Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1345 ggr
iwannabecool
0

valp bits

passar en hund, 8 månader och blandning mellan ganska många raser. Kommer inte ihåg alla men Dobberman och schäfer bland annat. Han bits, hoppar, bits, hoppar och BITS. När han va mindre gjorde det inte så ont, men nu gör det riktigt ont. Ändå från början har vi sagt till på skarpen när han gör det. Vi har "slängt" honom på rygg och inväntat ögonkontakt, sedan släppt honom men hoppar han upp igen så upprepar vi. Är han lugn får han berömm. 

Detta problemet var från början bara inomhus och när man "stod stilla" men nu har han börjat hoppa på en mitt i en promenad. ( Innan gick han "fot" hur bra som helst och då fick han mycket berömm).

Går mycket med honom, ägaren går nästan en mil varje morgon+några km ungefär var 3dje timme, samt lite "hjärngympa" och lydnad hemma.

något förslag på hur vi kan göra?

[Murvel]
3

Sluta "slänga ner honom" för det första. Lite oklart vad du menar, men jag misstänker att det egentligen inte bidrar med något positivt annat än att du hamnar i konflikt med hunden. 

Det verkar som att ni överaktiverar hunden något. De behöver ej så mycket motion i den åldern. Hjärngympa är toppen dock.

Om jag var du skulle jag börja ge hunden nosövningar utomhus när han börjar bli "stirrig". Om han väl hoppar så håll honom i halsbandet tills han slutar (om han inte bits en massa då). Hundar kan göra mycket för att provocera fram lek, om det är vad han försöker göra, och då blir all form av viftning eller åthutning från din sida bara en slags "lek" för hunden och ska alltså undvikas så långt som möjligt. 

Jag passar också en valp ibland, schäfermix 5 månader, och han är likadan. Han biter mig dock MER (!) om jag håller på och skäller eller greppar tag i honom. Jag slutade helt med det och har i stället börja belöna all form av lugn av honom. Nu kan jag nästan bara säga "sitt" så sätter han sig i stället för att hoppa, men det kommer krävas lite mer träning innan han slutar fortsätta hoppa igen en stund senare.. Dock blivit bättre sedan jag belönade lugn. Det fungerar mycket bättre att belöna det man vill ha, än att "straffa" bort det man inte vill ha. 

Eftersom du, precis som jag, bara passar en hund och inte äger den. Så har de sällan riktigt samma respekt för våra nej som den har till sin ägare. Så i stället för att försöka göra världens starkaste nej så arbeta bort problemet. Låt inte hunden stirra upp sig och fundera över i vilka situationen den blir stirrig. Hur kan DU arbeta för att MOTVERKA det? Så att det inte händer alls.

Lathundarna
3

Den där jycken får grymt mycket respons på sitt beteende, snacka om felbelönande (även om ni kanske tycker att ni gjort rätt).

Vad ni ska göra? Eftersom det är bruksraser i hunden ska den få jobba. Spår, uppletande, sök, etc - aktivering med kvalité. 8 månader gammal och hormoner som spökar samtidigt som den får mer och mer energi att göra av med. Kanske dags att gå en kurs i allmänlydnad?

iwannabecool
0

#1 när vi "slänger ner honom" så, låt säga att han hoppar upp och biter tag i min arm, då trycker jag armen mot honom samt tar den andra handen och "leder" ner honom på golvet (detta tar max 2-5 sek). Väl nere på golvet så håller jag handen över nosen/munnen, och då blir han oftast lugn. tar sedan bort handen försiktigt och är han fortfarande lugn så berömmer jag. 

Har provat att skita i när han hoppar men då slutar han inte, han gör allt för uppmärksamheten.. :/ Ska också tilllägga att han får vääldigt mycket berömm när han gör rätt!!

#2 Ägaren är sugen på spår men har inte hittat någon bra kurs än. Lydnadskurs ska hon gå i september.

Hur ska vi belöna ?

Lathundarna
1

#3 Lugnt. Belöna alltid lugnt. Lugn röst, smek över bog, ev smula ner lite gotta på marken framför hunden att nosa upp. En hund med trasig gaspedal ska alltid ha lugnt beröm 🙂

iwannabecool
0

#4 då har vi minst sagt gjort rätt på belöningsfronten ;) han får alltid kli bakom örat och "duuuktig" + lite godis :)

Lathundarna
0

#5 Är det lydnadskurs ägaren ska gå, eller en allmänlydnadskurs?

iwannabecool
0

#6 oj, det vet jag inte .. :/ hörde bara "jag ska gå lydnad med honom i september"

[Murvel]
0

Litet tillägg: Jag kan rekommendera att göra en nosövning/spårövning när hunden blir stirrig. Det kräver ansträngning från hundens sida så den kanske "glömmer" att den var alldeles upparbetad. Det är även tröttsamt så den kanske lugnar ner sig lite, och ligger det godis i spåret är det extra plus eftersom mat = lite lugnande.

Eller att du har med en leksak att avleda med. Risken med leksak är att hunden stirrar upp sig ännu mer, MEN det kan fungera tillfälligt för att slippa vassa tänder och vissa hundar slutar efter ett tag att hoppa på människor.

Lycka till !

iwannabecool
0

#8 känns ju inte bra att ge honom en leksak när han hoppar och bits, då blir det ju en belöning? 😮

Driva
0

Jag har haft instruktörer som sagt att sätt en leksak i munnen p valpen istället.

De har ett behov att gnaga och det kliar i tänder och massa saker, då är det bättre att lära de att de kan bita och tugga på leksaken istället för i armen…

Besök min blogg: http://bumpi.se

Lathundarna
0

#7 Jag bara undrar eftersom man på allmänlydnad tar tag i just såna här saker, medan man på lydnad närmar sig steget till att tävla och därmed inte lägger lika stor energi på hur hunden är utanför appellplanen. #10 Fast 8 månader är snarare slyngel än valp. Och denna slyngeln har ju ett beteende som inte är ok. Frågan är vad man kan göra när man bara passar hunden, vad ägaren gör själv (förutsatt att denne råkar ut för samma beteende) samt hur ägaren vill att man agerar.

[Forest]
0

jag säger inte att en 8 månders unghund är valp :P Jag tycker att Lathundarna har gett bra tips och jag ser väl att det är på tiden att man även tränar o kräver lite av en 8 månders unghund.