löper nu
hej. min ena 7månadesrtik löper nu.
hur länge bör jag vänta innan hon kan leka med sin kompis som är hane så det inte blir valpar?
jag kommer ju inte ihåg sånt här längre. det är 14 år sen jag hade hund….

Höglöpet varar ju ca en vecka. Så jag skulle nog vänta 2 för att vara på det "säkra"
*amatör*

Måste bara skriva, så det inte blir något missförstånd.
Med *amatör* så menade jag att det är jag som inte vet riktigt.
Du får ju inte tro att jag kallar dig för det
*förklarar*

Oftast löper en tik omkring tre veckor. Det sk höglöpet, då hunden kan bli dräktig, inträffar mellan 10:e och 14:e dagen ungefär.
(tittade i boken) =P
Får ja bara fråga min tik är inne på den 15 dagen i löpet
och hon och min hane fastnade i varann då är hon på den säkra sidan nu då för att inte få valpar?
Anns fotoblogg: http://annsfoton.blogg.se/

Nä! Parar de och fastnar, så blir det nog garanterat valpar.
#2 haha! fast jag är ju amatör ju 
tack för svaren! då väntar jag minst 2 veckor….
Skulle jag vara du skulle jag vänta 3 veckor från den 1 dagen …en hund kan höglöpa olika, min höglöper i början medans andra gör det i mitten eller mot slutet =)
Pingu: Hon lär ju verkligen få valpar.

Du bör vänta med att låta henne vara med hanar tills hon löpt klart helt och hållet och om löptiken och din hane har suttit ihop så borde du åka till veterinär och göra ett grav.test på henne för att så snart som möjligt kunna göra abort om hon är dräktig då hon är alldeles för ung för att få valpar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#9 det är inte min som parades 
det var Pingu`s hund.

aha missade det =)
_**/Mvh Anne
nu har det ju gått 18 dagar.
det finns alltså risk fortfarande om hon träffar en grabb?
hon slutade blöda för ca 7dgr sedan

Jag skulle rekommendera Dig att vänta. Hanen kommer kanske bara vara i rumpan på henne, då hon fortfarande luktar löptik. Och då har ingen av dem roligt i alla fall.
ja, det kanske är säkrast.
(mycket nytt att lära sig)

Jag har hört att man ska räkna ca 3 veckor från löpens början tills dom löpt klart och kan släppas utan risk med hanar
_**/Mvh Anne
Dessutom ser man ju på tiken när den inte tar emot hanar nå längre :P Men ja vänta 3v från löpets början. Vissa tikar kan löpa längre också så det gäller att ha stenkoll på den.
Vid tjuvparning: Abortspruta så snabbt som möjligt, väntar man för länge blir fostrena så pass stora att kroppen eventuellt inte kan absorbera upp dom och då kommer det ut döda små vappisar istället.. inte så kul. :(