Vilken hundras passar mig ?
Hej, jag har lagat en tråd förut men den kanske var lite ''slarvig''. Så jag tänkte fixa en ny och jag hoppas det är okej med er. Dock får jag inte skaffa en hund men skulle vara roligt att veta, för jag ska ha en hund i framtiden. Och jag har varit såhär nu de senaste 5 åren så tror inte jag ändras så mycket 😉
- Promenader cirka 7-11 km per dag och kissrundor. På helgerna/loven längre promenader. Vädret spelar ingen roll. 😃
- Jag vill gärna hålla på med Agility,Bruks,Lydnad.
- Angående storleken så vill jag ha en som är över 35 cm.
- Hjärngymnastik cirka 2 timmar.
- En hund som är snäll mot personer, men inte heller tyr sig till vem som helst. Man kan kanske kalla det trogen sin ägare ?
- En ras som inte har så svårt med andra hundar.
- Rätt så självsäker ras.
- Vill inte heller ha en ras som det fastnar mycket i pälsen för. Då jag tycker om att traska i skog,gå lite var som helst och jag är inte rädd för att smutsa ner mig 😃
- Med pälsvården så vill jag som högst sitta och borsta i lite över en timme.
- Om den gillar att simma är det ett plus. Men det behövs inte ! 🙂
- En rätt så lekfull ras också.
- Inte jakt helst. Och inte heller så mycket vakt.
Det kanske blir svårt att hitta en ras men. Jag hoppas ni kommer på någon 🙂
KH Collie?
-
#1 Har tittat på rasen, men ska kika närmare 🙂
Passar en kelpie in ?
En shelti fast du har den som valp.
#4 Vad menade du ? Förstod inte riktigt ☺️
Du har ju en shelti som sköthund, och den verkar passa dig bra och då rekomenderar jag att du har den som valp:)
#6 Ja, den passar mig väl. Men skulle vilja ha en hund med större behov av träning om man säger så. Mer ''kraft'', och lite större 🙂
En shelti går att anpassa och göra aktiv, det finns jättemånga som tävlat agility och lydnad. Jag har inte sett någon tävla i bruks, men jag får ändå en känsla av att den skulle passa där.
Håller med om KH collie, de är lite mer bruks än långhåren utan att vara arbetsnarkomaner. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Engelsk springer spaniel det enda som inte stämmer in är att du inte vill ha skit i pälsen (tror du) men enligt mig så fastnar det knappt något i pälsen alls! Vi har klippt våran på benen för att det är där det fastnar (och jag tycker att det är ganska fult när dom har lång päls på benen. )
Haha blev ett ganska "fult" inlägg av mig xD du får kommentera om du inte förstår :)
Lydia & Tindra 
Det beror ju på vad du mest vill träna är det bruks eller lydnad agility om du är mer iställd på bruks passar nog kh collie mer på som en alloround hund
Gillar bara inte colliens utseende så mycket. ☺️
Hur är kelpie då ?
kelpie är en rätt så hårdskallad turbomotor.
#13 Utanför plan eller på plan?
#14 Vill ju ha fart och mycket arbetsvilja i hunden. Att den orkar alltså. Men vad menar du med hårdskallad ?
#15 Jag förstod inte riktigt ☺️
#17 De flesta får en bild av rasen efter att ha sett dem på träning/tävling, eller kanske umgåtts lite flyktigt med nån som har en eller liknande. De har däremot sällan sett vilket jobb man kan komma få lägga ner "bakom kulisserna". Det är krävande hundar, inte bara aktiverings- och motionsmässigt.
Jag tycker kelpie, australian cattledog och fler kofösarhundar är väldigt hårdskallade, dvs rätt så viljestarka och obrydda vilket för min del är inget jag skulle orka under tonårstidens kottar i öronen. Även om de har will to please så skulle jag själv aldrig orka med en hund som har så mycket motor och tryck att de ska kunna flytta en tjur som känner sig hotad. Så länge de vill samma som du kan det vara en enorm styrka. Men att få bort ev oönskade beteenden kan bli tufft.
Det är en egen åsikt och andra gillar hårdskalligheten motför tex BCns "veka" natur som istället ska vara rätt så känslig mot fåren. :)
#19 "Kottar i öronen"? Du snackar gojja… Kunde dra ur en hel j*dra tall bara ur ena pannhögtalaren på åbäket 😃 Men ja, de är envisa, kan få fix idéer som kan vara urtröga att få ur, etc.
Jo har träffat på tävling,kurs och hos besök, men även på promenader kelpiesar. Tycker dom är bara för härliga. Även skött om en kelpie i 4 dagar medan ägaren var ute och reste. Tycker den var härlig och den älskade att jobba och få både psykisk och fysisk motion. 🙂
#19 *ASG*
Jag tycker min corgiblandis är nog så jobbigt hårdskallad då han sätter corgisidan till. >_< Jag har en helt annan respekt för kovallare och kommer alltid tänka en och två ggr innan jag drar hem en beroende på ras.
Har en fråga angåendi Mudi.
Kan Mudi tävla i bruks, gillar den att simma ?
Hm.. Nej, mudi var nog inte så mycket jag. Verkar vara rätt svår på något sätt.
Men är ännu intresserad av Kelpie, men har även börjat tycka om KH collie mer nu. Men kelpie är kanske lite före ännu.
Men om man bortser från det med pälsen. Skulle Aussie passa då ?
Eftersom KHC har börjat växa hos dig tänker jag passa på att länka denna. :) Visar lite samarbetsvilja och annat. :) http://www.youtube.com/watch?v=271YJnu6Nks
Vet dessvärre inget om aussie.
#24 Vill du inte ha vakt skall du inte kolla på Aussie, de kan ha en hel del vakt.
Kom bara på två saker gällande KH Collie. Tycker dom om att simma ?
Och fäller dom mycket päls ?
Tror simmandet är högst individuellt men vanligast blöter de nog bara fötterna och ev magen. Beror nog på hur man hanterar det under valptiden med, på med flytväst och ut och simma ifrån valpen så lär det nog komma fram, speciellt med simmande vuxna hundar som visar att det inte är farligt. :)
Fällandet kan jag inte svara på men i överlag brukar furminatorn hålla undan fällningen till minimalt på de flesta raser.
Tycker att Rottweiler låter ganska så passande faktiskt. Beror också på hur du är som person, gäller att vara självsäker då de kan vara riktigt envisa, och att inte bry sig om vad andra personer tycker om just rasen. Om hunden gillar att simma kan såklart variera, precis som med människor. Min ena Rottweiler älskar att simma medans fästmannens tycker det är obehagligt så fort han inte känner botten.. Om hunden har svårt med andra hundar är helt upp till dig som ägare, våra Rottweilers älskar att vara med både andra hundar och människor.
Kanske inte ens ett alternativ för dig men jag vet inte :) Tyckte att de lät väldigt passande. (Kan dock visa en aning vakt, men tar man tag i det tidigt så blir det inget ) :)
Om du ville ha en hund som inte fäller jättemycket kan du räkna bort aussien direkt, de fäller året om, och 2-3ggr tappar de nästan all päls, min säng är svart för tillfället 😂
-
#31 Ingen av våra Rottweilers visar tecken på vakt, endast när vi ska gå och lägga oss och någon öppnar dörren till trapphuset. Hon skrev även ''Inte heller så mycket vakt'', så jag antog att lite inte kunde göra någonting.
Vi säger att en person köpt en valp. Ger valpen mat, klappar inte hunden medans hen äter eller liknande. När hunden sedan har blivit runt året så vaktar hen mest troligtvis maten. Morrar och blir aggressiv, då hunden inte är van vid att ägaren rör vid maten.
Detta är beskrivning på en anhörigs hund, en Golden retriver. Ägarna har aldrig hållt på med maten, när jag då kom dit och skulle hålla på så hugger hunden efter min hand.
Enligt mig är det vi människor som avgör hur mycket vakt våran hund har i sig. Även om hunden är känd som kanske en vakthund så kan vi ändå få bort det beteendet. Som sagt går allt att träna bort, bara vi som ägare kan visa hunden tydligt vad som är rätt och vad som är fel. ;)
#33 Bara för att de är kända för bland annat vakt, så betyder inte det att hunden måste användas som det.
Jag köpte Rottweilers just för att jag älskar rasen, för att jag vill visa för världen att de inte är några ''monster'' och för att jag älskar att vara ute på promenader och vill ha en hund med ett starkt psyke. Kenneln jag köpte från avlar endast på heltyska linjer. De flesta av dagens Rottweilers är svensk-avlade, sönder avlade och ser inte ut så som en riktig rottweiler ska se ut. Ägaren till kenneln har världsmästare, tävlar i utställning och en massa. Ingen av hens hundar används i ''vakt-området''. Rottweilers är inte kända för enbart vakt, så jag skulle inte se det som endast en ''vakthund''. Används också som t.ex. polishund. De har också används för att valla stora boskap.
Jag kör lydnad med min tjej och det funkar mer än utmärkt.
En hund som mår dåligt av att inte få valla kan må dåligt ja, men jag har då aldrig hört om en vakthund som inte mår bra av att inte få vakta, en stor fet lögn! Tycker helt ärligt att den där frågan var lite dömmande och negativ.
Vakt är inte direkt någon egenskap, det är ett användningsområde.
En brukshund, användning som vakt, polishund, militärhund, utställning samt sällskap.
#34 Jag äger själv en rottweiler så du behöver inte lära mig om rasen, hon är en utmärkt vakthund. Att tävla i utställning är ingen stor bedrift, hundens utseende och hur snygg den är i ringen är knappast det viktigaste om den ska fungera som en bra arbetshund, vilket rottweilern ursprungligen är. Att det nu kommit en massa "fläskweilers" som utställningskåta människor avlat fram är tyvärr synd då rasen är en fantastisk arbetshund. Min hund är svensk och är mycket rastypisk. Rottweilern är en brukshund, ja?
/Lova
Ny blogg!
#35 Jo, vakt är en egenskap. Annars hade man inte avlat på det inom andra raser.
#34 Hur skulle jag kunna veta att du äger en Rottweiler, behöver inte låta så spydig? Jag har inte ens sagt att jag använder min hund i utställning, jag är med henne dygnet runt på dagarna så tro inte att hon ligger i soffan och latar sig.
#37 Det har du rätt i men det är samtidigt en ''egenskap'' som går att träna bort. Därför ser jag det mer som ett användningsområde. ''Vaktegenskapen'' går att utveckla och avveckla eller hur jag ska förklara. Jag har nekat mina hundar alla tecken på vakt, nu kan de endast morra till om någon öppnar dörren till trapphuset.
#33 Varför köpa en sportbil om man inte gillar att köra fort? Precis likadant
#40 ''Och varför skaffar man en vakthund om man inte vill ha vaktbeteende?'' Tyckte det lät dömande bara, som om man måste använda sin hund till vakt för att hunden ska må bra och som om alla hundar som är kända för vakt måste användas till det.
Fast jag förstår frågan "Varför skaffa en vakthund om man inte vill ha vaktbeteende" för om man får ett beteende man inte vill ha så kan det förstöra ens relation med hunden i sorg och frustration över att man inte passar så bra ihop som man trodde. Som att skaffa en jakthund när man vill kunna ha hunden lös överallt ungefär.
Det är en bra fråga att ha i bakhuvudet, kan jag leva med detta beteende?
#42 Istället för att anta att jag vill dig något ont och slänga ur dig diverse anklagelser kan du väl lugnt och sansat svara på min fråga? Jag undrar varför man vill skaffar sig en hund med mycket vaktinstinkt när man ändå vill träna bort det? Ingen konstig fråga alls, inte heller dömande. Jag själv skulle inte skaffa mig en jakthund, och sedan försöka träna bort jaktlusten, exempelvis.
/Lova
Ny blogg!
#44 Så fort jag tänker vakt så kommer jag tillbaks till det tillfälle för ett par år sedan när jag var ute och gick med mina föräldrars hund. Vi går förbi ett hus, utanför grinden finns två hundar (vakt i sig, ras spelar ingen roll), ena är kopplad medans den andre är lös. Båda skäller, morrar, och hoppar mot mig och den dåvarande valpen. Valpen gnyr till, den lösa hunden får tag i svansen på hen och jag tar fort upp valpen och springer iväg, arg som bara den. Lämnar av valpen och går sedan dit och skäller ut ägarna.
Jag vill ha en hund med vakt i sig ja, men jag tänker inte utveckla det. Skulle isåfall vara ipo men just nu riktar vi in oss på lydnad. Hon säger till om något inte står rätt till eller om någon är i trapphuset kl 3 på morgonen. Ser inte något direkt positivt med vakt, efter den där händelsen. Som sagt kör jag lydnad med min tjej, backtränar och dylikt.
Hon älskar att vara uppe i ansiktet, ligga i famnen och följer vart jag än går, hon verkligen älskar att träna. Jag vill helt enkelt inte använda henne inom vakt, vi har andra planer ;)
#45 "Jag vill helt enkelt inte använda henne inom vakt" Behöver du inte heller. Men skaffar man en hund som vaktar(Vaktar hemmet & ägaren) så får man förvänta sig att den kommer göra just det- Vakta. Rottisen är från första början vallhund men användes senare som vakthund- vakthund: en hund som vaktar gården - och den har uppenbarligen fortfarande vaktegenskaperna, vilket flertal av brukshundarna har. Att en hund "vaktar" matskålen tyder bara på att den inte är trygg med människan, jag har aldrig "hållt på" med mina hundars matskålar men jag kan gott och väl ta den ifrån de, hade kunnat ta världens godaste köttben ifrån de utan att få en morrning till svar.
-
#45 Precis, det är endast det jag tolererar. Ligger en historia bakom varför retrievern jag skrev om tidigare vaktar matskålen (pm:a om du vill ha svar på det, vill inte skriva allt öppet). Jag kan ta matskålen från alla våra hundar, gräva runt i den, ha huvudet nära och vad jag vill. Dock vaktar retrievern matskålen för alla, ingen får komma nära eller peta på hen, för då smäller det. Min tik vaktar enbart mig, dock inte för människor men för andra hundar. Har inget emot det, så länge hon inte hugger eller visar aggressivitet.
Tack snälla för att du förstod!
Kan tillägga: Jag har inte användning av en hund som enbart vaktar, då det inte direkt finns något att vakta. När vi köpt gård med en massa boskap så är det en självklarhet att ha en vakthund. Men den vakthunden är inte ''O'' :)
#45 Tack för ett helt vanligt svar :) Men som #46 säger, du behöver inte använda hunden till det, den har ändå vaktinstinkt. Jag ser det som en positiv grej, medan andra inte gör det. Att ta mat från hunden har ingen betydelse i detta samtidigt. Nåja nu lämnar vi detta och går tillbaka till vad tråden handlar om.
/Lova
Ny blogg!
Oj, Här har man fått läsa om Rottweilers. Jag har erfarenhet av dom, fantastiska hundar. Men inte riktigt för mig, tyvärr.