Ta bort tandsten?
Hej, är det någon här som brukar skrapa bort tandsten själv på sin/sina hundar?
Skulle vilja se före och efter bilder när ni skrapat tänderna på era hundar :)
Jag gör det men har inga före och efter bilder. Det är så pass lite eftersom jag gör de regelbundet och de mesta får de bort genom att äta råa köttben.
Jag har heller inga före och efter bilder.
Yorkar & Malteser är kända för att ofta ha tandsten, eftersom deras käkar är små och tänderna sitter väldans trångt.
Man måste lära dem att skrapa tandsten sen valpstadiet och borsta tänder med hundtandborste o tandkräm.
Vissa hundar är jätteduktiga. Min Chihuahua och en york är hopplösa.
I februari fick vet söva yorken för att komma åt alla kindtänder. 2200 kr. (Då hade han varit på foder hos kompis en ganska lång tid)
Väl investerade pengar. Vissa har inga alls problem med tandsten. Bättre av den anledningen att ge torrfoder + förstås vatten.
Boris
Borstar tänderna med eltandborste på mina hundar ca en gång i veckan så det går aldrig så långt som till tandsten, men lite plack kan det bli ibland och det tar jag bort med en vanlig pincett =)
Har inga före-efter bilder jag heller
Jag kollar munhåla och tänder varje vecka och skrapar när det behövs vilket inte är speciellt ofta då hon gnager mycket! :)
ska man "skrapa" valpens tänder så den blir van när det ska göras på riktigt? :)
Jag tycker inte man ska skrapa tänderna själv om man inte vet hur man ska göra det. Hundarna har inte så stark emalj som vi har och det är inte helt ovanligt att privatpersoner skadar emaljen därmed får hunden problem med sina tänder. Borsta tänderna är mitt tips och andvänd hundtandkräm. Ge hunden olika varierande ben att gnaga på, glöm inte att färska ben är gott :)
vet och försäkringsbolag och uppfödare säger att man ska skrapa själv… man skrapar väl bara tills allt är borta?
7 Här säger vetrinären att man inte ska skrapa själv. Det är mycket bakterier i tandstenen och det är inget man vill att hunden får i sig. Min uppfödare säger att man inte ska peta med tandskrapan inte hört med försäkringsbolaget men de täcker någ inte heller om man förstört hundens emalj. Nej det är inte bara till att peta tills allt är borta du ska för det första veta hur man gör, hur hårt man kan ta i för att inte skada emaljen.
Jag skrapade själv förut, när min tik åt torrfoder. Hon har inte haft några problem med tänderna av det, men jag var försiktig för att inte skada emaljen. Nu barfas hon och får därför i princip ingen tandsten, men jag borstar ändå tänderna ibland.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar