Dödligt agilityhinder
Hejsan. Jag vill bara göra er uppmärksamma som har sandsäckar när ni spänner fast tunneln i agility.
Om ni tittar på bilden till vänster som jag ritat. Så brukar iallafall vi på vår klubb spänna tunneln och har nog bara sett den sortens sätt att spänna på tävlingar.
Men på en tävling var spännbanden antagligen lite för hårt spända. En hund som kom i full fart och slog antagligen i nacken i den "nerdbuktningen" som blir mellan metallringarna eftersom det är där spännbanden hamnar och kom aldrig ut igen ur tunneln. Den dog direkt…
Vi ska ha en stor tvådagarstävling om 2 veckor med 4 banor igång samtidigt och vi har då sagt att vi ska korsa spännbanden på tunneln istället, för att då förhindra att banden går ner mellan metallringarna och buktar neråt.
Så hemskt det måste varit för ägaren 😕
Ville mest göra er andra här inne uppmärksamma som kör agility att vara försiktiga!!
Kramar 🙂
Medarbetare på Hundar.ifokus
Varför har dom ens spännband ? Har jag aldrig sett på dom få agilitytävlingar jag varit på
Hur ska man annars spänna fast tunnlar som är godkända?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Nu skedde ju det här inte i Sverige och jag har aldrig sett den sortens spännen i Sverige, men det var en väldigt tråkig händelse som man kan hoppas inte kommer upprepas :(
Jag hade ingen aning om att tunnlar spändes fast över huvud taget ? Trodde dom va så tunga att dom stod kvar själva🤐
#4 För småhundar gör dom det, men inte för stora hundar. Då flyger hela tunneln med. ;)
hmm nja vi har båge över tunnlarna även säcken. Bra ändå att du varnar om detta ska hålla ögonen öppna