Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1379 ggr
anfo89
0

Råa ben till valpen

Ni får ursäkta mig, men jag är helt nybörjare när det gäller ben för hundar. Jag har köpt frysta revben till min valp och gav ett till honom för första gången ikväll. Han har nu gnagt av köttet på revbenet och bitit en stund på själva benet, men efter en stund tröttnade han.

Min fråga är: Kan han fortsätta bita på det senare eller blir det dåligt i värmen? Är det meningen att han ska ät upp benet eller är det bara till för att tuggas på? Förlåt för dumma frågor ☺️

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

russin
1

Jag låter revbenen ligga i säkert en vecka innan jag kastar dom - dom torkar snabbt🙂

VildaVittra
4

Kan man gräva ner ett märgben i mattes rabatt, för att sedan gräva upp det en tid senare och äta upp det, så överlever man nog att gnaga på revben som legat framme en tid. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Princesseen
0

#2 och #3 gäller det alla ben? Kan inte kycklingen flisa sig när det torkar?

VildaVittra
0

#3 Det är hetta som gör att ben flisar sig med vassa bitar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Princesseen
0

#4 jaha okej. Tack :-)

russin
0

Fast kyckling skulle jag inte spara och vilken del av kycklingen har så grova ben att benen blir kvar när köttet är avgnagt ? Kycklingben är så smala att allting brukar åka ner i magen snabbt.

Det är faktiskt så att sommarvärme är tillräckligt för att torka ut ben ganska mycket, så kycklingben skulle jag inte spara liggandes framme. När det gäller just kyckling, så ska man även tänka på vår egen hygien.

Princesseen
0

#6 menade kycklingben. Min ipad rättade mig och skrev kycklingen istället. Jag har inte börjat ge kycklingben än så jag vet inte om det blir kvar framme eller åker ner direkt. Det märker vi. Men om det blir kvar framme så slänger jag det då? Vad menar du med våran egen hygien?

russin
0

#7 - fast det lär inte bli enbart ben kvar efter kyckling, utan även kött kvar. Det är väldigt svårt för en hund att enbart gnaga av köttet från ett kycklingben - det va så jag menade. Köttet lär lukta apa efter ett dygn😉

När det gäller t ex revben eller märgben så brukar det mesta av köttet gnagas av och det lilla so ev finns kvar torkar snabbt ihop och benet kan användas en längre tid. Så blir det inte med kycklingben, då benen i kyckling är alldeles för små för att kunna gnagas rena från kött.

Just kyckling ska vi människor ha lite bättre hygien kring. Diska skärbrädor innan vi använder dom t ex till grönsaker. Just för att vi människor kan vara känsliga mot ev bakterier som kan finnas i rå kyckling. Det va så jag menade🙂

vallhund
0

Kommersiellt uppfödda kycklingar slaktas när de är drygt 30 dagar, benen har inte hunnit förkalkats så de är ganska ofarliga även när de är tillagade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.