Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2616 ggr
[Victoria93]
0

sele,halti,halsband,stryp...

vad skulle ni använda er av på en hund som har vana att dra/gör utfall?

Själv använder jag stryp eftersom min hund har en tendens att dra och göra utfall. Min hund drar inte när den har stryp eftersom den finner det obehagligt, den gör inte heller utfall med det halsbandet (konstigt..?) alltså "används" inte halsbandet eftersom kopplet 95% av tiden hänger löst. Dock finns det endå en skaderisk med stryp och används halsbandet kan det vara mycket obehagligt för hunden (mina slätkingars hund "känner inte av" halsbandet på samma sätt som min, och den drar ibland, vilket ökar skadersiken kraftigt…)

Tycker halti verkar mest humant och samtidigt mycket effektivt vid en hund som drar/är aggressiv och inte kan hållas med vanligt halsband eller sele. Altervativt stryp så länge hunden inte drar och halsbandet spänns åt.

Vad tycker ni?

[Camia7]
1

såg att en kille hade helstryp på sin amtaff valp.. valpen drog mot en pinne och verkade inte bry som något halsband… undrar hur folk är funtade…

kan väl vara bra att använda det som du gör.. att din hund inte drar eller gör utfall med det på.. men tycker ändå att man kan träna bort sånna beteenden ist :)

nlinds
0

Nu gör varken mina hundar utfall eller drar men jag använder Sele på min schäfer för hans bekvämlighet (drar väl ibland när han är bajjenödig) och vanligt halsband på Chihuahuan och Bearded Collien :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Hiro
0

Hade använt sele med knäpp fram så hunden vänder sig då den drar, självklart i komb med träning för målet är väl att få en hund som ej drar/gör utfall?

Qepta
0

Jag varierar mellan helstryp och sele.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Lilllens
1

Min lilla brukar få ryck och börja dra och skälla ibland, då känns det bäst att använda sele. Är inte heller överdrivet förtjust i halsband. Hade jag haft en starkare hund som gjorde utfall/drog mycket i kopplet hade jag använd Wgw.

Triasta
0

Jag använde strypkedja på min äldre hane ett tag men han drog ännu mer och bryr sig inte alls om det. Så jag bytte till VGW bälte som funkar ganska ok men får säga till han emellanåt men jag tycker att det är bättre än strypkedja. Detta dragande är något som man måste träna för att få bort det.

[Victoria93]
0

1# Alltså vissa med amstaffbladningar eller vad det nu är, tänker på folk som har det eftersom de tycker det är coolt, fattar nog inte riktigt vad man ska använda, synd om valpen…ingen valp ska behöva ha stryp 😕

#3 vadå så man sätter öglan som egentligen ska sitta på ryggen fram under halsen istället? Ska testa med det. 

(EDIT) testade nu och selen sitter jättekonstigt under benen, den kommer han kunna ta sig ut om den sitter på det sättet…

CelsiusT
0

Jag tycker att sele och/eller halti är bäst. Sele där man sätter kopplet framtill verkar vara bra, men jag har aldrig provat det själv.

Jag har vanligt halsband på min hund. Men han drar inte till vardags. Om vi däremot är på stan så kan han dra ibland och om någon annan hund morrar mot honom så svarar han direkt (han har varit reaktiv mot alla hundar tidigare men är inte det längre tack vare skvallerträning) så då har jag halti och halsband på för om han drar och/eller morrar så kan jag då lätt få kontroll på huvudet och vända huvudet. Med bara sele, eller bara halsband, så tycker jag att min hund har lättare att låsa blicken på den andra hunden och får svårare att bryta. Med halti som är fäst i halsbandet så kan jag vända nosen så att jag bryter honom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

dinamnam
0

Jag hatar alla möjliga strypkoppel etc..

Nu gör ju min hund inte utfall men han kan dra ibland.. 

Tycker sele eller nosgrimma funkar jätte bra!

Med vänliga hälsningar 

Sofy
4

Jag tycker att träning för att få hunden att sluta upp med sånt är bästa alternativet och det alternativet som jag använder mig av!

#7 Tror hon menar ett VGW sele och inte att vända på selen.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

felzena
0

Jag använder bara sele nu. Min hund drar inte i kopplet men ibland händer det att han "tvärrycker" till och då är det mycket skonsammare med sele än halv-/helstryp.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Bolten]
0

Mina hundar gör varken utfall eller drar mycket men jag har heltstryp på båda :)

[jenny-]1
0

Känner en som hade halti på sin hund, hunden blev rädd för sopbilen som kom bakom - kastade sig fram och fick enorma skador på halskotorna då nosen och huvudet rycktes åt sidan. Ett år sedan och hunden går fortfarande på smärtstillande och rehab. Antagligen kommer hunden aldrig att bli bra och slippa smärta så det är tal om avlivning.
Då är det bättre med en VGW-sele tror jag. 

ALLA halsband blir farliga om de används felaktigt. Min går alltid lös så jag har ett vanligt halsband där det står hans namn och mitt nummer på. Går vi i stan (alltså riktiga storstan) har jag helstryp, rak länk (som hänger som ett smycke - det ska ALDRIG vara spänt och hunden får aldrig dra i det), eftersom en hund inte kan backa sig ur det. Skulle han mot förmodan bli rädd och slänga sig bakåt vet jag att han inte kommer loss och blir påkörd av spårvagn/bil/buss eller dyl som kan komma bakifrån. Nu är han väldigt miljötränad, men skulle olyckan vara framme vill jag inte ha en lös och panikslagen hund bland så mycket folk, trafik och rörelse. Vad jag har hört så går de flesta selar att backa sig ur - har dock aldrig haft sele mer än spår-och söksele…så jag ska inte uttala mig om det.
Hade han däremot dragit i koppel så hade jag jobbat bort det istället för att "gömma" problemet i selar och olika redskap, tror man gör sig själv och hunden en otjänst. 
Att ha ett redskap om man arbetar på att inte dra, visst, men att se samma grannar gå med halti på sin hund i flera år (och dessutom se att hundarna har gått snett och är ojämnt musklade...) är inget jag röstar för. 
Ska en hund gå och dra så är det mest skonsamt för kroppen med en sele utformad för just drag. Att dra i ett vanligt halsband är inte så mycket bättre än att dra i ett stryp vad än folk vill inbilla sig. Att strypet är värre att dra i, ja, men det säger inte att det är bra att dra i vanligt halsband heller.

[fabienne]
0

Jag använder en vanlig sele. Min hund börjar göra utfall mot andra hundar om hon har halsband. (Ej stryp/halvstryp utan vanligt, fast halsband.) Det är nog mer triggande för hunden än många tror att bära halsband om hunden drar/utsätter sig själv för ryck.

Har testat VGW-sele på en ettårig hund som över huvud taget inte visste hur man skulle gå i koppel. Tyckte det kändes mycket bättre än att han skulle få en massa ryck i halsen när han flängde runt som en galning.

[jahoda]
0

Jag har halti på min hund rätt ofta, för att kunna träna på hundmöten. Ska vi bara gå en runda i skogen har jag stryp, men om vi ska gå där det är trottoarer/cykelbana och man inte kan gå åt sidan vid möten har jag halti på för att kunna hålla i ordentligt. VGW funkade sådär för oss, och i  vanlig sele drar han eftersom vi tränar barmarksdrag, han kopplar ihop sele med att ligga på och dra helt enkelt.

När vi tränar på BK har jag aldrig halti, utan både stryp och ett fast halsband så jag kan välja. Där är det heller inga problem med andra hundar, men det är ju också en annorlunda situation jämfört med vanliga promenader.

[Victoria93]
0

#13 Hundar kan backa sig ur selar…tyvärr min har gjort det flera gånger. Fattar inte hur det går till för den sitter hårt men vipps har jag ändå stått med tomt koppel ett antal gånger, och den sitter verkligen bra för han kan slita och dra vid hundmöten men inte går den av då.

[Teddies matte]
0

På hundar som drar använder jag sele och lär dem hur de skall gå i koppel, på en hund som gör utfall använder jag också sele och tränar om hundens känsla inför andra hundar.

Frida B
0

Skulle aldrig i hela mitt liv komma på tanken att använda stryp eller Haiti, som jag anser är tortyrredskap. På hundar som inte gör utfall eller drar så strypet bara hänger där, ser jag ingen anledning att ha stryp då. Har sele eller ett för stort halvstryp. Eller fast halsband. Skulle heller inte falla mig in att ha retrieverkoppel. Jag skulle träna bort problemet istället successivt och med skvallerträning.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Bolten]
1

#18 Vissa hundar backar ur halsband om de inte är heltstryp så jo de finns visst en anledning. Skulle hunden tycka till av att tex. bli rädd så är helstrypet inte lika stumt som ett annat halsband heller.

[jenny-]1
0

Har hört många berätta att hunden blivit rädd för grejer och lyckats kravla sig ur en välsittande sele, så du är nog inte ensam, men vet du om det är så med alla typer av selar? Och vad har du för sele?

Halvstryp är (vad jag hört) till för att det ska vara enkelt att få på halsbandet, när halvstrypet är "max indraget" ska halsbandet vara så stort som ett vanligt halsband över hundens hals. Passar bra till raser med stort/brett huvud eller om man helt enkelt vill ha det enkelt att bara trä på halsbandet istället för att ha ett "knäppe". Sen används det lite hur som helst så klart…
Och om stryphalsbandet "bara hänger där" gör det ju verkligen ingen skada eller skapar obehag. Att hunden däremot inte kan backa ur det om den blir rädd ser jag enbart som positivt…! Vet att en kompis har stryp (rak länk) runt nyår, det är alltid någon som lyckas skjuta när man väl måste rasta sina hundar hur långt från tolvslaget (och själva nyårsafton) det än är. Hennes hund är skotträdd (drar dock aldrig och gör inga utfall) och hon prioriterar att hunden och hon kommer hem tillsammans om någon skulle sätta igång och skjuta eftersom han gärna kastar sig bakåt om det smäller. Tycker inte att hon är djurplågare för det. :)

Frida B
0

#19 dock ingen anledning för mig att använda stryp, jag sa bara vad jag tyckte och vad jag skulle använda/inte använda #20 jag vet mycket väl vad ett halvstryp är

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[MyCassie]
0

Hade använt VGW bälte så sele med andra ord då jag tror det andra bara kan förvärra situationen, tänker då speciellt på stryp och halti lär nog göra mer skada än nytta vid ett utfalls läge.

[Victoria93]
0

#20 Har en sån här http://www.erikshastshop.com/includes/languages/images/hundsele.JPG

ska börja skvallerträna hunden för tycker synd om han när han har stryp om han skulle rycka till, får se hur det går var och köpte en klicker idag.

Sugar Mist
0

Jag använder en D-sele då jag får bättre kontroll över honom när han gör utfall.

-

[jenny-]1
0

Okej, misstolkade väl din benämning på "förstort halvstryp".