Ceasar Millans metoder Bu och Bä
Personligen är jag tveksam till om Ceasar Millan är så duktig som han framstår som i TV. Nu anväder han inte elchocker när kamerorna är på annars gör han det.Visst han vet säkert vad han gör osv. Men endå?
Jag måste säga att jag avskyr den mannen! Förut så tyckte jag han var bra. Trodde på det han sa och provade vissa saker på hundarna. Skäms nu över det. Har såklart aldrig gjort dem illa men jag trodde ju på det han gjorde. Nu, efter mer research så mår jag illa av att se honom. Han behandlar hundar DÅLIGT. Han gör så att hundarna gör fel och straffar dem sedan så att dem ska sluta med ett beteende. Han ger dem inga förutsättningar att lära sig hur man gör rätt utan straffar bara det dem gör fel hela tiden. Och jag kan säga att jag skulle lyda hans minsta vink om han ströp och sparkade mig. Han har ingen utbildning i hundpsykologi eller någon annan riktigt hundutbildning, han har lärt sig allt själv. Skulle aldrig låta någon främmande människa få gå med mina hundar och en riktig hundtränare skulle aldrig heller be att få gå med hunden.
Vet inte om du har sett avsnitten med Shadow eller Holly? Shadow ser det ut som han håller på att strypa till döds. Holly är en mataggressiv hund. Han ger henne tillåtelse att äta för att sedan helt plötsligt ta över hennes mat. Hon säger ifrån genom att hota honom, morra och hugga lite efter honom men lägger sig sedan ner. Han säger att hon är lugn och försöker sedan, efter att hon bett honom att hålla sig borta från henne, klappa henne i ansiktet. Därpå han biter honom rejält i handen. Sök bara på youtube så får du se!
Tycker inte alls att han kan läsa hundars signaler. Tycker det är hemskt att se honom lyfta hundar från nackskinnet, trycka ner dem på sidan, sparka och strypa dem. Haha blev ett långt inlägg här men tycker som sagt väldigt illa om den där mannen..
Kan ju tillägga att det enda som fungerar bra på min hund är positiv träning. När hon hade en period där hon jagade bilar så tränade jag mycket med klicker och godis, beröm och gjorde massor med roliga övningar till hon nu aldrig ens tittar på bilar längre.
Personligen förstår jag inte hur man kan tycka att alla hundar som bits ska avlivas knall fall (som du skrev i den andra tråden), istället för att rehabiliteras.
Mvh Jenna
Det finns jättemånga trådar om just Cesar Millan, känns som ett ganska uttjatat ämne ;)
#2 Men det finns ju många andra sätt att "rehabilitera" dem. Visst, Cesars metoder funkar väl till viss del, men man tar ju inte bort problemet utan bara reaktionen.
Som sagt, finns för många sånna här trådar. I början säger folk såhär som jag och #3 gör, men trådarna blir ändå 202 billjoner inlägg långa… Haha ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Fast det var inte så du skrev. Du skrev inte att man borde rehabilitera på ett annat sätt, utan att man helt enkelt skulle göra sig av med hundar som bet.
Mvh Jenna
#5 Haha men det är ju för att ämnet väcker känslor! Jag kunde liksom inte hålla mig från att skriva eftersom jag blir upprörd när jag tänker på honom! :P
#6 Vad menar du? Jag skrev att jag ogillar honom och hans metoder! Aldrig att jag vill göra mig av med hundar som bits? Skulle aldrig vilja det! Blir arg när jag ser program med hundar som tas bort pga av lite aggressivitet, alla förtjänar en andra chans men inte genom att bli strypt och misshandlad!
#7 men det väcker för många känslor hos vissa… Typ hälften av kommentarerna brukar redigeras eller tas bort ;) just say'in :p men självklart ska man ta upp någonting som man vill ha sagt, är ju trotts allt ett disskussionsforum. Men var beredd på det… Och kanske sök först, då detta är ett väldigt (med betoning på väldigt) hett ämne. Du ser? Ett småtjafs har redan börjat ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 ber om ursäkt, såg fel namn. Trodde det var TS som skrev.
Mvh Jenna
Han har säkert bra egenskaper men många metoder är till för att göra hunden till en robot, inget jag eftersträvar. Som sagt finns massor trådar jag kör inte enligt hans metoder.
#9 Haha jo, jag vet att det är hett, vilket också kan vara lite roligt ;) Haha, tror det är ett missförstånd då jag inte skrivit i den andra tråden och har aldrig skrivit att jag vill att hundar avlivas pga av att dem bits XD
#10 Ingen fara! Men håller med dig om att hundar inte bör avlivas pga att dem bits!
Finns massor av trådar om just detta 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Här är annars ett väldigt läsvärt och bra arbete om CM gjort av Rasmus på R+: https://docs.google.com/file/d/0B4A3F6ijmUCoZjYzOWYyZjYtOWIyOC00Yzc2LWEzMDctYTY1ZDZmZWZlNzlh/edit?hl=en&pli=1
Jenna_Nord. När det gått så långt att en problem hund börjar attackera andra individer djur som mäniskor finns inte mycket mer att göra.En jag känner hade en schäfer med beteende problem.Som dom försökte rädda naturligtvis.Men sen var dom på en camping och hon skulle gå iväg och rasta hunden så fick dom ett möte med en annan hund.Schäfern (som hon naturligtvis hade kopplad)gjorde först utfall mot hunden för att sedan tvärvända och flyga på henne och börja tugga på henne så ialla att hon hamnade på sjukhus. Skulle hon då haft kvar hunden fast att hon har små barn tycker du?
#16 Självklart ska man inte utsätta sina barn för fara, det förstår nog du också. Men en hund som bits är inte värd mindre, och det är inte hundens fel. Den föds inte med beteendeproblem, det skapas av ägare, oss människor! Alla hundar kan bli bättre och rehabiliteras så länge det inte är något psykiskt fel på hunden som individ, vilket det sällan är.
Mvh Jenna
Alla individer går inte att rädda och finns det en risk att hunden skadar sin omgivning så kan man inte ha den.
15 bra och nyttig läsning av hur himmla bra o fint han hanterar hundar 😉 *ironi*
I Holland har hans metoder blivit förbjudna - hejja Holland🙂
#21 Vart har du hört det?
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#15 bra länk o intressant läsning!
Är inte så förtjust i hans metoder. Han använder inte någon form av positiv förstärkning. Han "korrigerar" bara när hunden gör fel och ger den inte någon ledning när den är på rätt spår och ger den inte någon chans att göra rätt heller.
Och sen ska vi inte tala om alla ryck som hundarna utsätts för i kopplet. Under den korta tid han gör det kanske det inte blir så stor skada, men han lär ju ägarna att fortsätta med det. Och alla sparkar mot njurarna och det området. Finns mer jag skulle kunna kritisera men vill inte skriva en roman heller.
Jag kritiserar hans metoder, inte han själv. Jag vet inte alls vilken sorts person Cesar själv är så kan inte uttala mig om det. Om jag kände honom hade jag inte heller uttalat mig om hur han är för den delen ;) Tror inte TS menade att vi skulle skriva om vad vi tyckte om honom personligen utan mer hans metoder och sätt att hantera hundarna.
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#22 - läste en artikel (eller såg en artikel på Holländska med översättning till) - ska se om jag hittar den igen.
#22 Vet inte om #21 blandar men iallafall i Österrike är metoderna förbjudna och personer som använder dem får böter;
http://oliversson.se/i-osterrike-ar-cesar-millans-traningsmetoder-forjudna-enligt-la/
#25 - oj du har rätt. Skrev fel land😮 Österrike ska det vara ju
Jag kan säga så här i alla fall: Jag och min hund jobbar som ett team, vi är ett team. Jag försöker inte vara någon som dominerar. Ett team försöker inte dominera varann, de samarbetar. Vi jobbar mot målet tillsammans. Jag är inte felfri och inte min hund. Vi jobbar i vår takt och löser saker och utvecklas tillsammans, som ett team. Ingen dominans här. Däremot är jag den som bestämmer av oss, men dominera? Nej tack, här jobbar vi som ett team! :)
Seriously, you don't!
Såg en man/kille med sin svarta schäfer idag, och schäfern gjorde ngt (såg inte vad det var, dom sa någonting om att repa någon bil…) så han röt till och slängde ner hunden på marken, och lät hunden ligga där. J******vlar vilken blick jag gav honom, ni skulle sett hans min efter det 😃 Sedan gick han in i bilen och körde… Just ett sådant "cesar trick"
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det finns faktiskt saker som många tagit till sig från Ceasar Milans metoder.
Man kan väl göra så? Ta till sig de bra sakerna och dissa de dåliga?
#25 #26 Jo tänkte det för jag har inte sett eller hört något liknande och då är jag ändå väldigt engagerad i Holländska nyheter. Jag som blev så glad😕Dom har ju inte världens bästa hundvett i Holland om man säger så😕
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag vet att tråden handlar om hans metoder och inte om vad vi tycker om honom. Men jag kunde bara inte låta bli att skriva som jag gjorde. Han misshandlar hundar. Han gör dem illa och ingenting rättfärdigar det. Och därför så respekterar jag honom inte. Han kanske är hur trevlig som helst som person, men rör han en stakars oskyldig hund så har jag inte ett enda gott ord att säga om den människan.
#29 , håller med dig grodan. Man "snappar" ju upp det man tycker är BRA och fungerar för sin egen hund, resten lämnar man ju åt sidan ?
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#31 Jo, det är sant! Men alla blir saliga på sin tro. Jag tycker inte om hans metoder heller, men att kritisera han som människa kan jag inte. Han tror på det han gör, även om det är fel. Jag skulle aldrig anlita honom om jag hade problem med min hund. Men han har räddat många problemhundar och han har inte fel i allt. Men han är väldigt våldsam på ett sätt som hundar själva inte alls är mot varann. Så jag vill inte försvara honom på något sätt, men menar bara att jag kritiserar hans metoder och inte han personligen :)
Seriously, you don't!
#29 Det enda bra han gör är att påminna ägare om hur viktigt det är med motion, och det vet alla vettiga hundägare utan hans påminnelse. Annars är han väldigt duktig på att inte kunna något om hundpsykologi.
Medarbetare på brukshundraser.
#34 Jag kan inte hålla med dig. Dock har jag inte fullt på fötterna i frågan då jag inte studerat CM ingående. Jag har inte sett alla program och allt han gjort. Jag vet inte ens hur många procent jag ens sett av det han gjort, men jag ser faktiskt DAGLIGEN hur folk använder några av hans metoder. De kan ha blivit lite finslipade här och där, men när han var NY i rutan då kom några av hans metoder som en mycket tacksam hjälp till flera av oss.
Så jag kan inte hålla med dig om att han inte kan läsa hundar. Han är dock inte högutbildad och inte från ett land där man är berömd för att norpa åt sig många nobellpris, om man ska vara lite elak, och ibland funderar jag på vad fasiken han säger. När jag sedan funderar lite till så tänker jag att ja, så jäkla fel var det kanske inte men jag skulle absolut ha beskrivit det på annat sätt och kanske göra på annat sätt. Dock är jag varken högutbildad, hundförare eller något alls utom en liten groda. 😃
Eller jo, jag har praktiserat hård metod. Haft maktkamp med brukshund i dike efter dike (för måååånga år sedan). Så jag förstår faktiskt CMs metoder. Jag förstår varifrån de kommer, förstår varför han tycker att han måste göra så, men har förstånd nog att veta vilka metoder som är lämpliga. Och i de fall jag inte förstår så frågar jag alltid mina bästa vänner och så kan vi ha en givande diskussion om det.
Dock kvarstår faktum: CM kan hitta flera vinklingar till vad som är problemet med hunden, vad som utlöst ett visst beteende och åtgärda det. Det som ev aldrig framgår är att det finns andra tillvägagångssätt. Samt att CM talar på ett sätt som utesluter alla andra metoder. Han säger att det är så, inte att det kan vara så. Vilket jag tror irriterar många, eftersom det inte går att bevisa!
Måste få fråga, vart har ni fått ifrån att han inte visar alla medel han använder? Jag har sett flertal program där han visar sina halsband, han säger i ett avsnitt ''jag använder mig av vibrations halsband''.
I ett program som gick i förmiddags hände fler hundattacker mellan en dominant pitbull och hans hundar och han sa direkt att han vill behålla hunden hemma hos honom för hunden mår bäst där.
Visst, man brukar säga att han gör ''qick fixs'' men de avsnitt jag sett har han tagit med de flesta av dem hem till sitt center och rehabiliterar dem ca 2 månader. Och de han inte tar med sig är typ hundar som bara fått fel uppfostran, typ skäller på brevbäraren, och allvarligt talat kan nog flera duktiga hundmänniskor lösa såna problem rätt fort. Men såfort det handlar om allvarligare problem erbjuder han dem rehabilitering på sitt center.
Men ja, bu och bä finns det väl om alla, skillnaden är väl att folk stör sig på mycket på CM eftersom han blivit så stor.
#36 Nu kan jag inte svara för alla som "stör" sig på CM. Men jag kan svara för mig, och det handlar inte om att han är "stor". Det handlar om att han i mina ögon gör försvarslösa djur fruktansvärt illa och detta på bästa programtid.
Jag "stör" mig på att det sitter en massa okunnigt folk som inte ser vad det faktiskt är han sysslar och tycker att han är sååå duktig, och som dessutom när de får fakta serverade för sig vägrar inse att han kanske inte är så bra som de inbillat sig.
Mina åsikter och det enda inlägg jag tänker komma med i den här "debatten", jag har nämligen sett den alltför ofta på alldeles för många forum och har insett en sak. Det finns de som kan/vill lära sig läsa hund, träna hund och som tycker om hundar och som insett att strypning, sparkar och slag inte är en väg att gå.
Och så finns det de andra…
#37 Du behöver inte kalla mig okunnig. Det var en fråga jag ville ha svar på då jag aldrig själv sett videos när han misshandlar djur. Så visa gärna/länka.
#35 Jag har inte heller sett alla avsnitt, men det räcker med ett avsnitt för mig för att inse hur korkade hans metoder är. Och jag är inte heller högutbildad. Bara en tävlingsförare ;)
Jag blir rädd när jag ser att folk sitter och försvarar honom.
Anväder ni hans metoder!?. Varför isåfall!?. Varför ger ni inte positiva metoder en chans när det är bevisat att det fungerar?.
And here we go again haha asså tröttnar aldrig på att säga det 😃 Ska hålla mig utanför nu 😊
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#39 Jag vet inte hur mycket av ditt inlägg som riktar sig till mig, men jag tycker att jag var rätt klar i #35. Vad som kanske inte framgår till hundra procent (misstänker att jag gjorde ett syftnings/meningsbyggnadsfel) är att jag inte praktiserar CMs metoder.
Jag har snappat upp ett och annat från de tidigare programmen som inte varit misshandel av något slag utan smarta knep att få hundens uppmärksamhet, avleda och vara en bra förare. Sånt som man eg kan lära sig var som helst.
Anser inte att jag direkt försvarar CM, han lever och verkar under helt andra förutsättningar än vi i Sverige. Jag reagerar bara på att man kan se så nattsvart på något. Så är inte världen. Den är inte svart eller vit. Och man behöver inte heller använda härskartekniker för att hävda sina åsikter, man kan skriva på ett trevligt och humoristiskt sätt och ändå säga sin mening.
#41 Det enda som var riktat mot dig var det jag svarade på i ditt förra inlägg. Resten var frågor till folk som använder sig av hans metoder.
Jag ser inte vart mitt förra inlägg skulle vara otrevligt, och jag ser heller inte vart jag använder mig av härskartekniker?. Jag ställde frågorna av ren nyfikenhet. Och ja, jag blir rädd för hundarnas skull att folk använder sig av hans metoder och försvarar honom. Om du tar mitt förra inlägg som "otrevligt" så är det du själv som tolkar in.
De avsnitten jag sett av CM, vilket inte är många, har gjort mig riktigt spyfärdig. Hans träningsmetoder är djurplågeri, han använder våld för att hunden ska sluta med sitt oönskade beteende. Jag hade också slutat med mina dåliga beteenden om jag höll på strypas varje gång jag gjorde fel. Bara texten som är innan hans program där det står någonting i stil med att de är förbjudet att använda vissa träningsmetoder i programmet gör att varningsklockarna börjar ringa direkt. Varför han är så stor idag är för mig ett frågetecken.
Alla hundar fungerar med olika träningsmetoder men har aldrig hört eller fått bevisat för mig att våld skulle lösa många problem hos vissa hundar. För mig är CM's träningsmetoder ett stort BÄ.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Asg det ända han gör bra är att tala om för ägaren att det är viktigt att ut o gå med hundarna. Hahah ja det är väl kanske en sak alla har apat efter CM 😃
Har läst hans första bok "Cesar och hans hundar" finns mycket bra saker i den, den har hjälp mig mycket!
Jag tycker mycket om det han han skriver om energier, för det stämmer iallafall bra på mina hundar.
Sen så finns det ju en del som han gör som jag inte alls tycker om, som tex användningen av el och stackel.
Men jag tycker detta extrema hatet är onödigt och ganska omoget, men det är vad jag tycker! Jag försvarar INTE CM's metoder utan anser bara att hat i de flesta sammanhang är onödigt.
jag vet inte en enda hundtränare vars metoder jag älskar allihopa, jag plockar det jag tycker verkar vettigt och bra från alla möjliga håll, då bland annat Cesars tankar om energier.