Stressad/rädd hund
Jag har en Labbe på 3 år. Hon och min livliga brorsdotter på 1,5 år har det inte varit några som helst problem med, tills brorsdottern här om dagen fick för sig att min hunds öron såg extra roliga ut och tog tag i ena örat och drog. Efter denna lilla incident är nu min hund livrädd när brorsdottern kommer på besök. Hon trycker sin mot väggar, håller sig på avstånd, springer ut och gömmer sig och visar starka tecken på att hon är stressad. Har försökt med knep som brukar lugna ner henne i stressade situationer, utan framgång. Och då jag inte vågar riskera att förvärra/förstärka hennes rädsla/stress i den här situationen vore jag evigt tacksam om någon där ute skulle kunna ge mig nya ideér och knep som skulle kunna fungera.
Hon har även en stor rädsla för kossor. Då hon asocierar kossor med stötar som hon fick när hon var valp när hon kom för nära då hon skulle nosa på kossor. Har även där försökt länge att få bort detta beteénde, men inte lyckats. Hon drar, flyr undan, skakar och stressar upp sig när vi passerar ett kogäng.
Vore tacksam för tips.