Vad trix
Vad för trix har ni haft mest användning av som ni lärt eran hund?
Handtarget, lätt att nagivera hunden. Fast "fingertarget" är lite mer rätt i mitt fall då jag har nosen mot mina två fingertoppar så det blir en tydlig handsignal.
Apportering och uppletande av föremål var väldigt användbart på en hund som jag inte längre har. Dessa jag har nu har dock inte samma föremålsintresse som han har. (bra aktivering att leta saker i gräs eller skog)
Ligg är fruktansvärt användbart på min unghund jag har nu. Han springer ÖVERALLT och hans ligg avbryter hans beteenden när han får en fix ide på nåt. Men så har vi tränat det så hårt att det just nu är hans favorittrick eftersom han vet att det lönar sig mest att slänga sig i marken. Det håller honom även ur vägen då man ska öppna en dörr eller annat. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Handtarget och fingertarget va är detta ? 🙂 min hund är väldigt smart…
Sitt, ge dig, gå ner, är de tricks jag har haft mest nytta av.
Tricksen jag tycker är vansinnigt roliga är Skämms du? och Slalom
-
#2 Du belönar hunden för att i början dutta nosen mot handen eller fingrarna (jag håller upp pek och långfinger tillsammans) och sedan ökar tid. Om du har en stor hund kan du med detta gå in på en buss eller tåg med hunden bakom dig med nosen kontrollerad bakom dig mot din hand istället för på alla passagerare. Om hunden är ivägen eller du ska lära nåt nytt så kan du dra handen dit du vill ha hunden och hunden följer efter.
Hänger du med? :) Googla handtarget, tasstarget, nostarget mfl så kan du hitta på alla möjliga grejer. :)
"Gå bakom" / "gå framför" (bra när man ska gå på folktäta/ganska trånga ställen)
Passivitet (han följer med på uteserveringar, till stallet, jobbet osv)
"Denna sidan" (och så pekar jag vilken sida av mig han ska gå på, inte fot, utan vilken sida han ska hålla sig på när han nosar runt, praktiskt på t ex cykelbanor i och med att han alltid går lös)
Så all form av vardagslydnad har jag ju givetvis mest nytta av.
Sen alla "cirkuskonster" som han kan har fungerat väldigt bra när man träffat hundrädda människor :) Ingen är rädd för en lydig hund som dessutom kan visa hur hanhunden kissar (lyfter bakbenet på kommando och låtsaskissar ;)) och som dansar, vinkar, bugar osv. även då han är stor. Väldigt publikfriande! Det är till stor nytta då jag får ha med honom överallt :)
Sen som #4 säger, olika typer av targets. Mest då tasstarget (då det är lättare att börja jobba med avstånd) och nostarget (som kan användas när de t ex lär sig stänga skåpsluckor och släcka/tända lampor).
Svårt att bara välja ett trix ;)
Å hur lär man in alla dessa bra trix då? Jenny :) Inte alla utan dem du skrev först.
#6 Mycket har kommit "gratis" och utan att jag har tänkt på att lära in det (så som man tänker när man lär in typ "stanna" och verkligen planerar inläningsstegen). Men för att lära in "framför" kan man använda sig av en externbelöning, t ex en skål med godis eller hundens favoritsak en bit fram som hunden gärna vill fram till (dock får ju inte hunden vara benägen att dra i koppel, då tycker jag det är bättre att hunden bara lär sig "bakom"). Väldigt svårt att förklara exakt hur man lär in, men tror det finns bra instruktioner på nätet. Man kan söka på t ex "framförgående" (som i lydnaden, fast bara öva in det man vill ha och på det sätt som passar en själv och hunden). Sånt som funkar på en hund funkar kanske inte på nästa.
"Gå bakom" har jag dels använt handtarget som #4 skrev om och kastat godis bakom mig då själva belöningssignalen kommit för att förstärka att det är när han går bakom som han är som duktigast (just då ;))
Passivitet finns massa bra ställen på nätet som visar hur man lär in. Belöna när hunden är lugn och stilla helt enkelt och INNAN hunden slutar vara passiv + ha en "fri-signal".
"Denna sidan" har jag haft godis i den handen som jag vill få hunden åt. Tränat en sida i taget. Vill jag ha hunden på vänster sida har jag haft godis i vänster hand. Sagt "denna sidan" när jag kastat godiset med vänster hand åt vänster sida av gång/cykelbanan. Sen är jag noga där med att ha en "fri-signal" som betyder typ gå på vilken sida du vill igen.
Att hon stannar när jag säger till
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Backa - Hunden backar
Gå undan - Hunden flyttar på sig tills den inte är i vägen.
Nu räcker det - Slutar skälla, gnälla eller hoppa omkring
sitt - Sitter
Ligg - Ligger
Vakna - Bli upphetsad, kom igång (används t.ex. före träning)
Lugn - Lugnar ner sig direkt efter lek eller annan upphetsning
okej, nu räcker det
hur lärde du in det? :)
Och lugn?
Min hund är otroligt intelligent och listar ut det mesta själv, så när jag upprepat orden i samma sammanhang några dagar så kunde hon det bara :) När hon reagerade på rätt sätt så gav jag henne godis någon gång då och då, men brukar annars inte träna henne i sig. Jag brukar prata med henne som om hon vore en människa, och hon har väldigt lätt för att lära sig en massa ord.
Alla inlärningar är samma sak. Locka fram beteendet och belöna. :) Koppla ord med handling och voila du är klar. Kortdraget dvs. :)
Om du tex skulle vilja lära om en karl att fälla ned sätet så listar du först ut vad för belöning som lönar sig. En kram? En puss? En öl? En kaka?
Låt oss säga en kram för att göra det enkelt. Låt oss säga att denna karl ÄLSKAR kramar. Så om du säger "fäll ned locket är du snäll", han gör det och får en kram och sen får en kram varje gång han fäller ned locket så kommer han till sist göra det för att få kramar och för att det blir inlärt.
Jättesuperförmänskligat men är väl lättaste sättet att förklara hundens inlärning. :) Använder du en klicker så klickar du in hunden (klick-belöning-klick-belöning osv) tills hunden förväntar sig ett klick och godis, då kan du vänta på ögonkontakt, klicka och belöna för att få hunden att förstå vad som förväntas.
Efter det finns det två saker du kan göra.
1. Free shaping "shejping", du väntar ut hunden tills den bjuder på beteenden självmant och klickar och belönar.
2. Luring, du lockar hunden till beteendet med tex en godis eller leksak eller händerna och sedan klickar och ger godis.
Klickern är ungefär som leken fågel fisk eller mittemellan. Så fort det blir varmare så klickar man och belönar varje babystep i rätt riktning. Då beteendet sitter och hunden vet exakt vad som förväntas kan man belöna normalt.
Om du inte använder klicker är det samma princip. Du kan säga "bra!" eller "Ja!" eller vadsomhelst istället för klickern.
alltså jag har redan lärt min 3 månaders valp typ 7 trix :) men de var mer vardagliga saker. Men tack:)
Höger och vänster, bakom och sidan. Detta andvänder jag dagligen när hundarna är lösa. Jag andvänder höger o vänster när jag springer så vet dom vilket håll jag ska om de är framför mig. Sen andänder jag detta som träning skickar ut den hunden jag säger och säger runt höger o pekar på ett träd/sten osv
Något annat jag tycker är bra är still, då är det inte ett ända extra steg som ska tas utan det är still som gäller. Det kan hindra hunden att springa över vägen och bli påkörd. Jag andvänder detta dagligen med även på agilityn då de ska stanna upp och sen är det kör så är det full rejs (på agilityn)
"gå runt" är otroligt användbart då man går koppelpromenader och man vill att hunden ska trassla lös sig från stolpen själv.
15 oja jag har nytta av gå runt med allt möjligt även när jag tränar in andra trix så kanske hunden står fel. Men jag gilla ditt trix där med handen/fingret har en hund som alltid duttar med nosen på saker så är någ lätt att lära henne den. :) Ska googla lite 😉
Stanna
Medarbetare på Undulater och Burfåglar