Rumsrens-träningen börjar kännas hopplös!
Vi har en 4 månader gammal Cavalier som ett tag var väldigt duktig på att bajsa ute. På morgnarna tog jag genast ut henne att kissa och bajsa och det lyckades. Sen gick jag in i duschen och hon bajsade igen.. inne. Jag tänkte att det inte är hela världen och var lite längre ute med henne, men med samma resultat. Hon har aldrig fått bannor för att hon bajsat eller kissat inne, däremot beröm när hon gör det ute.
Nu har hon slutat bajsa ute. Hon kissar ute, men oavsett hur länge jag är ute med henne bajsar hon inne. Jag börjar vara väldigt uppgiven! T ex igår förde vi ut henne gång på gång genast hon började med sin lilla "dans" hon gör när hon är nödig, men inte bajsade hon ute för det! Det kom sen en liten plupp på golvet och vi förde ut henne -utan resultat. Till sist tog jag en lång promenad med henne och hon bajsade så äntligen eftersom det hade kommit i byxorna (om hon haft några) annars. Hon har alltså inga byxor ;)
HJÄLP! Kan nån komma med tips? Idéer? Vad som helst för att få in henne på rätt köl igen, vi blir ju galna när det från bra gått till riktigt dåligt!
"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud
Sätter en tass här då min valp har börjat med samma beteende
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Dom är ju bara valpar. Ha tålamod är mitt tips. Min Nakentjej vart rumsren när hon var 9 månader.
Sen kanske din hund känner sig säkrare hemma än ute? Vanligtvis gör hundar sina ärenden där dom känner sig säker. Så gå till samma plats hela tiden, nära hem.
Det finns individer som tar lång tid på sig! Vår vorsteh var inte rumsren förrän efter ett år, medan schäfern aldrig någonsin skititi inne, och bara kissat inne en handfull gånger. Så ha tålamod, vips så vänder det.
Fast 4 månader är ingen ålder på en valp och rumsrenhet. Vissa tar längre tid på sig.
Fast jag vet att det kan kännas hopplöst. Jag hade ju tidigare shar-pei och dom var alltid helt rumsrena vid 12 veckors ålder, medan nuvarande ras tar mycket längre tid på sig. Oftast runt 6 månaders ålder men ibland längre tid.
#4 "Jag hade tidigare shar-pei och dom var alltid rumsrena vid 12 veckor". Varför är i princip alla shar-pei's rumsrena vid 12 veckor? Jag vill inte frågasätta det, utan är bara nyfiken :)
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Har en 3 månaders Chihuahua som det känns att vi inte kommer någon vart med. Dock gör han alltid ifrån sig när vi är ute tidigt på morgonen, både kiss och poopoo, sen när vi kommer in gör han poopoo igen.. Så har en känsla av att det kommer ta längre tid.
Men min schäfer gick det snabbt, fick honom när han skulle fylla 4 månader, fick honom 80 % rumsren på 2 veckor, men det hände såklart en och annan kiss inne när man glömde bort eller var ouppmärksam. Skulle vilja säga att han var 9 månader när han var 100 % rumsren och det inte hände en enda olycka inne.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#5 - det finns vissa raser där det nästan som regel är tidigt rumsrena valpar. Shar-pei och chow chow hör till dom🙂 Varför just dessa raser vet jag inte, men dom är väldigt tidigt känsliga för renlighet.
Min valpkull på shar-pei var helt otroliga. vid 5 veckors ålder satt alla vid ytterdörren och skrek när dom va bajsnödiga, för redan då ville dom göra ifrån sig ute och absolut inte inne.
Tack för era svar! Det känns verkligen hopplöst fastän alla säger att det kommer att ta tid. Jag är väldigt optimistiskt lagd och har aningen svårt med att det inte går som jag tänkt men jag inser ju att det är så här det är och det kommer att ta tid. Jag ska försöka att inte misströsta fastän det just nu faktiskt känns som om att vi kommer att få torka efter henne i 15 års tid… 😭
"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud
#8 Hehe, jag kände som du. När Molly passerade 6 månader och kunde göra inne… fy tusan säger jag bara. Som jag sprang ut, belönade och berömde. Höll i någon vecka sen började hon igen. Men det tog sin tid och idag är hon rumsren (kan ske olyckor om jag inte varit ute länge nog, då är det mitt fel och jag får skärpa mig totalt). Så ha tålamod du, bästa receptet med valpar: tålamod och positiv förstärkning (beröm och belöning när valpen gör ute)!
säger som alla andra att det är olika från individ till individ! våran tik tog en evighet att få rumsren och än idag kan hon kissa inne om hon blir sur för hon inte får följa med på typ ica, men hennes valpar var helt rumsrena när de var 8 veckor! ett problem med tiken var att hon inte visste vart hon skulle ta vägen när snön försvann eftersom hon är född på hösten/vintern var hon van att uträtta sina behov i snön och när den smälte visste hon inte vart det var "rätt" att göra ifrån sig längre..