Köpa hund trots allergisk barn?
Min dotter är allergisk mot hund, katt och häst (och pollen och nötter). Hon reagerade kraftigt mot en schäferkorsning med schäferpäls och inte alls mot en storpudel. Annars inte mycket kontakt med hundar. Hon klarar dock kaniner, marsvin, hamstrar och råttor utan problem.
Finns det nån ras som skulle kunna tänkas passa oss. Jag är mest intresserad av en lite mindre hund men inte en så liten som en Chihuana utan en lite större ca 30-40 cm i mankhöjd.
En sällskapshund som lika gärna ligger i soffan och myser som att följa med ut i skogen på en tur eller tränar lydnad och agilty. En hund som inte bara passa oss vuxna utan även barnen. Friskhet är viktigare än utseende.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Pudel sen väljer du storlek efter tycke………………men var inte så säker på att hon klarar hunden i längden
Det är ju dumt att köpa hund om dottern är allergisk mot hund. Iom att det kan förvärra hennes allergi.
Men allergi-vänliga raser är ju just Pudel och bichon frise. Det bästa är ju om ni träffar och umgås med den ras ni kommer fram till och kollar hur känslig hon är mot just den. Men kom ihåg att hon kan bli mer allergisk om ni skaffar hund.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag tycker absolut ni ska prova er fram och träffa olika hundar och raser och se hur dottern reagerar. Har ni tur växer hon ifrån hela eller delar av allergin och dessutom har jag hört om måånga som blivit av med allergiska problem (och mycket annat) genom att "experimentera" med maten, som att t.ex. ta bort spannmål..
Just pudeln har jag funderat på, men jag tycker de ser lite löjliga ut i sin klippning.
Självklart kommer vi åka och sniffa och krama och gosa med den ras vi är intresserade av. Både vuxna och valpar samt honor och hanar för att vara säkra på att hon inte reagerar.
Finns det nått sätt att testa om det är pälsen eller saliven som hon inte tål?
Om jag inte minns helt fel för mig så är det ofta proteinet i huden hos djuren man är allergisk mot och inte pälsen i sig. Men någon annan har säkert ett bättre svar på det än jag. Testa fråga en läkare också!
ska inte schnauzer också vara allergivänliga? för om så är fallet kan jag rekommendera dvärg schnauzern starkt!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Man behöver inte klippa pudlar. Men jag hade inte riskerat att köpa hund när man vet att någon i familjen är allergisk. Även om det inte blir reaktioner då ni träffar rasen kan det ändå komma när man bor med den. Och det är fruktansvärt att behöva göra sig av med en familjemedlem. Det finns olika saker hos hund som man kan vara allergisk mot.
Jag skulle inte skaffa något djur över huvud taget. Allergin kan bli värre och för hennes framtid avråder jag er. Tänk om hon knappt kan sitta på en buss där det finms en hund i framtiden tex. :( :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Man kan ju komma överens med uppfödaren att hon/han kan ta tillbaka valpen om det inte skulle funka, alternativt få "låna" en äldre hund. Det är lite av en uppoffring för både nya ägare, uppfödare och valp, men det kanske kan vara värt det om man verkligen vill ha hund.. Det vore tråkigt att behöva stå ifrån att skaffa hund när det lika gärna skulle kunna gå hur bra som helst.
9 risken är att den som är allergisk utvecklar en hemsk allergi, kanske astma och aldrig kan vara nära djur igen. Är det värt det?
Jag är ingen läkare, men jag har aldrig hört talats om såna händelser? Nog för att man kan få svårare allergi i sällskap med något man inte tål, men jag är en gnutta skeptisk till att det skulle utvecklas till något värre på en kortare tid. Om det visar sig att dottern tål alla de hundar hon träffar under tiden de testar sig fram hemma hos uppfödare eller liknande, då är oddsen väldigt små att hon skulle visa allergi mot en hund av samma ras från samma uppfödare. Risken FINNS, men låt oss säga att hon tål de hundar inom den rasen hon träffar. Varför ska de då undvika att skaffa/låna en hund?
#8 Djur har vi redan. Vi har kaniner, marsvin och hamstrar. Inga reaktioner över huvudtaget. Djuren har vi haft ca 4 år tillbaka.
Självklart vill jag inte riskera hennes hälsa, men det känns så trist att inte kunna ha hund. Jag saknar det. Vi hade hund när jag växte upp och jag såg fram emot att skaffa en när barnen blev lite större. Nu är barnen större men så har en av dem allergier. :-(
11 och jag har hört läkare tala om det för mig samt gaft en skolkamrat som råkade ut för det. Men självklart får man som förälder riskera att barnet blir riktigt dålig om man vill. Själv hade jag inte gjort det. Barnet är viktigare än hund. Man kan ju köpa hund när barnen är vuxna.
Jag tycker det är att överdriva. Jag ser inte att hon skulle riskera sitt barns hälsa genom att hälsa på en uppfödare, som exempel. Skulle barnet känna av allergin är det bara att trampa ut igen. Varför göra det så komplicerat och dramatiskt.
#6 Dvärgschnauser hade vi som barn. Han var mysig, lite lat/seg. Vilket ju kan beror på att han var ganska gammal. Tror han var 15 eller 16 när han dog. Hysteriskt rädd för vattenpölar.
14 jag snackar inte om att besöka hundar, utan att leva med dom! Bor du med hund är risken att allergin kommer fram även för den rasen. Du ser det som överdrift, jag ser det som att vara realistisk och se nyktert på det.
Ja men då är det ju en annan tråd det berör.
17 vadå en annan tråd?
Vi pratar om att TS ska utforska möjligheten att det skulle kunna finnas en ras som skulle kunna passa hennes allergiska dotter, och det genom att göra hembesök eller liknande, vilket känns som det första logiska steget. Inte att köpa första bästa "allergivänliga" hund och utsätta sin dotter för en hälsorisk.
#16 Hennes hälsa går först, men finns det en möjlighet att ha en hund så vill jag gärna ha en. Det är ju inte så att jag planerat att åka och köpa första bästa hund, lägga den i hennes säng och hoppas på det bästa.
Inget djur har kommit hit utan lång tid av planering fundering och med en back-up plan om det inte skulle fungera och det har fungerat hitills.
19 du förstår nog inte vad jag menar. Oavsett om dottern inye reagerar vid besök av hund kan det komma när man bor med den. Så nej, det är inte fel tråd. Det är en helt annan sak att spendera en dag med en hund och på att bo med den.
Ja hennes allergiläkare är medveten om att vi har husdjur och säger att så länge hon inte reagerar så är det ingen fara.
Jag skulle satsa på en ras som skulle klara att vara i hundgård om det kniper, tex lundehund och ha mer än en individ, så de skulle ha sällskap av varandra.
Schäfrar reagerar till och med jag på, som har huset fullt av huskies.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Självklart är det skillnad, men det är fortfarande ingenting som säger att de inte kan försöka. Jag tycker inte att TS ska gå i flera år och sakna hund, när hon skulle kunna göra något så enkelt som att testa. Det behöver inte alls vara förödande och det finns ingen som vet hur fantastiskt det kan bli om man inte ger det lite tid.
Hundgård funkar inte då vi bara har en pytteliten radhustomt.
#25 Varför inte hägna in hela den pyttelilla tomten? 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#26 Kaninerna bor där. :-)
Och det var negativt för hundarna? 😉
Kikade in på jordbruksverket och för två lundehundstikar skulle ytan vara enbart 14 kvm, vilket blir 4*3,5 meter.
4 x 3,5 m är typ större än vår tomt 🤪
329 Då skulle jag nog faktiskt överväga att flytta, för att just ha möjligheten att skaffa hund utan att riskera barnets hälsa.
Om ni har möjlighet så kan man faktiskt ha hunden på tex nedervåningen om man har sovrummen på övervåningen. Eller att hunden får vara i köket, hallen och vardagsrummet men inte i sovrummen. Eller vad som nu kan passa er bostad. Tips är isf att en av er sover med valpen i det rum som hunden sedan ska få lov att vara i, så den inte känner sig ensam till en början, senare kan hunden sova ensam. Sedan gäller det ju att städa och hålla rent. Kanske finns det medicin som kan vara bra att ha hemma om det skulle bli någon reaktion (har en kompis som är allergisk men har medicin hemma, hon har hunden på nedervåningen och sovrummen uppe).
Pudel, Lagotto, vattenhundar (spansk eller portugisisk), Bichon frise. Finns fler… Dock finns det inte, vad jag vet, några belägg för att dessa raser faktiskt är med allergivänliga än andra. Men uppenbarligen finns det folk som är allergiska som klarar dessa bättre. Ofta kan det hjälpa om man håller hunden nerklippt har jag hört, och kanske att det passar dottern bättre om man badar hunden lite oftare. Och ang Pudel som är ful pga klippningen i pälsen, som sagt är det ändå bättre om ni håller pälsen helt nerklippt och man klipper såklart sin hund så som man själv vill.
Ett tips är att prata med uppfödare av rasen ni är intresserade av, ofta finns det möjlighet att låna en äldre hund. Jag har gjort så att jag lånat en äldre hund som behövde "vila" från kennel-livet och som uppfödaren tyckte var jättebra att hon fick komma och bo hos mig i ett halvår så hon fick lite egentid och bli lite ompysslar sådär på äldre dar. Antingen kan man ju ta över en äldre kennel-hund (med möjligheten att lämna tillbaka) eller så kan man låna den på prov någon/några månader så man ser hur det är att leva med hund, så kan man skaffa valp senare. P.s. kennel-hundar brukar vara vana vid att få sova i tex köket, få uppfödare har alla sina hundar i sängen ;P så det kan vara lättare att få en sådan hund att vänja sig vid det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Sovrummen är på övervåningen så det skulle bli så att hunden får bo på bottenplan (självklart får man sova på soffan tills hunden tycker att det är ok att sova själv).
#31 Dock så är inte Lagotto, spansk vattenhund och portugisisk vattenhund några rena 'sällskapshundar'. De kräver mer både mentalt och fysiskt.
// Hannah

Jag är pälsallergiker och reagerar på de flesta hundar. Ögon kliar, jag nyser och dylikt. Inte alla raser men 80% av dom (är även allergisk mot kvalster, häst, citrus i för stora mängder, damm, lite pollen, parfym i stora mängder och ja pälsdjur i sig.. det hör inte till speciellt mycket men ger en bra överblick).
Jag chansade i alla fall och köpte mig en Chinese Crested Hairless (Kinesisk Nakenhund) tjej. Jag reagerade föra natten.. ögonen kliade och jag nös och hatade mig själv som antagligen var tvungen att ge tillbaka henne. Men jag badade henne dagen efter och efter det reagerar jag inte alls på henne. Antar jag inte tålde just miljön eller vad jag ska säga från min uppfödare. :)
Vad bra att ni tänker på saker som allergi innan ni skaffar hund! Är inte alla som gör det 😉 Håller tummarna för att ni kommer hitta någon som passar er! Det hänger både på ras och själva individen.
Några saker som kan vara bra att tänka på är att många reagerar mycket kraftigare på valpar än på vuxna hundar, kan ni tänka er att ta en äldre hund?
Om det underlättar med en hund som inte fäller finns raser som t.ex. Pudel, bichon-raserna, löwchen och bedlington. Men tänk på att krulltypen av päls också kan ha lätt för att samla damm och pollen som kan ge reaktioner (med tanke på din dotters pollenallergi). Bada ofta!
Andra saker som kan vara bra att titta på är hur mycket hunden "luktar hund", dreglar och hur fet pälsen är. Vet flera som tål tex whippet och italiensk vinthund utan problem. Kanske de kan vara något om inte jaktinstinkten är för hög för er?
Lycka till!
#35 vad innebär valpklippning? Vet att jag tycker lejonklippta pudlar ser fjantiga ut. Men det här ser ju helt ok ut http://ifokus-assets.se/uploads/8e8/8e854af3d992f26795bcb6edb0d32b0f/dsc-2063.jpg
#36 maken sätter in veto mot nakendjur. Han tycker våra nakenmarsvin är läskiga att ta i och vill inte ha fler nakendjur. Själv tycker jag nakenhundarna är underbart söta med sina toffsar på huvud och svans. 😍
#38 En vuxen hund är inget problem. Men jag tänker att en valp kanske lättare vänjer sig vid att det finns andra djur och en flock med barn. En vuxen hund har ju ofta bagage och det verkar oftast vara sk problemhundar som säljs som vuxna.
#39 Valpar har en tendens till att vara mer allergena än vuxnaa individer.
Sen är inte alla omplaceringar problemhundar, långt därifrån. Det kan vara att uppfödaren har kvar sen en tidigare kull, eller att hunden skulle gått i avel, men öronen reste sig inte ordentligt (en sådan köpte jag till mamma) eller så skilde sig ägarna och lämnade tillbaka hunden då de inte hade tid som ensamstående osv.
Bichon havanais och coton de tulear är raser som många allergiker tål. Jag har en havanais och hans uppfödare har en son som är allergisk mot andra raser men klarar havanais och coton. Men här får man ju verkligen se till att besöka uppfödare flera gånger och se om din dotter reagerar något. Har även en annan kompis som finns här på iFokus som har en familjemedlem som är allergisk, men dom har havanais och det fungerar bra som jag förstår.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#39 ungefär som på bilden man klipper hela hunden och gör inga löjliga bollar
Naken hund är ingen garanti för att man tål hunden då det är huden man är allergisk emot och pudeln är känd för att ha mindre allergener än andra raser och det har inget med att dom inte fäller att göra.
Har inte läst alla svar i tråden nu, men vi har i alla fall hund i familjen trots allergi. Min allergi var värst när jag var liten men har blivit bättre med tiden, trots att vi skaffade hund. Familjehunden är en lhasa apso/shih tzu/bichon frise/pudel. Min egen är en storpudelvalp. Finns jättemånga trevliga småraser som inte fäller, trots att forskning tydligen säger annorlunda (?) så verkar allergiker ofta klara raser som inte fäller bra. Då slipper man ju all päls som flyger omkring och fastnar överallt. Tänker bla. Bichon frise, bichon havanais, pudel… Slår absolut ett slag för pudeln, en rolig och mångsidig hund :) Du kan klippa den hur du vill om ni inte tänkt ställa ut.
Har son som är allergiker även mot hundar. Vi skaffa oss Pudel eftersom min pappa och flera andra syskonbarn tålde denna ras och därmed prova vi med åka till en uppfödare o se.
Rätt ras för oss han tål hundarna helt. Mitt tips är åk och hälsa på hos en uppfödare som har hundar i olika åldrar låt dottern vara med hundarna glöm inte bort att hon även ska tåla pussarna :)
#39 Haha ;) Det är en underbar ras dock!
Fast jag anser inte bara för att man är fodervärd har man rätt att ångra sitt ägande på hund. Inne på Pudel iFokus kan du se div klippningar på Pudel. Är man sen dessutom fodervärd så ska antagligen den ställas ut och här krävs det mycket mycket pälsvård 😃 En uppfödare lämnar inte ut fodervalpar eller hundar bara för att de ska vara sällskapshundar utan de har en tanke till det hela, ställas ut flera gånger ibland i flera år för att uppnå titlarna den ska sen gå i avel och få minst 2 kullar. Är det en hane så vet jag inte hur många paringar.
Det här med allergier är komplext och inget vet exakt hur det fungerar. Vår dotter är allergisk mot hästar. Trots det rider hon, i samråd med läkare. Efter tre år har hennes allergi blivit mycket bättre: proverna har halverats. Antagligen som nån sorts sublimeringsgrej, där man utsätter kroppen för små mängder under lång tid. Allergiläkaren var dock förvånad. Och vi var hela tiden beredda att låta henne sluta rida om det skulle bli värre, men som doktorn sa: är det bara kli i ögon och snuva är det ok, om det sätter sig i halsen är det inte ok längre.
Trots detta har vi skaffat hund och det funkar. Dock tycker jag att de inte ska sova tillsammans och vi har en luftrenare som tar bort en del från luften. Dessutom kan man ju dammsuga lite oftare:-).
Jag tycker att det är jättebra att vara uppmärksam, och att alltid sätta barnets hälsa främst, men man kan också vara medveten om att allergier inte alltid går åt det sämre.
Kan tillägga: Jag tycker inte att man ska ha hund om ett barn reagerar på det. Det är ju en påfrestning för kroppen. Men man kan vänta lite om besvären inte handlar om luftvägarna.
Jag har två hundar trots att min mamma är allergisk,
en Portugisisk vattenhund och en kinesisk nakenhund.
Hon känner mer av kinesen än Portisen.
Portis är generellt ingen hund som passar till enbart sällskap, då den behöver ganska mycket aktivering både fysiskt och mentalt.
Kinesen däremot funkar utmärkt som en sällskapshund!
Min kines är inte alls sugen på träning, utan hellre vill ligga på soffan och gosa. Vi har försökt oss på lite allt möjligt men han har inte direkt någon " will to please". Men är man inne på att skaffa kines, eller Portis för den delen, så bör man räkna med en del exteriör vård.
Kolla in Bichonraserna och Pudeln, träffa massor av de olika raserna och se om hon reagerar, låna hem hundar av raserna om ni får möjlighet, kanske ni kan vara hundvakt också.
Vi har allergi i familjen men klarar många av Bichonraserna, Pudel, Lagotton som vi själv har och de andra krullhåriga vattenhundarna.
Vi har sålt valp till en kille som var superallergisk mot hundar. Både han o hans syster (som också var allergisk) kom hem till oss och hälsa på mamman och de två valparna. Dem kände ingenting! De hade haft reaktion mot Pudel mm men inte våra podengos. Såklart såldes valpen på öppet köp så att de iaf kunde prova. Någon månad efter hon var såld fick vi ett sms där det stod att de var supernöjda över henne! Idag är hon 2 år gammal :) Tycker man ska prova lite olika raser, och kanske träffas utomhus först. En bra deal med uppfödaren är ganska bra om man är osäker :) Ras: Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno :) mina två campar ;) den mörka är kullsyster med den jag tidigare berättat om ;)