Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 958 ggr
Emlielki
0

Sele ge felvinklade leder?

Någon här som har information om hur selar påverkar axel och armbågsleder på hundar?
Fick höra av min sambos farmor (som hållt på med hundar i typ 60 år) att de kan göra det vid långvarig användning.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Oshibwa
1

Intressant! Har aldrig hört förut. Tassar här.

Sugar Mist
0

Jag tänker ju att det är rätt logiskt om en sele som hindrar rörelser används dygnet runt i något år så ger det skador, ja.

-

Emlielki
0

#2 Letar mer realistsik information. Vid fel användning så ger allt skador på ett eller annat sätt.

Alltså, vardagsanvändning 3-4 ggr per dag med en anpassad sele. Någon som har information om det?

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

SuperLimm
1

Låter väldigt otroligt i mina ögon. Om selen sitter helt fel på hunden och hunden har den på sig hela tiden kan det säkert ge fel, men en väl anpassad sele som används några ggr i veckan ska inte ge såna fel. Har tyvärr ingen bra info om det men det är säkert en gammal myt som lever kvar sen länge, som många andra saker inom hunderiet.

Mvh Linn

Vizzla
0

Så länge inte hunden drar som ett tok i selen konstant så ska väl inte en sele påverka rörelse. Då har man en felanpassad sele om den gör det.

Veterinärer brukar ju rekommendera sele just till små raser för att minska skadorna på hals och nacke pga halsband/koppel (ryck och tvära stopp om hunden rusar fram)…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Camia7]
0

Sätter en tass här då jag också vill veta :)