Sheltie fast mycket större? Rasfråga
Har funderat en stund på detta.. En ras som är typ som sheltien fast mycket större? Typ som en schäfer, eller golden eller liknande? Och med samma menar jag samma mentalitet (individuellt, men det som står i rasstandarden), lättlärdhet, snabbhet (syftar på agility), lika krävande o.s.v. Bara nyfiken, då jag ska skaffa Sheltie om 2-3 år, men det enda negativa är storleken… Så finns det någon ras som är som sheltien, fast större? Eller vilken ras kommer närmast?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Collie är ju alltid en ras som man tänker på när man säger "stor sheltie"! ;) Kolla in den, vettja!^^
#1 fast collien vet jag inte är likadan ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okejokej, sorry^^' I min mening (de shelties och collies jag har träffat) är rasen rätt lika varandra xD Meeeen.. det är ju min mening ;) Jag hoppas att du hittar rätt!^^
#3 haha ja jag går utifrån det jag lärt mig och hört från andra haha ;) och av egna erfarenheter.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Okejokej, haha! x'D
Någon mer? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
De "brukscollies" jag träffat, som varit korthårigare och nättare än utställningsvarianten, har liknat sheltien en hel del. Väldigt pigga på jobb, trevliga hundar. Lite lugnare än sheltien, men kanske kräver lite mer eftersom att det är en bruksras.
Folk säger ofta att collies har så dålig mentalitet, men jag har ärligt talat bara träffat trevliga och stabila collies - både korthåriga och långhåriga 🤐
#7 ja det är ju det där, eftersom det är en bruksras så måste de ju få jobba, och kanske inte riktigt med det jag vill… Har bara mött ängsliga collies, så har inte riktigt en bra erfarenhet av dom. Dock förstår jag att alla inte är så ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Håller med #7 brukscollie ! Väldigt fina och arbetsglada . Och samma här, har bara mött stabila collies ..
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#8, Det är ju sant, att det är lite annorlunda mot sheltien som klarar av mycket men inte kräver det på samma sätt. Dock har de collies jag träffat främst varit familjehundar, men aktiverats med agility, rally, lydnad eller bruks (eller flera olika). Så visst kan man aktivera en collie med agility, man behöver inte hålla på med bruks, men man kan ju kompletera det med tex spår :) Tyvärr så bygger ju ens egna uppfattning om en ras på de individer man träffat, men tycker absolut du ska försöka träffa fler collies innan du stryker dessa helt!
Collie efter brukslinjer skulle passa dig. Däremot är dom inte i närheten av sheltiens snabb- och vighet.
Jag tror absolut att du skulle orka med en sån hund. Det är inte alls en krävande hund på det vis som andra brukshundar är. Väljer du av utställningslinjer får du med största sannolikhet en soffpotatis som nöjer sig med i princip vad som helst 😂
Var ju tvungen att googla runt lite på brukscollie (i den mån det går i en bil på en skogsväg med mobilen) och det kanske vore någonting för mig ändå… Har bara stött på pälsmonster till utställningshundar, kan ju säga att det inte är någonting för mig. Men dessa såg ju mycket bättre ut. Får kolla lite mer på den varianten av collie när jag kommer hem. Jag har ju tänkt att tävla i agility och freestyle, men även i viltspår och eventuellt utbilda hunden till eftersökshund om den möjligheten finns. Någon som vet om en brukscollie skulle nöja sig med 7-10 km promenad per dag (ca) utöver de aktiviteter jag skrivit upp?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ska du skaffa hund ? Förlåt om jag frågar, men var inte du tvungen att lämna bort din förra hund precis ? ..
Om ett par år ska jag skaffa hund ja. Ja, jag var tvungen att lämna bort Nadja.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ah okej, trodde det var typ..snart :P
Tyvärr inte…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Inte läst allt.. men är det inte Australien chepard du menar? (Stavning?) De är ju typ en större sheltie?
#17 är inte dom väldigt skarpa och kräver mycket mer?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#17 Aussie och Sheltie är inte speciellt lika i sättet och aussie är nog för litet för TS önskemål :)
Aussi och collie är typ lika i storleken? Skarpare? Inte vad jag upplevt. Som sagt har jag inte läst alla kommentarerna
#20 Nej nej nej nej nej. Aussien är mindre, ganska så rejält mycket mindre. Den är/kan vara skarp, ganska tuff och kräver ganska mycket. Den är helt olik Sheltien.
-
Fick jag för mig att skaffa en collie skulle det vara från Seamists kennel.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12, tycker det låter alldeles utmärkt för en collie :)
Kan det ha varit en http://www.skk.se/hundraser/islandsk-farhund/
#20 Aussie är inte speciellt skarp och inte heller lik i storleken med Collie :)
De aussies jag känner/tränar med är väldigt vassa, kanske för att de är bruks/vallavlade o inte har en massa rosetter på väggen/i stamtavlan?
#26 Då tycker vi olika, jag har träffat en hel del Aussies och aldrig stött på en skarp. De har varit bruksavlade.
Det finns stora shelties som är över standarden i storlek, om det kan vara något. Dvs. det är rasrena shelties, men i vissa kullar kan det bli "överstora" valpar. Precis som att det kan bli för små valpar också och även i en och samma kull.
#28 det vet jag, men tvivlar starkt på att de kan bli så stora som jag önskar :)
För att förtydliga det hela, jag är nyfiken. Jag går inte bara från mankhöjd, eller utseende, utan jag är nyfiken.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)