Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2984 ggr
Hundens
8

Färskfoder, BARF är det svaret på allt?

Nästan alla foderrelaterande inlägg/trådar man läser, både här på hundar iFokus eller på andra hundforum så rekommenderas BARF eller färskfoder direkt. Även om trådskaparen skriver att den inte kan ge det pga olika orsaker, men ändå ska trådskaparen bli ifrågasatt direkt. Alla hundägare Sverige har inte möjlighet att ge färskfoder. Tycker det är hemskt att vissa måste sitta och förklara sig för andra varför de inte kan ge BARF. I några fall låter det som om BARF och färskfoder är svaret på allt.

Dom som skriver vissa fodertrådar har inte så stor kunskap om varken torrfoder eller färskfoder. Hur kan man då rekommendera BARF till den? Att börja BARFA kräver kunskap och den kunskapen anser jag inte att någon som frågar vad ett bra foder ska innehålla har. Även om man hänvisar till BARF iFokus så är det inte bara läsa ett inlägg om vad andra hundägare gav till sina hundar idag, sedan är det bara att hämta matskålen och köra igång. Det krävs mycket mer än så.

Jag tycker de har gått till en överdrift med det här. Färskfoder och BARF är inte svaret på allt, finns väldigt bra torrfoder som har högt köttinnehåll och är spannmålsfria. Jag kanske stör mig på en liten sak men jag var bara tvungen att skriva av mig.

Vad tycker du?

Lilllens
3

Nej har man inte tillräckligt med kunskap ska man inte ge sig på BARF.

Vad tycker jag?
Jag kommer aldrig att ge min hund/mina framtida hundar torrfoder.
Jag tycker att maten de äter ska vara så naturlig som möjligt, torrfoder är inte naturligt.
Min hund ska inte behöva äta torra kulor dag in och dag ut, min hund har tänder gjorda för att bita igenom kött och ben, så det finns ingen anledning att ge henne torrfoder.

**MEN, folk ska kunna acceptera att andra inte vill/har möjlighet till att ge BARF eller färskfoder.
**Det gör jag absolut, men om någon frågar efter tips på foder säger jag färskfoder, aldrig BARF, för det krävs mycket kunskap och inget man bara börjar med hur som helst.

mingman
4

Jag tror att vi är väldigt många som upplevt den oerhört positiva effekten medatt byta från torrfoder till barf/färskfoder. När det är så mycket positiva förändringar känns det så tokigt att någon ska vilja ge torrfoder.

Självklart är det inte svar på allt, men jag läser otaliga texter om allergihundar som blivit kvitt utslag, matvägrande hundar som äter med god aptid, min valp var ständigt gasig - aldrig numera.

Jag ger barf, och tycker det är kul. Som #1 säger kräver det kunskap. Men det är lättillgänglig kunskap. Jag tror att de flesta skulle kunna barfa efter lite påläsning och sunt förnuft.

I alla fall, är det svaret på allt? Såklart inte. Men det är svaret på mycket. På samma sätt som vi inte mår bra av processerade halvfabrikat gör inte hundarna det.

Det kräver frysutrymme, eventuellt lite planering och i vissa fall blir det snäppet dyrare. Jag känner att jag får igen det tiofaldigt i hur bra hunden mår, och jag kommer nog aldrig ge torrfoder igen. Hur dålig ekomoni jag än kommer ha. Hur liten min frys än må va'.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Vattnadal
1

Jag ser ju hur många kunder gör. De börjar med att ge ett bra torrfoder (och där tycker jag att tex Precept och standardt passar in) och ger sen lite färskfoder utan spannmål (tex vom & hundemat), och snart går de över till bara färskfoder, för de ser att hundarna mår bättre av det. Nästa steg är att börja byta ut något mål V&H mot mush med rött kött, och ge mer och mer råa köttiga ben, som nötnacke, kycklingvingar, kalkonhalsar od. Sen ger de mer och mer av mush olika korvar och fasar bort V&H helt.

Mush är bra som inlärning av barf, tycker jag. Det finns färdiga måltider med lite grönsaker, kommer nya bättre måltider nu, och sen finns det korvar med tex lax, kyckling, nöt, kalkon, ren osv, samt organmix och ben. Växlar man mellanj olika sorter där, så får hunden i sig allt den behöver. Steget att ta sen, är ju att köpa mer och mer av slaktare, i köttdisken på vanliga mataffärer (citygross har mest spännande utbud för hundfolk) och komponera helt eget.

Det är väldigt få som slutar ge torrt och börjar helbarfa på en gång. För det kräver lite kunskap. Sådan kunskap får man om man hänger på barf-forum.

Jag har 12 hundar hemma. 11 av dem äter torrfoder (ett med vete rent av) och får V&H när de jobbar. En helbarfas, med mush som största delen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lilllens
3

Kan tillägga att hunden mår betydligt mycket bättre på rå mat än torrfoder.
Hon har inte rinniga ögon längre, fiser typ aldrig(vilket hon gjorde ofta när hon åt torrfoder, och ett torrfoder som helt klart är ett av de bättre sorterna, taste of the wild), har bra bajs som inte luktar någonting, andedräkten är inte outhärdlig som förut, är fastare i kroppen och tassarna är mjuka och fina. Ingen tandsten öht.

Så rå mat har varit svaret på ganska mycket här hemma.

[Bolten]
1

Jag kommer aldrig ge mina hundar torrfoder någonsin, finns inte ett ända torrfoder som duger åt dem i mina ögon =) Därför föll valet självklart på BARF och de har blivit mycket bättre i hull, muskelmassa, tänder, aptit och päls. Även magen är som en klocka nu och lyckligare hundar. 

BARF är inte heller så svårt som man tror om man bara läser på lite =)

sarae
0

Jag är själv en Barf och färskfoder förespråkare men jag har reagerat på precis samma sätt som #0. Jag har barfat illrar i många år och även fött upp dessa, då på Barf, men till mina valpköpare har jag alltid rekommenderat halvbarf i början- dvs torrfoder som grund och kött som komplement just pg.a riskerna som följer med när man Barfar utan att besitta rätt kunskap. Mina valpköpare har alla fått med en Barf guide men jag har varit mycket noggrann med att påpeka att felaktigt sammansatt Barf ger betydligt värre hälsoproblem än vad ett torrfoder kan göra och har uppmanat dem till att inte börja helbarfa på en gång utan söka kunskap om ämnet under en längre tid först.

Denna nya "alla måste barfa" attityd skrämmer mig lite - jag vet att tanken är god, men i fel händer kan det bli så tokigt Att barfa är inte så enkelt som folk vill få det att verka - de flesta har bara hållit på ett par månader eller år vilket oftast är en alltför kort tid för att se till de långsiktiga hälsoproblemen som en felaktigt sammansatt kost kan ge.  De flesta människor har vare sig tiden, orken eller intresset att verkligen sätta sig in i vad en hund behöver och vad alla produkter verkligen innehåller, vilket gör det ganska så farligt att rekommendera detta till alla som undrar över vilket foder som ska användas. Hellre då att man kanske tipsar om färdigvitaminiserat färskfoder.

Trots min egen barf erfarenhet har jag ännu inte vågat gå över till att helbarfa min hund. Jag besitter helt enkelt inte nog med kunskap om hundars näringsbehov ännu, utan jag håller mig till färskfoder, musch och RKB.

En annan intressant aspekt är den här texten som dök upp på jobbet i ett brev från Laboklin (ett stort tyskt labb med god renommé som de flesta veterinärer skickar in olika prover för analys):

_BARF is still a feeding which is growing in popularity among dog owners. The fact that this diet is initially not balanced correctly causes problems for many patients in different ways. To determine over or under supplementation we have offered a specific BARF profile for some time now.
_

_An initial analysis of more than 200 samples showed hypocalcemia in 8 % of the animals we saw; 19 % of the cases hypophosphatemia was present. While we measured 7 % above and 11 % below reference range for Vitamin D3, as many as 57 % of the animals were below referense range for vitamin A.
_

Analytics to optimize such home prepared diets should be implemented to prevent alimentary related diseases. 

(www.laboklin.de)

Funderar starkt på att köra ett sånt test på min tös om nått halvår eller så när hon stått på färskfoder/rkb en lite längre tid.

Vizzla
1

Jag tycker att om man är en vanlig hundägare med en normalaktiv hund så duger torrfoder utmärkt. Du vet att hunden får i sig allt den behöver.

Däremot ska man komma ihåg att torrfoder bara funnits de senaste ca 50 åren. Vad åt hundarna före det? Antagligen det familjen åt. Torrfoder är artificielt framställt (i fabriker) så precis som vi kan må dåligt av halvfabrikat och färdigmat så tror jag inte att torrfoder är det allra bästa.

Det skiljer sig otroligt mycket mellan olika fodermärken också. VI ger Acana som vi tycker har det bästa innehållet. Vi har inte plats för färskfoder i frysen eller kunskap om BARF. Men jag skulle vilja ge färskfoder istället. Brukar köpa hem några förpackningar ibland ock ge.

Hundar får ju välfärdssjukdomar precis som vi - allergier, klåda, exem osv kan bero på fodret. Det kan vara värt att kolla upp vad hunden äter då många bskriver att deras hundar blivit friska på färskfoder.. SÅ nåt ligger det ju i att hundar bör äta så naturligt som möjligt.

Jag tror på variation. Hunden är inte gjord för att äta samma sak varje dag. De behöver ibland få lite rester i maten, nån morot, paprika, lite kött osv. Så vi ger våra hundar lite olika rester + annat gott dom kan få så det inte bara blir torrkulor.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf