Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3596 ggr
Luckysoul
0

Munkorg på hundar i buss och tåg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var i Tyskland upptäckte jag att hundar måste ha munkorg på sig i buss och tåg.

Vad tycker ni om den idén? Bra eller dålig? Varför?

Sugar Mist
4

Superbra. Själv skulle jag ha det på Opsis om/när vi åker buss.

Folk är alldeles för korkade för att förstå att inte alla hundar är snälla och uppskattar "diskreta" klappningar, utan gör det ändå, och tillslut så sitter de där och stortjuter pga att de "diskret" klappade en hund som inte ville och då blev biten.

-

[Forest]
0

Det är så i många länder och vart krav många år. Jag tycker att det är bra, då slipper det ske onödig olycka. Bur eller munkorg hade jag inte röstat ner om det skulle bli som krav för åka buss/tåg

[Bolten]
25

Jag tycker det är onödigt man bör själv ha koll på hunden och många hundar tycker det är obehagligt. Jag tror även att fler skulle klappat utan att fråga eftersom hunden inte kan bita. Dessutom tycker jag man borde barn ha tvångströjor på bussen också i så fall :)

Luckysoul
11

Jag är lite kluven här faktiskt.

Jag tycker det är bra eftersom det inte kan hända olyckor varken mellan människa och hund och hund och hund.

Men jag tycker samtidigt inte det ska behövas, då folk borde lära sig att hålla fingrarna borta från andras hundar.

minbebis
0

Onödigt, 'olyckor' ska inte inträffa iallafall. Man har ju själv ansvaret att se till att sin hund inte är aggressiv eller hugger någon. Sen tycker jag det är fel att dom bara sträcker fram handen och klappar, då får dom skylla sig själva. Ungefär som att dom tror att alla hundar på tunnelbanan är jätte snälla, för dom hade aldrig klappar någon ute utan hade frågat då först. Händer nästan varje gång att någon klappar min lillskit. Kan faktiskt förstå dom, träffat och känt massor med hundar men aldrig sett någon som ger såna puppy eyes som hon, inte ens valpar. Hon brukar ligga nära mig och stirra personerna i ögonen (har hållt på med kontakövningar och använder det dagligen, så hon kommunicerar alltid med dom) i flera minuter. Offerna för hennes blickar kan aldrig motstå utan ibland ler dom bara och blir generade och ibland klappar dom henne och frågat henne vad hon ska göra eller ger komplimanger. Jag har inget problem med det, vem som helst kan se att hon är självsäker i den miljön och inte visar aggressivitet någonstans. Tycker det är lite roligt hur hon faktiskt brukar rygga undan om någon främling försöker klappa henne någon annanstans men i tunnelbanan så njuter hon och kan ligga utsträckt mitt i gången och öppnar inte ens ögonen när folk går över henne. Men tillåter henne aldrig att söka kontakt själv, som tex att nosa på folk. Men back to the point, det är egentligen fel och om jag har en hund i framtiden som är jätte rädd så kommer jag bli som kokande lava. Men just nu njuter jag mer av att hon inte är rädd för främlingar. Typiskt mig. Börjar snacka om min hund så att texten blir lång xd

[Forest]
1

3 fast om man nu åker buss och låt säga att det är fullproppad buss, du har inte tid att vänta på nästa som kommer efter 20-40minuter, någon råkat trampa till din hund på bussen som ren reflex reagerar med "akta mig naffs" . En okunnig person hade trott man hade livsfarlig hund. Sen hör det inte till att man har koll på sin hund och andra ska ha hundvett osv det kan dessutom vara stressigt för hunden som inte visar hur spänd den är.

Ixectrona
3

Även världens snällaste hund kan "flippa" och hugga om den känner sig rejält trängd, med massor av främlingar, kanske en främmande, mindre vänlig hund som kommer alldeles för nära, i en främmande miljö.

Så ja, jag tycker det är en bra idé.

Sugar Mist
0

#5 De flesta personer sträcker fram och klappar hunden för att den är söt och ser snäll ut. Jag har en söt hund som ser snäll ut och som respekterar folk sålänge de inte kommer innanför hans personliga utrymme, dvs klappar honom, och då kan han markera med en nafsning att det inte är okej, men folk hade sett som ett livshotande bett. Ska jag då avstå från att åka buss eller ha munkorg(Som de flesta associerar som Farlig Hund) och åka buss?

-

Lilllens
1

Jag tänker bara, finns det munkorgar till plattskallar? Tänkte på min hund, hon kan ju inte ha en vanlig munkorg liksom. Annars vet jag inte, det borde väl vara valfritt. Människor bör ha vett att inte bara klappa andras hundar hur som helst, i så fall är det rätt åt dem om de blir bitna. Men uppenbarligen har ju inte människor det och hundarna får alltid skulden så det kanske är lika bra att ha munkorg ändå.

Luckysoul
0

#9 Det enda jag hittad så rakt av var denna, men det känns jäkligt synd om hunden att använda den :/ http://www.vetsol.com/webdocs/Items/Details15.cfm

Lilllens
0

#10 Den såg väldigt konstig ut :S

Luckysoul
0

#11 Jo precis :/

[Forest]
0

9 eller så har man bur/hundvagn eller gör en egenvarinat på bur med hjul ;)

Lilllens
0

#13 Hehe ja hellre det än munkorg ;)

Lilllens
0

#15 Hm, de såg inte alls trevliga ut.

Loveradio
0

Är väl en bra idé

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

minbebis
0

#8 nej, som jag skrev någonstans i början att det är deras fel då. Samtidigt som ägaren har ansvaret att se till att hunden inte gör något, så har dom andra skyldighet att inte klappa. Det är fel att klappa men tycker det är helt okej på min hund, för att hon praktiskt taget tigger sig till att klappas. Sen om jag har en hund som din eller någon som är rädd, så kommer dom tycka att jag är mycket farligare än hunden för jag kommer koka av ilska att dom inte respekterar. Nu njuter jag bara av att ha lyckats miljöträna henne så bra att även fast hon vanligtvis är avvaktande mot främlingar från hennes border collie mammas sida, så söker hon själv kontakt med främlingar på tunnelbanan och är mer avslappnad där än mitt på landet. Hade aldrig klappat någon annans hund utan tillåtelse. Kan också tycka att munkorg inte ser så trevliga ut. Får hunden att se riktigt aggressiv ut och blir alltid spänd när jag ser en.

[Bolten]
3

#6 Det är MITT ansvar att ingen trampar på hunden, är bussen full får jag ta nästa. Att jag inte är ute i god tid är bara mitt fel. Hur man ens kan resonera så förstår jag inte.

Oshibwa
3

Man skulle kunna ha ett snorgult täcke med texten ''klappa ej mig istället^^'' Tror det skulle fungera bättre;)

Men jag är också kluven till munkorg. Det kan vara bra idé men som någon här innan sa att alla hundar gillar det inte. Min sambos hund var med om en händelse hos en veterinär som var totalt vrickad som har gjort att hunden får panik varje gång hon måste ha munkorg =/

Dom åkte in med henne för kloklippning och bad om sövning innan. Kosta vad det kostar (kloklippning är det värsta hon vet).

Dom kom tillbaka med hunden och sa att dom inte gav något lugnande utan satte på munkorg och fyra personer höll fast henne. kloklippningen blev ju inte direkt lättare efter det heller=/

minbebis
0

#20 nej fy fan vad hemskt! :/ Men håller med dig där också, alla hundar gillar inte det.

Michaela-N
3

Det är jättebra med såna regler.

#3 Ja, man ska själv ha koll på sin hund. Men folk gör ju inte det.
Har man munkorg slipper man problem med folk som tror att hunden tolererar mer än vad den faktiskt gör.
Alla hundar gillar inte munkorg, men varför skulle det vara ett argument mot att det inte ska införas? Det är väl ägarens ansvar då att vänja hunden vid munkorg.

Skulle inte alls protestera mot ett sådant beslut om det infördes i sverige, även fast jag har en snäll pyttehund på 3,5 kg.

Oshibwa
0

Jag tror även att det skulle vara bra för hundrädda. För ja hundrädda människor åker buss och tåg med. Och hunden känner ju väldigt lätt av någons rädsla och med munkorg känner nog den hundrädda sig lite mer lugn och även hunden.

[Bolten]
2

#22 Fast sitter de en munkort på hunden så lär fler klappa den eftersom att den inte längre kan bita? 

Varför ska hundar behöva vänja sig med att ha något över nosen för att det finns idiotiska människor?

Loveradio
3

#24 Fast jag tror tvärtom. Att många tycker det ser avskräckande ut med hundar med munkorg.

[Bolten]
2

#25 Har alla hundar munkort tror jag inte det ser avskräckande ut. Är det lag på att alla måste ha det betyder det inte längre att det är en hund som bits och dessutom blir det "normalt" med munkorg.

Loveradio
0

#26 Ja jo kanske det. Men jag tror inte alla människor på bussarna kommer slänga sig över hundarna och klappa dom bara för att de har munkorg.

Michaela-N
2

#24 Men säg till dom då? Är ju inte så att du behöver tillåta alla människor att klappa på din hund bara för att den har munkorg.

[jahoda]
0

#8 Men har man en hund som man vet kan nafsa i en sådan situation tycker jag faktiskt man ska sätta munkorg på hunden på t.ex. bussen. Ett nafs kan skrämma en person rejält, har du otur kanske de till och med vill anmäla trots att hunden inte är farlig.

Sen är det så klart jättetrist att folk inte förstår att man ska fråga innan man klappar hunden, försöker man få sin hund tryggare kan jag tänka mig att det förstör träningen när folk springer fram och klappar utan att ens fråga först. Men att ha munkorg på sin hund är ingenting pinsamt eller farligt! När jag ser hundar med munkorg blir jag snarare glad att ägaren tar sitt ansvar. 

Jag har för det mesta grimma på min hund på bussen eftersom han gärna slickar på folk, då har jag bättre kontroll och folk slipper bli nedslemmade haha :) Använder även grimman rätt ofta i vardagen av andra anledningar också, tycker inte det är något att skämmas över.

[Bolten]
0

#27 Det har jag aldrig påstått heller.

#28 Tror du inte jag säger till folk som rör mina hundar utan att fråga? Kan du citera var jag skrivit att jag kommer tillåta alla att klappa mina hundar om de har munkorg?

Michaela-N
0

#30 "Fast sitter de en munkort på hunden så lär fler klappa den eftersom att den inte längre kan bita?"

Det tolkar jag som att du känner dig tvungen att tillåta folk att klappa den.

Karmatarerskanise
0

En bra ide. Sitter man på en buss som plötsligt blir full kan trängsel få även en lugn hund att reagera fel, speciellt om någon det råkar trampa eller stå så nära att det blir kontakt. Dessutom känner sig nog hundrädda lite lugnare. Jag har aldrig sett att främlingar klappar hundar på bussen utan att fråga.

[Bolten]
3

#31 Står fortfarande inte att ALLA kommer klappa. Dra inte egna slutsatser ifall du inte förstår de någon skriver. 

Jag har ingenstans i den meningen skrivit att jag tillåter det. Är väl knappat någon nyhet att folk klappar hundar de inte känner utan att fråga först.

Michaela-N
2

#33 Varför den trista attityden? 😮 Känns knappast värt att föra diskussion med dig, men…

Det är just det jag menar, ser du att någon sträcker sig fram till din hund, skäll ut den om det så ska behövas, eller upplys åtminstone denne att du inte tycker det är OK, precis på samma vis som du hade gjort om de klappat din hund utan munkorg.

Det du säger att alla skulle klappa din hund bara för att den bär munkorg har jag väldigt svårt att tro på. 

Känns dessutom som ett väldigt svagt argument mot att inte ha munkorg i buss och tåg, "för hunden kanske blir klappad av främmande människor innan jag hinner säga till dem" 😂

Karmatarerskanise
0

33 ko, för mig är det en nyhet. Har aldrig sett det på bussen

[Bolten]
2

#34 Jag anser inte att jag har en trist attityd, du drar egna slutsatser och ifrågasätter mig för något jag aldrig påstått. 

Vet inte vad det är du inte förstår, jag har aldrig sagt att alla skulle klappa mina hundar ifall de har munkorg?

Du tycker vad du tycker och jag tycker vad jag tycker. Jag anser inte att folks okunskap ska göra så att alla hundar behöver ha munkorg. Det finns delar på bussar/tåg där hundar får vara och har man en hund som gör utfall så är de smart att ha munkorg, har man en hund som inte gör utfall finns de ingen anledning i hela världens att sätta på den det.

#35 Då tillhör du nog minoriteten om du aldrig sett/upplevt eller hört om att främlingar klappar andras hundar utan att fråga.

[Forest]
0

36 spelar inte någon roll alla gånger änds att säga Nej ni/du får inte klappa hunden. De skiter blankt i det har hänt mig flera gånger jag stannar inte trots att jag står och väntar på någon så får jag helt enkelt gå för att personerna/personen inte respekterar vad jag säger.
Vart mamma-dotter mamma-son och två tjejer sen ett x antal gånger kringresande folk (då vill jag påpeka att jag inte menar något illa OM någon) utan här är det vad lär man sina barn?

[Bolten]
0

#37 Vart vill du komma med de?

[Forest]
0

38 att det inte änds hjälper att säga åt folk att dom inte får klappa hunden, så inte änds det hjälper 😉

[Bolten]
0

#39 Va? Vad betyder "änds"? Förstår fortfarande inte vad det är du vill få fram.

Sugar Mist
0

#40 Hon vill få fram att det inte hjälper att säga åt de att de inte får klappa hunden, och med "änds" menar hon nog "ens"

-

[Bolten]
0

#40 Ah! 

Fast bara för att folk inte lyssnar ska knappast alla hundar tvingas ha munkorg. De är de som inte lyssnar som ska lära sig, inte de som gör rätt som ska ändra sig.

[Forest]
0

41 tack för att du kunde förklara hur jag menade 😉