Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4050 ggr
Ellenfyrkant
0

Innehåll i hundbajs

Jag har i skolan gjort labb som handlat om att  odla havre, med olika gödsel, ljus/ mörker o.s.v. Har bl.a. använt hundbajs som gödsel, men funderar på vad hundbajs egentligen innehåller. Ska jämföra det med konstgödsel. Det är ju näringsrikt - smält mat. Men går hundbajs att dela in i grupper på ämnesinnehåll? Konstgödslen jag använt t.ex. är rikt på fosfor, kalium samt kväve.

Mvh Ellenfyrkant

Mischa
0

Jag tror inte det kulle bli lika "rent" innehåll som konstgödsel, men det kan säkert innehålla samma delar.

≧◔◡◔≦

Ellenfyrkant
0

Nej troligtvis inte eftersom konst är konst. Men det känns svårt för mig att göra en jämförelse när jag inte kan "gruppera" bajsets innehåll. Men bajs är ju ofta väldigt bra att växa i, det är ju inte för inte man normalt gödslar med koskit.

Mvh Ellenfyrkant

Noa-Nisse
0

Kan ju rekomenade kaninbajs vilket tydligen ska vara det bästa gödslen :)

Bajset på hund beror ju ganska mycket på vad hunden äter också.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Ellenfyrkant
0

#3 Vad gör kaninbajs till bästa gödseln? :)

Detta bajs är till största del tillverkat på vanligt torrfoder. ;)

Mvh Ellenfyrkant

Fejhn
0

#3 varför just kaninbajs? :)

på stallet där min syster har en medryttarhäst säljer dom massor med hästbajs i torv som legat på hög ett tag, verkar suveränt. men det är kanske en smaksak, men kan tänka mig att gräsätares bajs är bättre än köttätare?

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

[Forest]
9

När jag var liten var jag stalltjej/ridtjej o det var mitt ute på landet. Vi red ofta 1-2 tim och lärde känna lite udda folk som levde som förr. En gammal tant hon var 91 år gammal hon var uppvuxen i samma hus sen hon var liten. Hon hon grävde en massa hål i sitt land vet du vad hon gjorde i dessa hål? Jo, hon gick ut o sket i varje hål Förvånad och det var inte bara en gång ett hål räckte till en sittning, sen på våren satte hon potatis i varje hål. Jag som samma år berömde henne för hennes gegantiska potatisplaneter himmla tur att hon inte erbjöt mig nån potatis Tyst 

Lite Ot Tungan ute

Noa-Nisse
0

HAHAHA Forest :P jag fick mig ett gott skratt ;)

Jag har bara hört att det ska vara det bästa man kan gödsla med.

Oftast så gödslar man ju inte med bajs från rovdjur.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Nicolina
0

#6 Nästan som hos farmor på landet då… fast lite värre ;)
När jag var liten så fanns det bara utedass där, och när hinken var full så grävdes en grop i trädgårdslandet som lyckligtvis bara innehöll blommor och buskar, men jösses så dessa växte! Har aldrig sett en så frodig trädgård som där och allt med hjälp av lite människobajs^^

Ellenfyrkant
0

#7 Nej, oftast gödslar man med växtätarbajs men vad är den stoora skillnaden på avföringen av en växtätare och en allätare?

Mvh Ellenfyrkant

Em_
2

Växtätare bajsar ju växtdelar, vilka innehåller näring i växtform. Köttätare bajsar ju djurdelar och jag kan tänka mig att den näringen kan vara svårare att ta till sig för växterna, men jag gissar bara.

Att man gödslar med ko och hästgödsel tror jag beror på att det är enkelt att få tag i stora mängder. Det lönar sig inte direkt att springa efter chihuahuan med en spade ;)

Jardinier
0

Det sägs att växtätande djur ger ett bättre gödsel. man har ju använt hästgödsel i åratal.  Hönsskit används ju  också. Guano - sjöfågelskit-  var ju en stor handelsvara. Kineserna lär också ha plockat med sig sitt eget skit för att odla sin mat i århundraden. så allt skit går nog att använda: Ska väl " brännas"  grävas ner, slipper man lukten

russin
0

Jag har aldrig haft så stora rabarber som det året jag hade två hittekatter här som envisades med att pinka under/runt rabarberplantan😂