Blir inte klok på denna kvinna :(
Fy säger jag bara. Jag blir inte klok på denna kvinna. Jag säger bara BB. Lägger ut en massa annonser med sina hundar från "spbk" och snackar massa gojja om saker hon inte vet ett skvatt om :(
http://www.facebook.com/spbkbully
Jag vet inte om länken fungerar för er, men sök annars bara på "B spbk".
Nu har hon trackat SWB Norrköpings facebook-sida (vi utövar hundsporten Weightpull).
Delat massa bilder med massa fåniga kommentarer att hundarna tvingas att dra osv..
_detta behöver länsstyrelsen granska
det är djurpjågeri i tävlings syfte
Hunden tvingas att dra
stackars hund att ni forcerar dom så!!
animal abuse on Amstaffs in Norrköping
animal abuse on Inka in Norrköping shall soon start
_do they have a vet check them after this drag abusing
Jag vill bara svara på allt, men det går inte att kommentera.. :S
Så jag gör det här, jag vill inte att folk ska få hennes syn på sporten.
Nej, hundarna tvingas inte till att dra.
Länsstyrelsen är väl medveten om SWBA's tävlingar.
En av deras veterinärer övervakar varje tävling, VARJE drag. De har rätt att avbryta när som helst om hunden verkar komma till skada på något sätt.
Hundarna kollas innan tävling och måste gå igenom veterinärkontrollen för att få tävla. Och under tävling kollas de också.
**För er som inte vet går Weightpull ut på att hunden ska dra vikten 4,8 meter, på kommando. Den hund som drar mest i förhållande till sig egen vikt vinner sin viktklass.
Det krävs mkt träning och bra sammarbete mellan hund och förare.
Det krävs vilja från hunden, det är ingenting man tvingar fram.
**
Kanske är det inte mycket att bry sig om, men jag blir så arg!! Att denna människa fortfarande håller på och lyckas sälja sina hundar!? Det är för mig ett stort FRÅGETECKEN!!!!
Usch och fy!! :(
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Men den där "Bruhn" är väl hon som försöker göra en egen svensk pitbullras
Hon kommer aldrig att lyckas - med vare sig det ena eller det andra.
Hon kan ju inte vara frisk…
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Det verkar vara många som lever i olika grader av villfarelser när det gäller hundar och drag av alla de slag. Har hört flera som blivit påhoppade av olika människor som de stött på när de varit ute och tränat sina hundar med att dra däck och liknande. Folk som skriker djurplågare och allt möjligt. De har ju uppenbarligen ingen koll, de tänker nog inte längre än att det ser jobbigt ut och alltså måste det vara elakt mot hunden, men jag förstår att det kan vara jobbigt att behöva tas med. Är själv intresserad av att köra wp med min aussie, men har inte kommit mig för än av bland annat den anledningen.
//Lina
#1 Visst är det hon.. Ja, som är registrerade i SPBK 
#2 Nej verkligen inte!
#3 Så är det nog, och som du skriver så är det väl som vanligt okunskapen som talar. Suck..
Om folk bara visste nått innan de öppnar käften för att säga nåt.
Jag och övriga i SWBN har inte hört så mycket "skit" när vi varit ute och tränat. Många tittar nyfiket och en del frågar, dock på ett snällt sätt vad det är vi gör och varför. "Det där var något nytt, det har jag aldrig sett förut".
Faktum är att de flesta hundar tycker det är grymt kul att dra! Chilli älskar att få komma ut och jobba. Jag pressar henne inte, då skulle vi aldrig komma någonstans i träningen. Hunden måste vilja och få upp självförtroendet. Det är det all WP-träning bygger på.
Det är bra träning, både för kropp och knopp!
Jag tycker att du ska testa! Bry dig inte om vad folk säger!
Jag vet att jag nyss skrev detta ganska mkt i ilska, men det kanske är just för att det är hon? Verkar som hon bara vill skapa så mkt uppståndelse som möjligt..
Nu känner jag att det blev lite mkt svammel på slutet, men det jag vill komma fram till iaf är att du ska börja oavsett vad du hört folk säga. :)
Det som jag funderar på är hur bra det är för de raser som inte har lika mycket muskler som tex amstaff? Det borde väl slita om dom inte har en kropp byggd för att dra, eller? För visst är det väl alla möjliga raser som håller på med wp? Vill inte kritisera någon eller så, utan bara lära mig mer om sporten
.
#5 Som jag skrev tidigare är det mkt träning som ligger bakom. Oavsett ras så börjar man lätt och ökar sakta/efter hur hunden ifråga utvecklas.
Tex en amstaff har lättare för att bygga muskler än en kines tex (eller åtminstone syns det mer på en amstaff) men ingen av raserna är ju egentligen avlade för att dra. Jag tror därför inte att det sliter mer eller mindre på en amstaff än en kines. Vikten är ju anpassad efter hunden också. :) En hund som inte har så mkt muskler kan man helt enkelt inte dra lika mycket med. All träning anpassas efter hunden. :)
Vad jag tror så sliter alla aktiviteter lite. Men hundarna som utövar weightpull tränas för det. Det är inte så som många tror att man kommer till första bästa träning/tävling och spänner för hunden och "tvingar" den att dra x antal hundra kilo. Det är fel fel fel.
De flesta, för att inte säga alla är väldigt måna om sina hundar. Är noga med uppvärmning, nedvarvning och stretching för att minska risken för skador.
Har du fler frågor så fråga, jag svarar gärna så gott jag kan. :)
Och ja, det är en hel del olika raser inom WP. Dock så är väl AST, SBT och APBT "vanligast". Men även kineser, vavvor, weimaraner osv osv :D
#6 Ok. Men det kan väl inte passa alla raser eller? Jag har ju två pappisar och det är ju väldigt små hundar som dessutom inte är speciellt kraftiga. Kan det verkligen vara lämpligt med en sådan ras? Kines som du tog som exempel är ju inte så stora heller. Behöver man göra hälsotester innan man kan starta att dra några "ordentliga" vikter?
#8 Det är bra träning för alla raser, åtminstone dragweight (motionera med vikter). Sen passar det väl de raser bäst som har mkt muskler i förhållande till sin storlek så som AST, APBT och SBT.
I princip ja, du kan träna weightpull med dina pappisar om du vill, men det är ju inte säkert att de kommer att kunna dra så mkt. Som jag skrev anpassas träningen efter hunden. Vikt, ålder, erfarenhet, hälsa, dagligt mående osv.
Ju mer/längre du tränar din hund desto mer muskler får den, desto mer eller längre kommer den orka att dra. När vi började dra med Chilli var det snö ute och kedjorna glider då lätt så det blir inte så tungt. Vi drog då 5 kg och hon väger 26 kg. Sedan dess har vi ökat succesivt och nu drar hon mellan 10-15 kg på barmark.
Här finns bilder från viktklassen -10 där deltog tre kineser på senaste tävlingen. http://www.facebook.com/media/set/?set=a.370609459666582.81432.141767529217444&type=3#!/media/set/?set=a.370609459666582.81432.141767529217444&type=3
Föreningen har valt att inte ha några krav på hälsotester i nuläget. Rekommendationen från dem är dock att röntga höfter (gärna PennHip) och armbågar. För övrigt görs veterinärkontroll innan tävling då man kollar att hunden travar rent, kollar tassar, lyssnar på hjärtat samt känner igenom/stretchar hunden. Detta görs utav en veterinär från länsstyrelsen. Klarar hunden inte veterinärkontrollen får den inte tävla.
#10 Roligt att höra *läsa*! Självklart är det okej! 
Jag tror att all motion hunden får är till fördel för hunden, och musklerna också. Hunden kommer att orka mer och högre upp i åldern.
Plexie är en tioårig apbt i vår grupp, kan säga att det inte syns att hon är så gammal. Hon är snygg oxh snärt som en 4åring.
Men framför allt mår den bra av att vara i form och av att vara aktiverade. Jag tror de mår betydligt bättre än de allt för överviktiga hundarna man ser som knappt kan gå/masar sig frammåt. :(
För en hund med sämre höfter kan dragweight vara ett bra sätt att få bättre stabilitet, då i form av muskler i bakpartiet.
Tro bara inte att vi enbart tränar weightpull/dragweight, för det gör vi inte 
#11 Väldigt intressant att läsa det du skriver! Tack för att du svara på mina frågor. Tror jag har en bättre förståelse för sporten nu, kan ju medge att jag va lite skeptisk till wp när jag började skriva i den här tråden
. Men det verkar vara en bra och rolig aktivitet för både hund och ägare!
#12 Vad bra! :) Hihi, jag förstod nästan det. Men roligt att du inte är lika skeptisk längre ;)
Det är det absolut! Rekommenderar det starkt till alla som är nyfikna på det. :) Ta gärna en titt i bloggen! Finns på instagram också: chilliwp. :)
Veterinären är från jordbruksverket. Miss av mig. Men det är länsstyrelsen som beslutat att veterinär ska finnas på plats :)
Men hur kan någon med sina små grå i behåll ta henne på allvar, eller för den delen köpa valpar av henne?
Hela hon är ett stort skämt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#16 Nej, men alla kanske inte vet vem hon är.. Förstår inte heller hur någon kan köpa valp från henne, hon skriver som en kratta och är uppenbart dum i huvudet..
Någon som vet om hon åtalats för djurmisshandel (eller liknande) eller håller hon "bara" på med din äckligt oseriösa "pitbull"avel?
#8: I var grupp finns/fanns det en tjej som tränade med sina italienska vinthundar. Mig veterligt tävlade hon dock inte men det är det ju inte alla som gör av olika skäl. Tydligen hade hon fått bra kritik för välmusklade hundar på en utställning.
#18 Grymt! :)
Jag har ju kört wp med Ozzi. Vi har fått massa komplimanger av veterinären om hans fina och välbyggda kropp, de har känt och klämt och sagt att det är kul att få känna på hundar med musklade och friska kroppar!
Ozzi drog hela 375 kg vagn och 20 kg kedja när vi hade tränat under ett års tid, men efter det draget la vi ner eftersom jag tröttnade, så jag undar hur mycket mer han hade kunnat klara, för han blev bara bättre och bättre. Han väger ju bara 10 kg :)
#22 jajamen!
Nej det är inte farligt. Det ligger ett års träning bakom, 2-3 gånger i veckan. Man tar det i hundens takt, dom kan mer än vad vi tror, om dom bara vill. De bygger upp sin kropp och klarar mer och mer. Men så klart finns det en gräns när de inte klarar av mer!
Det handlar väldigt mycket om ett bra samamrbete och att hunden ska lita på dig att dra. Vissa hundar gillar det inte, då får man acceptera det. Ozzi jobbade upp sitt självförtroende och styrka under hela det året, det var jätte nyttigt för honom med wp. Han älskade att komma till träningen och få dra, dock fick vi mycket anklagelser av såna som gick förbi, dom tyckte jag plågade min lila hund. Men efter att jag förklarade för dom att det är styrketräning, precis som när vi går på gymet, så började dom förstå.
Haha nej då, 375 kg :D Kan säga att jag höll på att dö av stolthet när han gjorde de draget… riktig stolt mamma va jag då 
En riktig liten kämpe den där Ozzi :) Duktig han var!
De små hundarna är oftast de som drar mest i förhållande till sin egen vikt (på tävling). Det bör nog ha något med tyngdlagen att göra.
Bilderna är iaf borta från hennes sida nu, efter några anmälningar försvann de :) Hon är blockad från vår sida med.
Haha sorglig tjej det där, jag hoppas att ingen köper hund av henne!
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
ja verkligen.. Nej man får hoppas att ingen är så dum och gör det
Jag har en fråga ang wp, selarna som används… Visst är de typ anpassade exakt efter hunden så de inte tar på några känsliga pungter? Fel sele på en promenad med en hund som drar kan skada bara det med otur :o
Hon har gjort ett "parti", "Sverige Har fått Nytt Parti: Djurägarnas Parti". herregud, hahahhaa
-
😂 herregud hhahahhhah
Låter som en sport för mig och min hund, visste inte ens att det fanns :)
#32 Vi har en sajt här på iFokus om Weight pull ;) www.weightpull.ifokus.se
#29 ja det är en sele som är specialanpassad som används när man utövar wp. Oftast beställs de och sys upp efter hundens mått, det är åtminstone det bästa. :)
För att spåna tillbaka till trådens ämne, så har kvinnan äntligen fått djurförbud.
≧◔◡◔≦
#34 okej jag misstänkte det men var ej helt säker :)
#33 tack, blir medlem men hon är inte färdig vuxen så kan inte göra något ändå :)
#38 hur gammal är hon? :)
#34 Såg att du gärna svarar på frågar om WP, sorry för Off topic. Men hur gör ni för att hundarna inte skall få träningsvärk osv? Hur vet ni på tävling hur mycket hunden klarar av att dra? Provar ni ända tills hunden inte kommer framåt?
#40 stresching och massage gör jag på mina fjompar :)
#41 räcker det tycker du? Och hur lärde du dig massera rätt?
#35 Vad bra! #40 Uppvärmning, nedvarvning och stretching är väldigt viktigt. Det gäller att hela tiden läsa sin hund och sätta dess gränser. Det är viktigt att hunden inte misslyckas så nej, man drar inte ända tills hunden inte kommer framåt. Det är sällan man vet hur mycket hunden orkar dra då man sällan utöver på tävling pressar hunden så hårt. Återigen gäller det att läsa sin hund och vara snabb i sina beslut så man hinner avbryta (be de bakom vagnen att putta) draget i tid.
Djurplågeri ? w..t…f Visserligen har jag hört att endel WP människor fått ta skit.. Har precis börjat lite lätt med min Schäfer, Han drar kättingar på något kilo någon gång i veckan, först och främst för att han ÄLSKAR att jobba, Och dels att vi har väldigt bra samarbete, så både jag och han älskar det. Sen vill jag göra det för att han ska få upp konditionen och bli välmusklad, och för att han ska få hålla på med sånt han tycker om, tycker verkligen inte det räknas som djurplågeri .. ? Dessutom vill vi inte tävla i det, vi gör det mest för skojs skull 🙂
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#41 när vi inte tränar ja, men annars så är det som chilli10 sa i början :)
Men det måste väl ändå vara skadligt för en så liten hund??? Helt otroligt att han klara av att dra så mycket!