Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 12123 ggr
isabellam97
22

Maltipoo

Hej! Tänkte kolla med er om ni har någon erfarenhet av maltipoo hundar? (Blanding mellan pudel och malteser.) Har kollat runt efter denna blandras men hittar inte mycket, antar att dom är mycket vanligare i USA.

Hur som helst, om ni vet någon uppfödare som säljer malteser/pudel blandningar, så säg gärna till :) Och om ni har någon erfarenhet av denna blandning över huvudtaget!

[Teddies matte]
10

Varför just en sådan blandning? Vad är det du inte gillar hos antingen pudeln eller Maltesern? Finns många Bichonraser att välja mellan förutom Maltesern, någon av dem skulle nog vara ett mycket bättre val än en sådan blandning.

Jag själv har starkt emot alla dessa designerdogs. Den erfarenhet jag har av just pudelblandningar med någon av Bichonraserna är att deras pälsar är otroligt jobbiga, det är inte alls smart att blanda pälstyper. Mentaliteten har väl inte direkt varit så trevlig heller.

Har du en aning om vad du vill ha för typ av hund tycker jag det är smartare att välja en renrasig, där har du ett hum om hur hunden kan bli, vilket du inte har med blandras. Här finns det inte direkt heller några uppfödare på samma sätt som det kan finnas i USA, det är mer riktig blandrasavel utan syfte här.

russin
4

Skulle inte vilja ha en sådan med tanke på att pälsarna blir oerhört gräsligt svårskötta. Tänk om och tänk rätt istället😉