Dilemma uppfödare två raser
Kom inte på någon bättre rubrik.
Tänk dig denna situation:
Du kollar på skoj runt efter spännande kombinationer bland din ras och stöter på en enligt stamtavlan, exteriört, mentalt och hälsostatistiken väldigt lovande kull. Du går in på hemsidan och ser att den uppfödaren även föder upp en annan ras i en modell som verkligen inte ser hälsosam ut. I detta fallet extremt räkryggade schäfrar, det stupar verkligen rakt ner i backen! :o
Hur hade ni tänkt?
Hade ni under några omständigheter skaffat en valp därifrån (den andra rasen, alltså inte schäfer) trots att du vet att uppfödaren även stödjer osund exteriör på sin andra ras?
Känns lite fel att stödja en sådan uppfödare… Jag tycker i princip att alla "utställnings schäfrar" nu för tiden är förstörda och osunda. Men jag skulle ändå kunna köpa en hund av en uppfödare som även födde upp räkschäfrar. Men om det var extremt och utöver dom vanliga hade jag backat och tagit kontakt med en annan uppfödare
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag hade inte köpt valp av den uppfödaren. Känns inte som att den uppfödaren har hundens hälsa i första rummet.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Tänker tvärtom.
Jag skulle se till målsättningar och avelsarbetet uppfödaren bedriver inom just den ras jag är intresserad av först och främst och den aktuella kombinationen.
Hemsidan och alla "papper" säger ju inte allt om uppfödaren, kanske blir dina farhågor besannade att det är en uppfödare som du verkligen inte vill köpa ett djur från, men riskerna finns också att du kanske drar väl förhastade slutsatser baserat på hemsidan och går minste om en bra kombination.
≧◔◡◔≦