Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1940 ggr
Ratlings
0

MH och höfter i avel

Jag undrar hur stor betydelse MH och höfter har i avel egentligen..

Ett exempel:
Tiken har helt OK MH förutom att hon har 3:or på alla momenten gällande agg/hot. Hon har B höfter.

Hanen har likadant MH test, dvs. helt OK förutom 3:or i alla momenten gällande agg/hot. Han har C höfter.

Hur stor risk är det att detta påverkar valparna sedan? Är det bra att para dessa två?

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Aremea]
7

Jag skulle inte drömma om att använda nån av dem i avel. Speciellt inte en hane med c-höft! Vad är det för ras?

Ratlings
0

Amstaff.

Nä det var det jag tänkte 😐

// Lise

[Teddies matte]
4

Mycket viktigt, både hälsan och mentaliteten påverkar i stor grad de kommande valparna.

Att avla på skit mentalitet och kassa höfter är sjukt, skall du ta en valp skall det vara från föräldrar med fria höfter och armbågar och ett bra MH.

Så nej, jag tycker heller inte det är en bra kombination.

Ratlings
0

#3 Jag ska inte ha någon valp, detta är bara en fråga då jag fick för mig att kolla upp en hund som inte visade sig ha så bra bakåt.

// Lise

Belimas
3

Mentalitet och hälsa är prio ett för mig, en hund med kass mentalitet eller hälsa har inget i avel att göra.

Kan ta ett exempel gällande en hane i min förra ras, hanen fick avbryta MH't innan han ens var färdig p.g.a. för stor rädsla och trots det gick han ändå i avel och en del av avkommorna efter honom ärvde hans mentalitet. Det är inget man vill ha, framför allt inte när det handlar om hundar på 50-70 kg. För mig är det obegripligt hur man ens kan tänka tanken på att avla på en sådan, skitsamma hur många utställningstitlar den hade det är oväsentligt när han har kass mentalitet.

[jahoda]
1

Nu är jag absolut ingen expert på avel men att kombinera två föräldradjur med samma brister är, vad jag förstått, ingen bra idé. Har tiken svagheter ska hanen gärna balansera upp dessa och vice versa. C-höfter tycker jag inte hör hemma i avel, inom många raser avelsspärras alla hundar som inte har A eller B just för att man inte bör avla på defekta höfter.

Nu vet jag inte vilka moment du menar där du skriver "gällande hot och aggressivitet", har hunden bra avreaktioner och visar bra tillgänglighet kan jag tycka att aggressivitet/skärpa är acceptabelt beroende på ras. En väns rottis ligger högt på agg om man tittar på MH:t, men jag var själv med när det genomfördes och den hundens mentalitet är det inget fel på. Tvärtom tycker jag den är en av de bästa rottweilers jag sett mentalt.

Lathundarna
0

Inget jag skulle använda mig av som uppfödare (om jag hade varit sån vill säga), och absolut inget jag är intresserad av som köpare.

Ratlings
0

Tack för alla svaren. 🙂

// Lise

vallhund
0

Bruksraser med HD är inte avelsspärrade per automatik, däremot blir deras avkomma det, om de får sådana.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[jahoda]
1

#9 Är du säker? Min hund är avelsspärrad på grund av C-höfter, står i Avelsdata om man söker på honom.

vallhund
0

#10 Uppfödare kan avelsspärra sina hundar om de har godtagbara skäl, HD är ett sådant.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[jahoda]
0

#11 Jo det vet jag, men uppfödaren har inte avelsspärrat min hund alls utan när resultatet dök upp på avelsdata var det ett rött "stopptecken" där direkt. Men det kanske är olika beroende på ras? :)

Majken!
1

En parentes bara, att hunden har 3 på hot/agg betyder inte att det är en dålig hund.

[Nightcat]
0

På tyngre raser bör man endast avla på hundar som har A eller B höfter. Att avla med någon som har C höfter är förfärligt och för mig medvetet djurplågeri.