O.T. Orolig för min katt!
Min katthona Lillan kastrerades idag.
Hon är ca2½ år och väger mellan 1½-2kg men då dom på veterinärstationen vägde henne så visade deras våg fel så hon fick narkos för en 3kilos katt. Hon har först nu börjat kvicknatill lite och går (dock väldigt ostadigt) lite fram och tillbaka.
Är det någon fara med att hon fått för hög dos av Dormitor och Ketamin? Isf vad ska jag se upp med?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det tror jag inte om du fick hem katten. Tar väl kanske längre tid innan hon vaknar till liv bara. Visste dom det när du fick hämta henne att dom hade tagit fel på vågen? Mycket dåligt gjort av veterinären måste jag säga.
Jag tror inte det är någon fara, när operationen är klar brukar dom ge en spruta för dom ska kvickna till…och dom släpper inte hem en katt om den inte beter sig normalt. Min katt var vinglig och sov i två dagar innan hon vart sitt rätta jag igen.
Är du väldigt orolig ska du naturligtvis ringa din vett och fråga men jag tror inte att det är någon fara.

ojdå, vart var du? och vilken vetrinär? Nyfiken bara.

När jag hämtade henne hade dom precis avslutat operationen så hon hade precis fått motgiftet och ändå så sov hon i ca 6 timmar efter det utan att öht röra sig, så dom hade inte kunnat se om hon betedde sig normalt eller inte.
Jag har vägt henne själv flera ggr tidigare på olika vågar och alla visar att hon väger ca 1½kg vägde henne även i morse innan jag åkte till vetten med henne och då visade den på ca 1½kg och jag sa detta till veterinären innan jag lämnade henne. har även vägt henne efter operationen och den visar fortfarande på ca 1½kg så jag vet att det är deras våg som visat fel.
Kan ju tala om att jag har ringt och skällt på veterinären som blåneka att dom gjort fel och kommer aldrig mer att åka till dom.
_**/Mvh Anne

Det var bra gjort att skälla alltså. Herregud undrar om inte katten kan ha dött om den fått för mycket sömnmedel ju. Vad sa dom då?
Har dom inte svarat dig på hur du ska göra och bete dig med henne nu då? Jag vet att Doris sov många timmar innan hon började vingla omkring där hemma jag vågade inte lämna henne ur sikte en minut utan följde henne överallt hela tiden. Jag sov med henne på golvet på natten (hönsmamma) hela dagen efter var hon också slö och ostadig på benen. Har hon druckit vatten en eller gått på lådan?

Det enda dom sa var att dom minsann inte gjort något fel och att deras våg visst visar rätt så jag ska inte alls vara arg eller orolig. På henne lät det precis som om hon inte alls kunde ha gjort fel eller att deras våg inte kan visa fel!
Visst det är mänskligt att fela, alla kan göra misstag någon gång men då det är ett så pass allvarligt misstag så kan man väl iaf stå för det man gjort?! men nej då det verkar som om denna människa tror sig vara ofelbar eller Gud eller nått sånt!
Jag frågade även vad som kan hända om en katt får en för hög (dubbel) dos av narkosmedlet men det enda svar jag fick på det var att dom minsann inte alls överdoserat.
Kommer nog inte att somna alls inatt då jag är orolig/arg/besviken/ledsen/förbannad och mera orolig.
_**/Mvh Anne

Det var det värsta. Jag hade ringt en annan veterinär och frågat ifalll det skulle vara farligt. Men har din katt börjat vakna till nu så är det inte någon fara på taket. Katter är rätt så duktiga på att självläka eller hur man ska kalla det.

Jo jag är lite lugnare nu då hon vaknat till lite men jag är ändå orolig för vad det kan ha för effekt på njurar, lever, hjärna, hjärta mm
_**/Mvh Anne

Det tror jag inte ska vara någon fara. Var det inte någon som kunde lite djurvård här förut. Som hade jobbat som veterinärassistans eller något.
Är hon inte kvar här?
Om du känner dig jätteorolig så ring någon jourvett och fråga vad som kan hända…tala om som det är att du är så hemskt orolig så att du inte kan sova. Jag har ju inte sett din katt men jag tror inte att du behöver oro dig, men skulle hon börja spy en massa eller verka helt borta då måste du kontakta vetten direkt…eller om hon börjar hyperflåsa. Kolla så att hon börjar dricka vatten, maten är inte så noga.

Mat ska dom inte börja äta förrens dom är helt vakna lotta lilla. *ler*
Låt katten ligga lite mörkt och varmt så vaknar hon nog snart. jag brukar ha dom på en filt på toaletten. För oftast så kissar dom lite hur som helst innan dom vaknat till.

Jag har jobbat 1 år hos veterinär men har aldrig vart med om överdosering eller att katten lämnas till ägaren innan den vaknat ordentligt.
Finns iaf en till här som jobbar hos veterinär men vet inte vars hon är just nu.
Vatten har hon fri tillgång till men maten får hon inte föränns hon är tillräckligt pigg för att hon inte ska svälja fel.
Hon har dock inte druckit nått frivilligt ännu men jag har blött nosen och sett till att hon fått i sig iaf några droppar vatten.
_**/Mvh Anne
Jag tror ju att om hon fått alldeles för mycket så skulle hon inte ha vaknat och börjat vingla omkring. Men jag satt och funderade, har inte Agria en vett man kan ringa när som helst och rådfråga? Jag har åtminstonne för mig det..

Ok, då kanske det var dig jag menade då. hihi

Jo Agria har en vetrinär man kan ringa men jag har för mej att det kostar väldigt mkt att ringa dit, men hon verkar ju piggna till lite mer nu så om det skulle hända nått så kan jag ju ringa till djursjukhuset då dom också har jour dygnetrunt.
_**/Mvh Anne
Puss henne på nosen från mig och Doris =)

jag ska göra det, medans hon är tillräckligt medgörlig annars får jag en ny piercing i ansiktet
_**/Mvh Anne

Förlåt att jag avviker från tråden lite.
Men när min son skulle sövas inför en operation så visade deras våg fel på massa kilon.
Tur att det var jag och inte pappan som var med och vägde honom. För han hade aldrig reagerat på vikten..
Hoppas det går bra med lilla kissen

Natten har iaf gått bra, Lillan har sovit hela tiden, hon är fortfarande extremt trött och sover hela tiden. Hon har inte ätit nånting alls sen i förrgår kväll och vatten får jag tvinga i henne =/
_**/Mvh Anne

Har hon inte vaknat till och börjat äta till kvällen tycker jag iaf att du skulle kontakta en veterinär. Mina katter brukar oftast äta redan till natten samma dag som dom kastrerats.

Jo jag tänkte det att om hon inte blir piggare innan kvällen så ringer jag till djursjukhuset och rådfrågar dem.
_**/Mvh Anne

Nu äter Lillan iaf blötfoder =) Det verkar ju gå åt rätt håll
_**/Mvh Anne

Ooops dubbelt
_**/Mvh Anne
härligt o höra.. hoppas d fortsätter o bli bättre me henne..

Tycker det är rätt att du blev arg & lessen på vetten.
För det första skall katten INTE lämna vetten förrens den är såpass vaken att den uppfattar sin omgivning.
För det andra så skall katten var ganska pigg efter två timmar & framåt kvällen börja äta & dricka igen.
Jag bytte veterinär efter en incident för många år sen då min perserkille kom hem sovandes. Han vaknade inte på ett dygn & hade oregelbunden hjärtverksamhet. Vi höll på att mista honom..han fick för hög dos..
Efter ha blivit informerad hur det skall vara är jag mycket mer observant..så helt klart har ju katten antingen fått i sig för mycket eller reagerat på narkosen.
Skönt att höra att kisen mår bättre & jag tror du kan slappna av om det fortsätter så.
Lycka till
Maria

Nu är hon så pass pigg som jag hade velat att hon skulle vart igår vid den här tiden, men det går frammåt och hon har ätit blötmat och kommit och gosat lite.
_**/Mvh Anne
Läste inläggen bio,du har gjort helt rätt som lät dom veta att det blev fel i alla fall, då kanske dom tänker till nästa gång…även om dom nu var fruktanvärt dumma i luren mot dig.
Pussa kisse på nosen, jätteskönt att höra att hon mår bättre i alla fall.

Hade jag varit dig så hade jag tagit med din våg och något som väger 3 kg tex 3 liter mjölk och åkt till veterinären. För har dom en våg som inte stämmer så kan det ju faktist hända att något går fel med något djur. Det är ju livsfarligt.
vad skönt att höra att hon mår bättre…Doris åt också bara uppblött foder första dagarna, det gör hon aldrig annars. Och som sagt det tog ett par dagar innan hon vart piggare så i morgon ska du se att hon börjar bli sitt någorlunda vanliga jag =)

Hon rör sig iaf lite mer nu och vinglar inte längre, det går sakta men säkert åt rätt håll med henne så jag har börjat slappna av lite.
Har även kollat upp på nätet vad biverkningarna på dom preparat som användes kan vara så nu vet jag iaf vad jag ska hålla koll på
_**/Mvh Anne
Skönt att höra…man blir ju sjuk av oro när det blir så där…
Seriöst, jag tycker man definitivt ska ställa till bråk för sånt här! Det kan bli mycket värre, ett djur kan DÖ!! :(

Nu har hon ätit en liten portion blötfoder utspätt med vatten för att hon ska få i sig vätska och för tf ligger hon i husses knä och tittar då han spelar på datorn
_**/Mvh Anne

Nu börjar man ju känna igen henne igen då hon har börjat komma och gosa lite mer men sover fortfarande mest
_**/Mvh Anne

kanske har lite ont än också.

Jo antagligen men hon har slutat skrika då man kollar på såret iaf
_**/Mvh Anne
Lillsnuttan börjar hämta sig hör jag…vad skönt, nu är det bara läkningen kvar. Det är tur att dom läker snabbt dom små rackarna =)

Igår kväll åt hon lite torrfoder också… Ska kolla om de finns nån annan veterinär i närheten av stan som inte är på semester då det är dags att ta stygnen
_**/Mvh Anne

Fanns tyvärr ingen annan veterinär i stan som inte hade semester så idag vart jag så illa tvungen att åka tillbaka till samma veterinär för att plocka stygnen på Lillan. Lillan var jätte duktig och bråkade inte ett dugg men fyy vad veterinären fjäskade för mej fast hon kunde fortfarande inte erkänna att hon gjort fel så jag talade om att en anmälan var skickad till veterinära ansvarsnämnden. Fy så sur hon vart!
Men Lillan mår iaf bra nu och är sig själv igen =)
_**/Mvh Anne

Vad fränt att du vågade säga att du anmält henne. Det hade nog jag inte vågat säga. hihi

Jag vart så arg då hon fjäskade så hemskt så man nästan skämdes för henne och samtidigt inte kunde erkänna att hon gjort fel! Trots att vi faktiskt efter mitt tjatande vägde henne igen och hon vägde ganska precis 1,8kg inte 3kg som hon ville ha det till!
Är inte den som kan hålla tyst i alla lägen utan säger ofta vad jag tycker och tänker speciellt då jag blir arg.
_**/Mvh Anne

Jo, jag brukar också säga till om det är något. Men menar du att ni vägde katten i dag och då såg hon att hon bara vägde 1.8 kg och inte 3? Och ändå bad hon då inte om ursäkt?

Jepp jag tjatade på dom tills hon blev omvägd där nu idag och ändå erkände hon inte felet!
_**/Mvh Anne

Ja, då får hon skylla sig själv. Då ska hon anmälas.

Absolut, hade hon idag erkänt sitt misstag så hade jag ev kunna dra tillbaka min anmälan men inte nu
_**/Mvh Anne

Ja, det hade jag med gjort isf.