Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 847 ggr
gickan87
0

Tröttsam aktivering?

Finns det någon lätt/enkel aktivering som inte tar mer än 30-45 minuter och som hunden blir mentalt trött av?

Kommer jobba extrema tider kommande veckor och kommer hem vid 22-tiden, har ingen lust eller ork att gå långrunda eller vara ute i timmar och aktivera hunden.

Givetvis får hunden sina promenader under dagen men tänker som sagt på den mentala biten…

MVH Erika :)

Emo
0

Har du tomt kan du låta hunden leta upp saker. Efterhand som den blir duktigare ökar du svårighetsgraden. Sakerna kan läggas under löv eller plastbitar. de kan klämmas fast i träd eller läggas på tak, som går tillräckligt ner för att hunden ska nå.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Catta-
0

Ta med dig en vän ut i skogen och be denne hålla i din hund medans du gömmer dig bakom ett träd! Det brukar räcka med ett par gånger med sökövningen så har man en nöjd hund :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[jahoda]
0

Hårda spår är väldigt uttröttande för en hund. Lägg ett kort spår på grus eller asfalt bara. Eftersom underlaget är hårt behöver man inte ha lång liggtid, och spåren behöver inte vara långa (40-50 meter kan räcka) då hunden jobbar mer intensivt.

Sugar Mist
0

Sök, spår och uppletande av saker brukar trötta ut min ganska rejält.

-

[elmaek]
0

Söka godis i lägenheten och sen en promenad på 15-20 minuter brukar räcka väl för min hund. :)

gickan87
0

#1 Ja tomt har jag! att jag inte ens tänkt på det!

#2 Blir ganska mörkt här om kvällarna nu, törs nog inte ut i skogen då ^^ Desutom måste vi krångla med långlina då hunden sticker efter vilt.

#3 #4 #5 Tack för tipsen! Söka godsaker är ju alltid populärt :D

gickan87
0

Alltså är jag dum eller bara trött, kanske får man skylla på värmen?

Jag aktiverar ju jycken redan mentalt, vi tränar ju lydnad och håller just på att lära in fot. Det blir hon ju också trött av ^^ och det brukar räcka med 15-30 minuter.

Lathundarna
1

Såna perioder låter jag hunden 'vila'. Är jag för trött blir kvaliteten på träningen sällan bra, och det är då bättre att satsa på de lediga dagarna.

LinaK
0

Godis i petflaska/äggkartong/annan kartong brukar bara bra aktivering, godissök inomhus är också tröttsamt. En kong med köttfärs som msn slänger in i frysen och sedan tar fram så får hunden jobba en stund. Finns massor med aktivering, bara fantasin som sätter gränser ;)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se