Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 15002 ggr
Kelin
0

Blir galen på all underull!!!!

Hur får ni jobb all underull på era hundar? Har en under ilskan med gummiband och en utan, under ullskarda, vanlig karda och olika kammar… Men hur mycket jag än kämpar får jag inte bort underullen.. Kan ta bort en 2 l påse med päls, 2 dagar senare är de lika mycket igen! Får aldrig bukt på det.. Alla tips mottages tacksamt!

Catta-
1

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Camia7]
0

har hört att man ska bada dom och borsta samtidigt eller efter för det skulle hjälpa massor har jag läst någonstans🤔 tror jag.. Någon som vet något om det?

Kelin
1

Sliter väldigt på pälsen… Kan bli smärtsamt för hunden beroende på päls.. Badas och fönas varannan vecka, borstas 2-3 ggr i veckan för att ej slita ut hud och päls…

[Timantis]
0

Kardan förstör pälsen. Kamma med stål kam eller försök få tag i en borste med stål piggar. den tar underull. Mot päls finns inga mirakel medel bara lite jobb. Furminator är bra  men ska användas med försiktighet. Finns en kam med krokar med som är bra på underull men kommer inte ihåg vad den heter

Lathundarna
0

Jag bara köper läget då min ras har en j*dra massa underull ;) Använder ryktsten för häat vod behov, annars händerna.

Qepta
0

Jag använder furminatior och en stålkam till min Terv. Han är dessutom kastrerad men har inte alls fått den där monsterpälsen då jag sköter pälsen på honom varje/varannan dag. 

Sedan vid bad fönar jag honom torr samtidigt som jag borstar han.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Bjallstal
0

Furminator använder jag till mina stora. Deras päls är jättefin efter ett bad, när man använt den, då den drar fram allt stöv mm

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Qepta
0

Glömde tillägga att man ska vara lite försiktig med furminatior då det kan skada pälsen om man använder den på tok för mycket.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

russin
0

Har hunden lång päls, så ska man med FURminatorn alltid lyfta fram päls och kamma det som är bakom - man ska alltså inte bara köra rakt över. En liten bit i tagen får man alltså kamma igenom och arbeta sig framåt.

Med korthåriga raser är det enklare att kamma direkt, men just långhår sliter det onödigt på päls annars och man kommer inte igenom för att få bort ullen om man inte först lyfter upp pälsen.

Kelin
0

Furminator vill jag inte ha! Kardan använder jag till att få bort gräs som fastnat i byxor och på mage. Stålkardan med "hullingar" eller vad man ska kalla det har jag den funkar SUPER! Men jag kan mycket väl tänka mig att borsta ett par timmar i veckan men jag borde få bukt på det så att jag får bort i princip allt vid borstning. Efter 2 h har hunden tröttnat/ blivit öm. Men får väl fortsätta som innan då, pälsen blir ju fräschare utan underullen! Skönare för hunden också, inte alls samma problem på min andra phalene han har normal pälsvård.. Tack för alla tips :)

russin
0

Fast en hel del underull är bra - den håller väta borta och ser även till att luft finns under pälsen och hjälper alltså även mot värme🙂

Är din hund med massor underull kastrerad ?

Kelin
0

Ne, då hade jag förstått varför han hade så överdrivet mycket :3 sen ska phalenen inte ha nån underull…

russin
0

#12 - aha, jag är inte så insatt i papillon/phalene så då förstår jag om det är trist🙂

[Forest]
0

Vad ger du för mat? Det kan oxå ha stor betydelse på hur mycket dom tappar. Ställer du ut hunden eftersom du tänker på slitage på pälsen?

Kelin
0

Provat med VoH, nordic, royal canine, Orijen samma sak med alla! Anledningen till allt foderbyte är hans magproblem, han har även blivit rakad en del hos vet.. Har ställt ut men han är ju fel pälsad, när pälsen är sliten fastnar det väldigt mycket smuts i den och blir onödigt tovig.. Som valp hade han vanlig päls nu är han en ullhund haha

[Forest]
0

15. Jag trodde att din ras hade underull men det kanske inte är så ovanligt att dom har det? Jag hoppas att du ändå får bukt på detta det låter trist att han tappar så mycket päls trots att du ihärdigt sköter om hanns päls med både bad och borstning.

Kelin
0

Underull har dem, men inget som uppskattas. De står i rasstandarden att pälsen saknar underull, men de flesta har mkt lite underull…