Hur blir pälsen?
Jag vet en person som rakar sin papillon på somrarna och i mina ögon är det fel (men det va inte det jag skulle prata om). iaf så undrar jag om man förstör pälsen om man klipper en päls som inte "ska" klippas? Jag vet att man inte ska göra det på en tysk spets för pälsen blir jätte konstig när den växer ut igen.. blir det så på alla?
Kan man göra det på en sheltie?
Det beror på vad det är för pälstyp, finns många långhårshundar som ägarna klipper fast de egentligen inte skall klippas utan att pälsen skulle förstöras, ex. de långhåriga Bichonraserna.
Har hört om de som klipper ner sina Papillons också och så vitt jag vet har inte deras pälsar förstörts, visst tar det sin tid att växa ut men inte har de blivit förstörda.
Visst kan man göra det på en Sheltie, men av vilken anledning? Pälsen blir nog inte exakt som den var tidigare när den växer ut, ofta blir den mer sträv. Det verkar även vara så att pälsen blir mer svårskött ifall man klipper ner den.
okej kan man tunna ut pälsen eller klippa till den bara, utan att den blir sträv?
Jag har sett många raser även papillon som är mycket nerklippta på sommaren, många tycker det är skönt om man har en hanhund så slipper de kisset i pälsen (om deras hane kissar på magen och benen). Jag vet inte hur deras pälsar blir de har alltid klippt ner dom och vintern/våren har de vanlig päls som alla andra papillonen dok inte så långhåriga :) Så här nerklippt papillon är det jag träffar se bild http://hundtrim.dinstudio.se/gallery_5.html
#2 Bara klippa lite grann i topparna/på längden och runt tassar kan man göra utan att det skadar, det är det många som gör, men att raka ner hela hunden rekommenderas inte.
Kom på jag rakar ner en lh collie på magen och insidan av benen han har alltid rakad mage pga skräp och sjöbad. Hanns päls är fullt normal men då är det bara magen jag rakar ner (finklipper bara frambenen lite med saxen) ;)