Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5713 ggr
MammaA
2

Kräsen valp

Jag har en cocker valp på 10 veckor som är kräsen med maten. Sedan han kom till oss för två veckor sedan så har han varit väldigt svår att få att äta. Hos uppfödaren åt han RC Junior uppblötat i vatten så det är det han har fått hos oss också. Hon sa att han skulle ha 3/4 dl torrisar uppblötade i vatten 4 gånger om dagen. När jag ger han det så äter han ett par stycken och går sedan därifrån. Jag kan locka tillbaka honom till matskålen och få honom att äta lite till men sedan går han. Står maten kvar så kommer han dit och äter lite då och då men oftast är en del av maten kvar när det är dags för ny matning. Jag har provat att ta bort skålen efter ca1 timme och ibland är det då bara ätit 1/4 av maten. Men  inte verkar det ätas mer vid nästa servering för det. Har också provat att låta bitarna bara till hälften var uppblötade och mer flyta i vattnet (dvs stått och dratt i vattnet ca 1/2 h) men det blir inte mycket bättre för det. 

Undrar nu om ni varit med om något liknande och om jag oroar mig i onödan. Än så länge syns ju ingen avmagring på honom men han har ju bara varit här i 2 veckor. Undrar också om jag bör byta foder?

Mapel
1

Tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket. Men jag tycker att 4 ggr per dag låter ganska mycket, men alla har olika metoder. Sen tycker jag även att du inte ska låta maten stå framme, för då komemr han ju lära sig att han inte behöver äta när maten kommer. Mn jag förstår inte riktigt det där med hur du gör när du blöter upp. Låter du det suga upp så det blir en gröt eller är de fortfarande hårda kulor? Jag skulle ju låta det ligga och blöta tills det blir en gröt som han kan slicka i sig, men det kanske är så du gör? Sen är valpar sådär ofta, de har inte riktigt tid att äta alltid, det brukar inte vara nån fara. 

Om jag var du skulle jag ge honom mat 3 gånger per dag, och se till att maten är väl uppblött. Sen skulle jag inte låta skålen stå mer än en kvart, äter han inte så så tar du undan maten. Så länge han får i sig lite varje dag borde det inte vara nån fara, men märker du att han magrar kan det vara bra att kanske kolla upp honom så det inte är något fysiskt fel på honom. 

Men jag är ingen expert så är det någon som har nått att invända mot detta får ni gärna säga till. :D

Emo
0

Ja, vår vovva sa tidigt ifrån att hon inte ville ha torrfoder. Hon ville ha likadan god mat som vi åt, så då fick hon det och har sen dess ätit med god aptit det mesta som serverats.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MammaA
0

#1, jag har provat både att låta det bli helt uppblötat och mer som en gröt och att låta det bara vara halvhårda kulor (dvs lite uppblötat) och i vatten men inget är bättre än det andra.  Ska prova idag att bara låta maten stå framme en kort stund vid varje tillfälle. Och som du säger så har jag tänkt att 4 gånger kanske är för mycket på en dag, men det var så uppfödaren gjorde därför har jag följt samma mönster.

Ktisroinen
0

#1 Håller helt och hållet med dig! Valpar, men också när de börjar bli könsmogna, har en tendens att tycka att allt annat är mer intressant än maten som ligger i matskålen. Även om de inte verkar disträ eller så just när du ger maten så är de liksom lite tankspridda eller vad man ska säga.

Att försöka truga i maten och muta valpen hjälper ingenting, tvärtom kan det göra saken värre. Och ja, det är svårt och lite hjärtskärande att behöva ta bort maten och svälta sin valp som är så beroende av en! Men det är inte så det är, man gör det så mycket värre i huvudet än vad det är. Till slut inser de att de borde äta när maten ställs fram. Jag har precis gjort samma grej med min 11 månader gamla kille, och det är lite svårt i början, men man måste försöka tänka lite mer långsiktigt och inte tycka synd om valpen.

Hoppas det hjälper!

MammaA
0

Tack, då ska jag stålsätta mig och inte truga mer och ta undan matskålen när han inte äter upp inom en kvart ungefär. 

En undring då - kan man spara den maten (uppblötat torrfoder) och ställa fram nästa gång eller blir det dåligt och bör kastas och göra nytt till nästa måltid?

russin
1

#2 att ge en valp den mat vi äter riskerar ge hunden grava ledproblem. En hund behöver mycket mer kalcium än vi.

#1 - ge valpen mat 3 gånger per dag. Vill ni ge smakligare mat, men samtidigt bra mat så kolla in fruset färskfoder i någon av era djuraffärer.

[fabienne]
3

Jag rekommenderar precis som #6 att du ska testa färskfoder. Värt att testa i alla fall om valpen inte vill äta sin nuvarande mat. Chansen är nog större att valpen äter färskfoder än RC. RC är väl inget höjdarfoder direkt så jag skulle nog inte heller äta det med god aptit om jag vore en liten valp. :) Jag tycker det är lite oroande med en valp som inte vill äta när de förbrukar så mycket energi och växer så väldigt fort.

Em_
0

Färskfoder är så klart bra, men det finns valpar som "tröttnar" på det med :) Kan vara värt att kolla i munnen så det inte har fastnat en träflisa eller något. Många valpar verkar peta maten i perioder utan att det är något fel på de. 

Får valpen mycket godis belöningar mellan måltiderna? Behöver inte vara dåligt, men den kanske helt enkelt är mätt. Personligen tycker jag det låter som ganska stora portioner, men uppfödaren har säkert bättre koll än jag. Jag hade nog gett mat tre gånger per dag och haft den sista portionen som belöning.

[Forest]
0

oj vad jag känner igen det du skriver. Enja var hemsk på äta som valp och det är sommar varmt ute så då äter dom lite mindre pga de rör sig lite mindre då de snabbt blir varma med. Jag fick snabbt sluta med dalta strök en mat och gav allså frukost, middag och kvällsmat det räckte och faktist åt hon betydligt mer villigt. Hur mycket godis ger ni annars jag gav ute bara hennes torrfoder och till maten var det torrfoder med färskfoder. Jag gav upp rätt snabbt detta med torrfoderbiten och övergick helt till färskfodret.

Ett annat tips, vissa hundar vill mer jobba för maten du kan helt enkelt ge torrfodret som frukost ute :) Eller så kan de gilla att man rullar kula efter kula eller helt enkelt kastar ut en näve gottis i gräset- därmed arbetar dom för att hitta det och äter då :) Dessa hjälpte oss många gånger 😉

Hiro
1

Anledningen att valpen äter dåligt är troligtvis att konkurransen försvann då valpen flyttade till er, servera maten som valpen fick hos uppfödaren vid de tider ni fått och plocka bort maten efter 10min om valpen ej ätit upp/rört maten. Servera igen vid nästa tid, hungrig hund/valp äter

russin
0

#5 - nej. Spara aldrig uppblött torrfoder, då det är en bakteriehärd. Så fort du börjar blöta upp torrfoder med ljummet vatten, så börjar bakterier växa. Max 30 minuter enligt mitt tycke och framförallt när det är rötmånad.

Har själv en gång haft en kull valpar som blev oerhört sjuka av torrfoder som varit uppblött lite för länge i sommarvärme - det tog tid att få ordning på deras små magar (dom var runt 5-6 veckor när det hände). Efter det är jag oerhört försiktig med uppblött torrfoder.

[Forest]
0

Håller helt med lo-katt spara inte maten om den är uppblött.

LuLeLo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänka sig, jag sitter i nästan samma sits med samma ras, en svart engelsk cocker spaniel hane! Han är förvisso äldre än din valp, 5 o 1/2 månad, men problemet är i stort sett detsamma, bara inte lika illa. Mitt stora besvär med denna kräsenhet kommer dock istället när det gäller träning, för han tar inte emot foderkulor som godis utan kräver dyrt naturgodis för att bli något sånär nöjd.

En cocker ska hållas runt i hullet, vilket du nog vet, för att bygga en bra exteriör. Av min uppfödare fick jag höra att valpen skulle äta så mycket den vill ha, och nu i 5 månaders ålder med 3 mål mat skulle han helst få i sig 4-5 dl torrfoder och färskfoder ovanpå det. Inget vi lyckas med dock. Trots att han får i sig mycket mindre varje dag, så är han fortfarande runt i hullet. Därför tror jag att om det samma gäller din hund så är det ingen fara.

Hoppas att våra hundar fattar någon gång att mat är gott och mat skall ätas! Det är ändå bra lustigt att det står på rasstandarden att cockern är en matglad hund, och så får vi två stycken kräsna!

Lycka till med din valp!

Tass Josephine

Sugar Mist
0

#13 OT men "naturgodis" behöver inte vara dyrt. Superlätt att göra själv, släng i ett par/många kycklingbitar(Sådana där i bitar man hittar i frysdisken) och koka, klipp i lagom bitar så har du ett supergott godis som är billigt och bra :)

-

LuLeLo
0

#14 tack för tipset, ska definitivt testa!

Tass Josephine

Ktisroinen
0

Vi försökte med alla möjliga olika saker för att få vår 11 månaders valp att äta. Det här med att plocka bort maten efter en stund körde vi stenhårt på i ca en månad. Han åt ungefär en gång om dagen, vilket resulterade i att han gick ner i vikt såklart. Det slutade med att vi bytte torrfoder och nu äter han med god aptit igen! Nu äter han Orjiens valpfoder och det är supergott. Det är ganska dyrt men värt det tycker jag eftersom han äter, plus att det är 80% kött i och det är alltid positivt! Jag tror att han helt enkelt tröttnade på det gamla fodret.

MammaA
0

#13 så lustigt att vi båda har svarta cockra som är lite kräsna :-) Cockrar som ska vara så matglada! ;-)

#10 det ligger nog något i det du skriver - konkurrensen om fodret är borta och det gör på sig. Jag får väl tuffa till mig ytterligare. 

#11 & #12 Tack för svar, var som jag misstänkte så inget foder sparas utan jag slänger när det inte äts upp.

#16 har funderat på det om jag ska prova att byta foder men han är ju inte så stor så än så länge har jag velat ha samma foder han fick hos uppfödaren för att inte allt ska ändras på en gång. Dessutom känns det som en djungel när det gäller foder så jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Orjiens valpfoder låter ju bra, kanske ska testa det. Andra som har fler förslag? Flera har ju föreslagit färskfoder och det tror jag säkert är bra men jag har inte riktigt frysplats till att ha en massa foder där. Har ev funderat på att blanda lite färskfoder i torrfodret för att göra det lite roligare?

lodjuret
0

Skulle också tipsa om färskfoder. Om du inte har så stor plats så behöver du kanske inte köpa så mycket åt gången. Kika in Sundhundmat färskfoder. Det finns färdiga helfoder tex lammblandning. Det är allt vad hunden behöver i det. Brosk och kött, nermalet tillsammans med vitaminer och mineraler.
Eftersom du har en valp så ska du ge så mycket som den beräknas äta som vuxen. Deras förpackningar tar inte särskilt stor plats heller.

Jag vill ge min hund så färskt och naturligt som möjligt. Det är ju trots allt kött som dom i huvudsak skulle äta om dom var vilda. Jag undviker torrfoder just pga att det inte är lika naturligt, det är oftast olika spannmål och potatisfibrer som inte hunden är i behov av egentligen och av torrfoder får dom lättare tandsten.

Vad du än väljer så hoppas jag att matproblemet försvinner, lycka till 🙂

[fabienne]
0

Jag har själv inte tittat jättenoga på Sund hundmat, men jag har dessvärre hört en del tvivelaktiga saker om fodret. Kalciumhalten verkar vara alldeles för låg då kalcium/fosfor ligger på 1:1. I vissa sorter har de tillsatt alger och då är det något mer kalcium i de sorterna. Dessutom innehåller det en del trams som björklöv, maskrosrötter och maltgroddar ser jag nu när jag tittar på deras hemsida.

Så ska man ge Sund hundmat så läs på först och sök efter info så att det inte blir något problem efter en tid. :)

MammaA
0

Nu har jag varit i en lokal Zooaffär och pratat med deras personal och de rekommendrade mig att byta till Orijens valpfoder (precis som du sa #16) så nu provar jag med det. De menade att det har mycket bättre sammansättning med 80% köttprodukter och 20% grönsaker och 0% spannmål. Dels så tycker de flesta hundar det är godare och dels så behövs inte så stora portioner för att de ska få i sig allt de behöver. Låter ju perfekt för min lila Zorro som inte vill äta så mycket åt gången och dessutom inte verkar helt förtjust i det han får. Hoppas nu han gillar detta!

Glömde dock att fråga dem där om jag bör blanda det nya och gamla under en övergångsperiod så det inte blir strul med hans mage - vad säger ni? Jag har kvar av det gamla så jag kan under några dagar ge 50% av varje vid varje måltid så det blir en mjukare övergång.

[Forest]
0

20 Jag skulle inte byta takt av utan blanda fodrerna. Eller så ger du orijen som gottis ett tag och ser därefter den borde funka med. :)

Ktisroinen
0

#20 Hoppas det funkar för er också! Det kan tilläggas att det luktar precis som kattmat på burk, alltså väldigt mycket!! Vår katt blev knäpp och tog sönder påsen under första natten ;) Mycket bra betyg med andra ord!

Vi blandade första dagen, men söt som han är plockade han ut det gamla fodret och la det i en hög bredvid matskålen. Så det blev inte så blandat ändå :P Men om det går så är det ju bättre att försöka blanda fodret med det gamla.

MammaA
0

Provade nu i  morse att ge hälften av varje och det gick bra. Han åt lite bättre än vad han brukar. Men det blev ju mes av RC i skålen då det är betydligt större mängd av det som ska ges än av Orijen. Tänker blanda idag och om allt verkar bra med magen går jag över till Orijen helt och hållet i morgon. 

Måste bara kommentera vilken stor skillnad det är i mängd som ska ges av Orijen och RC. Det är markant mindre av Orijen enligt förpackningen. Antar att det är för att det är bättre kvalitet och därmed behöver de äta mindre.

Ktisroinen
0

Ja, det brukar vara så. Bättre mat = mindre mat och bäst av allt  = mindre skit! Kroppen kan ta åt sig mycket mer istället för som med sämre mat bara passera kroppen och därmed också resultera i mer bajs. Skit in, skit ut.

lodjuret
0

Hoppas han äter bättre snart!

Ja om man ska ge sundhundmat så är det bra att ge extra kalk, som pulver eller köttben med brosk som något mål, för att dom ska få i sig extra, speciellt viktigt om dom är valpar. Såklart man ska läsa på om det också. Men det är inget krångligt eller svårt.

Fenix_Chicci
0

#25 Finns bättre färskfoder än sundhundmat som man slipper tillsätta en massa extra till. Har man inte koll på hur man blandar egen mat så ska man inte ge sig in på det fodret med en valp.

Vill man ge färskfoder så skulle jag istället rekommendera Mush nya helfoder, som innehåller tre olika djurslag och finns anpassat för valpar.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Emlielki
0

Har inte orkat läsa mer än de första inläggen, så ber om ursäkt om jag upprepar något eller så.

Jag har en Finsk lapphund som är otroligt kräsen och i perioder inte äter alls. Mitt knep har varit att göra matstunden till ett inövat kommando som jag dessutom "hetsar" honom till.. Jag bytte alltså kommando från "varsegod" till "ät" och berömde honom så fort han åt en kula foder och så fortsatte jag ett bra tag. Till slut räckte det med att säga kommandot en gång så åt han sin portion. (Vi bytte också foder)
Sättet jag hetsar honom på är helt enkelt att be honom sitta och medans vi har ögonkontakt lyfter jag handen och säger "å-åå-ÅH ÄT!" och viftar till med handen som om jag satte igång ett streetrace. Då slänger han sig på maten och äter sen i godan ro.

Sen kan jag tänka mig att din hund kanske inte är en "full-portions-ätare" utan vill ha maten stående och äta lite när den vill.

Något du kan testa är att låta hunden äta i sällskap med en annan hund, konkuransen kan få hunden att börja äta. Det var en av huvudanledningarna till att vi köpte en till hund ;P

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[Forest]
0

27 det har inte hjälpt oss alls våran ena hund kan ha 8 andra hundar som äter i varsin skål ändå ratar hon maten ibland. 😉

MammaA
1

Har faktiskt hjälpt att byta foder till Orijens! I morse fick han till största delen Orijens foder och bara en liten del av RC och det slank! Tror att det både är godare och att portionen är mindre som gör att han nu äter upp sin mat med god aptit. 

Stor lättnad och superskönt!

Tack för alla tips jag har fått!