papillon?
Papillon är juh väldigt populära nu:) eller har väl vart ett tag.
Ni som har en får gärna beskriva hur dom är:)
Är det stor hund i litet paket?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack :) fick dom inte svar på om dom var stora hundar i små förpackningar :)
Nja beror på lite vad du menar med stor hund? Jag har kontakt med en hel del papissar då jag hjälper en uppfödare att ställa hennes hundar och det finns de individwr vaet livs uppgift enligt de själva är att mest sitta i knät och bli kliade inte direkt några arbetsvilliga hundar de mest bara är och hänger med så att säga medans det finns andra individer som är väldigt på och aktiva. Rasen dinns ju representerad inom de flesta tävlingagrenar :)
asså om det är en stor hund i litet format?
okej så det finns olika kennlar som föder upp knä papillon och de som föder upp tävlings papillon?
Nja de hundar som jag talar om nu kommer från samma kennel. Vissa individer är knävovvar typiska sällskapshundar som nöjer sig med rätt lite aktivering medans andra är arbetsmaskiner. Det jag undrade är vilka egenskaper du undrar om när du säger stor hund i litet format? jag tycker att uttrycket är lite luddigt för man kan mena olika mes stor hund, för mig är en stor hund just bara det stor, jag vet inte riktigt nån egenskap som alla stora hundae har som inte små hundar har. I stort tycker jag att papissar som ras är energiska lättdresserade och väldigt villiga att haka på.
Vad betyder egentligen "stor hund i litet format?" Vansinnigt luddigt begrepp.
#2 Jag säger som #6.
Men de tror i regel att de är större än vad dem är, känns som det i alla fall 🙂
Länkade till den tråden, just pga att det då redan finns en ny tråd om papillon 😛
-------
Papillon är en aktiv ras, som passar till mycket.
Kräver mer än bara promenader (som typ alla hundar kräver). De vill hitta på saker, och behöver det också.
om den är som en krävande stor ras:)
Asså alla kräver mer än promenader med det finns dom som kräver ännu mer än så
#8 Beror på vad man menar med krävande.
Men de kräver inte som en bruksras.
Var just det jag skrev ju, ang promenader 😉
skulle det kunna vara en av de "lättaste" (minst krävande) raserna? :)
#11 Du får specifera dig mer 😉
Men jag gjorde just det!!!
Är det en lätt ras?? kan det vara en av världens lätthanterligaste hund ras????
#13 Du behöver inte skrika/höja rösten, väldigt onödigt.
Är ju individuellt men papillon är som sagt en alert ras, brukar vilja vara med på saker, framåt, livliga osv.
Och som jag skrev innan, beror på själv vad man tycker är "lätthanterlig" , "lätt ras" eller "krävande" ect.
Jag personligen, tycker att trevlig ras, och som passar mig personligen som inte vill ha en hund som kräver för mycket men som man ändå kan göra en hel del med om man vill det 🙂
Men de är inte som bruksraser, alltså de är inte en arbetande hund på samma vis
jag skrek inte! :) du missuppfattar alltid. Klart man blir frustrerad när ingen fattar:) men inget skrik eller något illa här inte!! :D
#15 Massa utropstecken = höja rösten/skrika.
Nej jag har inte missuppfattat, för att det betyder just det jag skrev ovan.
Man skriver inte så "du missuppfattar allt". Det är inte särskilt snällt sagt. Plus att det stämmer inte.
Vad har jag missuppfattat i tråden? Ingenting har jag missuppfattat i denna tråden, enbart läst vad du skrivit, inget annat.
Det kan både finnas papillon som är lätthanterliga och dom som är svårhanterliga, så de är väldigt inviduellt. Men MIN uppfattning av rasen är att den är lättlärd, allert, vänlig men lätt till skall. De finns dom som endast går promenader och ger lite hjärngympa ibland sedan finns de som som satsar stort med sin papillon och tillbringar flera kvällar i veckan på BHK. Hur mycket motion/aktivering en papillon behöver för att må bra är svårt att svara på.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Okej4
En pappillon är oftast lite skygga.
#19 Vart har du fått det ifrån? De ska vara framåt, inte skygga.
------------------------------------------
En aktiv hund i litet format, gillar fart och fläkt och lämpar sig väl till agility. De flesta mår bäst när de får arbeta men klarar helt klart av flera slappdagar. Får de inte vad de behöver blir de väldigt skälliga och jobbiga. Då snackar vi om 2-3 veckors inaktivitet. Det är min erfarenhet.
-
#19 Det stämmer inte, det är individuellt, inget med rasen att göra.
Papillon är en framåt ras
Nää, det stämmer int alls,om en främmande står nära hunden och vill klappa den står hunden och skakar och morrar av skräck = riktiga töntar.
#22 Dock har det inte med rasen att göra!
Det där är individen. Såna är inte papillon som ras.
#2 DU! Ja du! Läs på mer och kom tillbaka. Andra gången jag ser dig prata skit om en ras för att du träffat några dåliga exemplar.
-
#24 antar att du menar mig? Jag pratar inte skit. Säger bara mina erfarenheter och att många pappilon kan bli så.
jag har träffat några pappisar coh de var väldigt envisa och gjorde precis vad de själva ville göra..sen vet jag tre andra pappisar som också var envisa men inte lika mycket.. men som sagt är alla olika men det är min erfarenhet.
Jag gillar inte envisa hundar.. är dom verkligen så envisa eller har bara ägarna vart slöhänta med dom och låtit dom göra som dom vill? vet att många inte är så uppfostrande till små raser för att dom kanske inte tror att dom behöver uppfostras?
nu kan inte jag jämföra just med den rasen, men kan tänka mig att dom är ganska lika Chihuahuor (?) Jag har en Chihuahua, folk säger "de är som en schäfer fast i en liten förpackning" vilket inte stämmer.. då jag har en Schäfer också.. Ja , små hundar är envisa (precis som stora hundar kan vara) men papillon ska vara framåt och positiva, är min erfarenhet iallafall.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Jag håller inte med om att dem är skygga osv. Jag har 2 st helt olika phalener, inte släkt på nått vis och skiljer sig väldigt mycket åt personlighets mässigt! De dem har gemensamt är att dem gillar att jobba, tänka mycket, ÄLSKAR människor och äventyr! Har provat lydnad, agility, rallylydnad, freestyle och spår. Dem tyckte allt va lika roligt den ena tyckte väl kanske inte spår à de roligaste för de fastnade kvistar i pälsen, men ändå något han gjorde med glädje. Dem blir mycket va du gör dem till, tycker personligen att det är en väldigt formbar hund. Om du inte tränar dem eller går promenader, skäller dem. De är väl de enda.. Jag brukar va ute och jogga med dem, och låta dem dra! Funkar utmärkt. Kan gå 2 Tim promenader utan problem! Lätt motiverade när man tränar dem. Ute kommer dem direkt brukar belöna dem genom att göra nått trick dem tycker om på vanliga godis fria promenader :) Dock tycker jag att du får den goaste phalene/papillonen med mjukare uppfostrings metoder. Skrik och slag anser inte jag vara lämpligt om du vill ha hunden som är framåt och vågar tänka själv :)
#28 slag är dessutom olagligt.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#28 jag undrar om någon av oss här inne använder oss av av att slå och skrika? SVAR NEJ :)
#25 Det kan vilken hund som helst med, och har inte med papillon som ras att göra överhuvudtaget.
#26 Låter som "släpphänta" 'ägare skulle jag säga, inte ovanligt när det kommer till småhundar tyvärr (drar inte alla över en kam, men tyvärr är det vanligt).
Allting handlar om uppfostran 😉 Och individen såklart, men tycker inte de är så envisa, som vissa andra hundraser kan vara. Men envisa kan de vara, men det kommer man nog inte ifrån på någon speciell hundras skulle jag säga.
#25 Ja, jag menar dig. Visst kan pappisart bli skygga, precis som vilken annan hund. Men det är inte rastypiskt för en pappis att vara skygg.
-
#25 enda ggn jag sätt pappis/phalene vara skygg är på domarbordet på utställningar och det är inte ofta! Annars har alla jag träffat varit framåt! Gibson min ena phalene gillar ej bordet på utställningar och kan då backa.. Annars älskar han folk över allt annat! #30 säg inte det, finns fler än du tror! Dessutom skadar de aldrig att ge en ev. Förklaring till varför hunden inte blev som alla sa att den skulle vara!
Nu är det helt olika hur man gör med vissa åker kors o tvärs och hundarna får vara med o träffa nytt folk ofta= blir mindre osäker. Jag har träffat fjompar men faktist så anser jag att en hund behöver inte gå fram till varje person o vilja bli klappad, jag har hellre hund som är totalt ointreserad av "lära känna" främmlingar man möter på kort ögonblick. Men jag har träffat många pappilon och de har inte alls vart som 19 beskriver, de har stått stilla brevid sin ägare lugnt o fint. Sen har vi vart hos flera uppfödare där man alltid får ett gäng knäkompisar ;)