpien, ingen av de har någon speciell kamplust heller. Bergern är en speciell hund, väldigt speciell sådan, och allt kan bli ganska fel om man är fel ägare.

Jag tänker ju att Amstaffen låter ganska okej för er i mina ögon.

-

Mystroll
2

Kan absolut inte se hur en amstaff skulle passa när jag vill satsa på tävlingslydnad och småtävla i agility. Aussien är inte heller vad jag skulle kalla en utpräglad vakthund. Dvs det är ju absolut inte det den huvudsakligen används till eller det man avlat på.

Sugar Mist
1

#5 Jag har en här hemma och han har bitit en person pga hotfullt trängt sig in på tomten och har motat ut en av mina lillebröders vänner via nafsningar i händerna och skall, han skulle ta en kula för mig om han behövde. Du kallar inte det vakt? Aussien är en RANCHhund, avlades för att valla OCH vakta boskap och gård. Inte bara valla så som BC'n t.e.x. OM du inte an se en Amstaff på tävlingbanorna kan du inte heller se en Aussie, det är mitt tycke.

-

Majken!
8

#6 Men du kan ju inte ta en hund som har så uppenbara mentala brister och hålla den som någon slags norm.

Cahira
0

Vet att du sa att du inte är överdrivet intresserad av retrievrarna men jag tänkte på flatte. Tänkte även på kelpie men de kan vara väldigt hårdskalliga. KH collie kan absolut funka men vet inte hur det ligger till med kamplusten. 

Boxer? 

working aussie tror jag absolut kan vara nåt om du ser till att få arbetande linjer.

rottis tror jag kan funka riktigt bra med faktiskt

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Michaela-N
4

#6 En så pass opålitlig hund skulle jag aldrig ha kvar… Men till ämnet;

Ja, Aussien har använts som vakthund men det är mycket individuellt hur pass det märks i vardagen.

Jag tror att den skulle passa dig.

Tina
2

Aussien kan som sagt ha en del vakt i sig. Det är dock individuellt och man kan heller inte utgå helt från hur föräldrarna ter sig. Jag har bara hört talas om väldigt få hundar där vakten haft extrema mått. Min aussie vaktar hus och gård genom varningsskall, men slutar så fort jag säger att det är ok. Han vaktar inte tillhörigheter så som bil och saker. 

Jag skulle nog inte beskriva hela rasen som "skällig". Men skälliga, pipiga och stressiga individer ser jag ganska ofta.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Mystroll
0

Sålänge som inte rasen som norm har extremt mycket vakt så =) Sen kan man så klart ha otur och få en väldigt vaktig individ precis som man kan råka få en jaktidiot eller en som är på den latare sidan men om man ska tänka så hela tiden så kan man ju bara ta en vuxenomplacering.

Men jättebra att få flera input om Aussien =) Det där med kelpiens hårdskallighet, hur är det med den? Har pratat med en del som tycker att dom inte är ett dugg svåra och hårdskalliga och en del som tycker att man nästan måste vara någonslags övermänniska som bara ägnar sig åt sin hund om man ska kunna ha en kelpie. Är det bara olika sortes syn på vad en "svår" ras eller hårdskallighet är eller skiljer det sig mycket mellan olika hundindivider?

Lathundarna
0

#11 Det skiljer sig mellan individerna hos hundarna.

Cahira
0

Lapsk vallhund kanske förresten? Vet dock inte så mycket om rasen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mr_Si
0

tänker faktiskt också amstaff p g a storlek, icke stark jakt eller vakt, aktivitetsnivå och kamplust samt att pälsvården på en amstaff är minimal. Dessutom är det inte en skällig ras

angående agilityn och lydnaden kopierar jag följande från Svenska amstaff klubbens hemsida:

"De flesta Amstaffar har en stor portion arbetslust och lämpar sig väl till såväl lydnad som bruks. I dagsläget finns ett par Amstaffs i både elitlydnad och elitspår. Det finns också en hel del viltspårschampions. Dragträning av olika slag och agility är också något som Amstaffen kan lämpa sig väl för."

med detta sagt vet jag inte om rasen passar dej perfekt men den är värd att kolla in.

Majken!
0

#11 Jag tycker ofta kelpien är lite mer samlad än t.ex aussien och schäfern i vardagen. I arbete har de en jävla på-knapp, och de är riktigt roliga att arbeta med.

Lathundarna
0

#15 Jag upplever det snarare tvärtom ang kelpie vs schäfer i vardagen.

Majken!
0

#16 Har du den uppfattningen rent generellt? Jag har kanske haft tur och träffat på i vardagen väldigt behagliga hundar.

Lathundarna
0
[NellieLavec]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en lapsk vallhund som är kanon! Lättlärd, frisk, skälligheten som rasen är känd för är otroligt lätt att träna bort, lyhörd, trofast, fäller bara två gånger om året :)

.m.m
0

Korthårig collie och lapsk vallhund. Vit herdehund?

Vizzla
0

Kul när man skriver att man söker "en relativt frisk ras". Är det någon som söker motsattsen? En sjuk eller relativt sjuk ras? :)

Finns många hundar som passar in i din beskrivning.  Jag gillar lapphundarna om det är något för er.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf