Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 937 ggr
[elmaek]
7

Utrusande hund från tomt.

Jag har en usel dag och den vart inte bättre av en timmes promenad till min bror. 😎
Först började det regna och jag hade inget paraply och Molly hade ingen regnkappa. Nästan framme hoppar en hund rakt ut från tomten då grinden stod öppen och ingen ägare i närheten. Molly pep för sitt liv för hon är skraj för främmande hundar när denna hund sprang efter henne i cirklar runt mig. Jag fick tag på Molly och bar faktiskt upp henne varav denna hund hoppade rakt upp mot mitt ansikte.. jag bad hunden gå hem sen gick jag bara. Jag sket i att det var en stor trafikerad väg 1 meter ifrån hundens hem. Det är strikt ägaransvar och jag står inte som ägare för den hunden.. men jag hade stor lust att gå och plinga på ägarens dörr och skälla ut dom för noter.. mitt usla humör idag hade gjort den skällningen tusen gånger värre.

Jag förstår inte hur man kan släppa ut sin hund (denna hund har jag sett förr men då har grinden varit stängd) och inte stänga grinden när det är en 50-väg en meter ifrån grinden där det åker över tusen bilar/dag? Inte nog med det så har denna hund alla möjligheter att göra som den gjorde nu, tänk om hunden var aggressiv eller om någon annan hund som passerar är aggressiv? Jösses.

Det var skönt att få skriva av sig.. 😛

Loveradio
0

Jadu sånt är tröttsamt. Härom dan gick jag och min hund lugnt förbi ett hus och plötsligt flög det ut en rabiat Chihuahua från en tomt (hoppade genom staketet) och bjäffsade och gjorde utfall gång på gång mot min hund på 1 meters håll. Fick hålla min hund bakom mig och sparka mot den aggressiva lilla saken så att den skulle hålla sig borta och sa åt den att sticka. Den hunden hade tur att min hund inte är aggressiv mot andra hundar, annars hade det gått väldigt illa.

Värst av allt var att ägaren kom framspringande efter ett tag och bad inte ens om ursäkt! Utan tog bara sin hund och gick.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[elmaek]
0

#1 MÄNNISKOR alltså 😡 Har människor inget samvete? Det känns som väldigt många saknar ett samvete och vett i skallen.

Sugar Mist
0

Åh känner igen mig :(

Vår grannes schäfer/groenendal sprang upp till vår tomt och Penny skrek för sitt liv, trots att tiken är snäll, och som tur var var Opsis inomhus, annan hade det nog gått värre, de är inte direkt bästa vänner😎

-

Loveradio
0

#2 Ja det finns allt för många hundägare som saknar vett i skallen

VildaVittra
9

Ja, det är så ofantligt jobbigt att anstränga sig lite för sina medmänniskor och hjälpa dom när dom gör ett misstag en enda gång. Mycket bättre att hunden blir påkörd. 🤦‍♂️

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lilllens
0

Väldigt irriterande.. Fick själv rädda min från en stor Vorsterhanne för nån månad sen, jag som är liten och klen orkade knappt hålla i den. Så där stod jag mitt på gatan med en hund i varsin hand..😮
Som tur va hade hunden halsband som jag kunde få fast i.

Förstår inte varför man inte har koll på sin hund. Det var en himla tur att jag inte hade med rottisen, hon hade klippt direkt om en okänd aggressiv hund kommer och tränger sig på.

[elmaek]
1

#3 Just det jag tänker på.. tänk om det kommer en aggressiv hund eller en hund som är bra på att säga till? Hmm, ja du..

#5 Ja, idag var det väldigt jobbigt att anstränga mig för mina medmänniskor! Det märktes nog i mitt inlägg.

#6 Ja, det är inte så svårt att se till så grinden är stängd innan man släpper ut sin hund på tomten (om man ska gå efter mitt inlägg).
Men ja, det är tusan mig irriterande att andra inte har koll! Fy.

Loveradio
1

#5 Eh hur vet du att det var första gången det hände?

VildaVittra
0

#8 Står i TS.

"denna hund har jag sett förr men då har grinden varit stängd"

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[elmaek]
2

#9 Men nu går jag inte till min bror dagligen och tar inte alltid den vägen heller för den delen. Så vad som händer de andra 29-60 dagar jag INTE passerar den vägen har jag ingen aning om. Grinden kanske är öppen då och då eller så är den stängd och detta var ett s.k misstag. Vem vet? Ingen kommer få reda på det heller direkt.

VildaVittra
6

#10 Ja men visst. Vi ska hädanefter döma alla förstagångsbrottslingar som att de begått brottet tidigare, för det kan vi ju inte veta huruvida de inte gjort det. Så 1 års fängelse+ 5 utifall att de är återfallsförbrytare.

Eller så lever vi i ett rättssamhälle, där man är oskyldig tills dess att man är bevisat skyldig, vilket gäller även vid strikt hundägaransvar.

[elmaek]
1

#11 Men va? Jag skrev ju att grinden kanske är öppen då och då eller så är den stängd och detta var ett s.k misstag.

VildaVittra
0

#12 Du har sett grinden öppen en enda gång, alltså kan du inte utgå ifrån något annat.

[elmaek]
0

#13 Okej, om du säger det så! 🙂

Lilllens
1

Måste bara fråga, det är du med nakenvovven va? :) Har du ny användare eller har du alltid hetat elmaek? 🤔

[elmaek]
0

#15 Har ny användare 😛

Lilllens
1

Ahaa, tänkte det 🙂

Hiro
0

Varit med om utrusande hundar flertal gånger och ägaren inte varit där och vi är grannar :/
Dock har jag även stött på nyfikna och snälla hundar som kommer och kollar vem det är som kommer

[elmaek]
0

#18 Men vad sjukt. :/ Fast även om det bara är nyfikna hundar bör det inte ske.. även om hundens avsikt är vänlig.

[Forest]
0

Det är lätt att någon missar o stänga grinden efter sig. Hade jag grind så hade jag någ satt på en fjäder + att det bara går att öppna den inåt. På så vis kan inte hunden öppna den så lätt själv och den är alltid stängd. Jag hoppas att det gick bra för hunden och att den vände på klacken och gick in igen. Jag har själv fångat upp flera hundar som antingen hoppat över sina staket eller helt enkelt gått ut på egen promenad genom ostängd grind.

minbebis
0

Vi har en park där alla hundägare gör runt när dom rastar sina hundar. Finns en kille där som har en gammal hund, han är jätte snäll men känner man inte han skulle han klassas som en fullis. Vilket han oftast är. Iallafall så satt vi på våran gård, som är bredvid parken och vi ser hunden komma och leta efter något. Alla känner alla här typ så vi trodde att hon bara letade efter sin boll för hon tappade en boll där förut. Sen efter ett tag märkte vi att ägaren inte var i närheten och hon såg rädd ut, visste lixom inte var hon va. Så vände mig om max 10 sekunder för att binda hundarna och när jag vänder mig om så är hon helt borta. Vi letade som galningar tills vi gick hem, och då såg min mamma henne sitta vid parken utanför våran balkong, så fick gå ut. Så fort hon såg mej så började hon halv springa iväg (han promenerar henne jätte mycket så sjukt bra kondition) och jag var tvungen att springa efter för att inte förlora henne. 1 minut efter och hon var borta. Vi sprang och letade efter henne mitt i värmen och allting tills våran granne berättade att han brukar släpps ut henne när han är bakfull och inte orkar gå ut med henne. Inte konstigt att han inte letade efter sin hund. Blev skit förbannad dagen efter när jag såg honom, gå med sin dotter och barnbarn och hunden.

Hiro
0

#19 Man vet ju aldrig, för några dagar sedan kom en lenoberger ut från en tomt, jag vet vem han är så det var bara för mig att ta honom i halsbandet och leda honom hem men en person som är rädd för stora hundar eller hundar i allmänhet?

[elmaek]
1

#22 Ja, det finns ju hundrädda som verkligen får panik av hundar oavsett ras och storlek.

[Nalle-]
1

Tråkigt att råka ut för, särskilt om man har en hundrädd hund. Men jag hade gått hem med den lösa hunden.

Hiro
1

#23 ja exakt, det kan lika gärna vara en prommis som ser läskig ut enligt en hundrädd

lillalycka
7

Hur som helst förstår jag inte hur man som hundmänniska inte åtminstone försöker stänga in hunden igen eller knacka på och be ägarna göra det. Hundens liv står på spel oavsett om det är din eller deras. Klappar ens hjärta det minsta för hundar så går man inte ifrån en lös hund 1m från en trafikerad väg.