Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1270 ggr
Anibaz
0

Tips om ras

Tänkte, mest för skoj skull, starta en egen "rasvalstråd" då jag tycker det är intressant att höra andras tips, speciellt när man läser alla andra trådar här på HiF om just rasval.

Vet redan vad nästa jycke blir, men tipsa på!

Jag har två hundar, en aussie och en tervueren. Tränar lydnad, spår, sök, uppletande, freestyle och tricks. Är mycket ute i naturen, och jag släpar med mina hundar på det mesta, så att säga.

Nästa hund ska vara mindre krävande än aussie och terv, men ändå orka hänga med på allt vi hittar på, utan att kräva det för att må bra. Lättlärd, tycka om att jobba och gärna med lite will to please. Lite attityd och envishet skadar dock inte. Sysselsättningen kommer vara densamma som för mina andra hundar.

Minimal pälsvård!

Så, vad tror ni?

Frida B
0

Jack russel, helt klart!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Anibaz
0

#1 Kanske skulle nämnt det också, inga terriers! 😛

Frida B
0

Jaktlabbe då? Dom behöver iof jobba..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

monstermash
0

#3 - "Nästa hund ska vara mindre krävande än aussie och terv, men ändå orka hänga med på allt vi hittar på, utan att kräva det för att må bra. Lättlärd, tycka om att jobba och gärna med lite will to please. Lite attityd och envishet skadar dock inte. Sysselsättningen kommer vara densamma som för mina andra hundar."

En jaktlabbe är mindre krävande än en aussie och terv. Sista jag fetmarkerade visar tydligt att TS kommer träna med hunden, den ska bara inte kräva lika mycket som de andra två.

Frida B
0

#4 jag vet? Det var ju därför jag skrev det?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

monstermash
0

#5 - "Dom behöver iof jobba" låter som att TS inte vill ha en hund som behöver jobba.

Frida B
1

#6 TS skrev att hon inte ville ha en hund som faktiskt inte kräver alla dessa långpromenader, arbete o.s.v, vilket en jaktavlad labbe behöver. Så tog jag det iaf :) Men nog med OT nu, vill du fortsätta disskutera detta kan du skicka ett PM.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Anibaz
0

Jaktlabben är helt klart en kandidat. Och precis som monstermash skrev så kommer hunden tränas precis som mina andra, men det jag menade var precis det att jag inte söker en t.ex brukshund som kräver allt detta för att vara tillfredställd.

monstermash
3

#7 - Med risk att märka ord, "TS skrev att hon inte ville ha en hund som faktiskt inte kräver alla dessa långpromenader, arbete o.s.v, vilket en jaktavlad labbe behöver." visst blev det ett inte för mycket där? Annars säger du ju emot dig själv.

Nej jag är inte intresserad av att mejla dig, gör det själv om du har något på hjärtat. Vill du avsluta diskussionen räcker det med att sluta svara mig. TS vill ha en hund som kan jobba, men inte kräver det och på ditt svar lät det som att TS inte alls ville ha en hund som jobbar.

#8 - Av nyfikenhet, vilken ras har du kommit fram till? 😃

Frida B
2

#9 sa jag inte att om du ville mig ngt kan du skicka ett PM? Vill nämligen inte förstöra tråden. Jag har mycket att säga, men vill inte tjaffsa med någon som uppenbarligen inte vill förstå vad jag menar.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

monstermash
2

#10 - Kan du inte acceptera att folk skriver när DU bestämmer att ett samtal är över kanske du inte bör vara inne här alls. Kan ju citera mitt eget inlägg, "Nej jag är inte intresserad av att mejla dig, gör det själv om du har något på hjärtat. Vill du avsluta diskussionen räcker det med att sluta svara mig". 🤦‍♂️

Lathundarna
6

Jag tänker DP-labbe, flatte eller liknande. Faller kanske dock på "attityd" och "envishet" 😃

#11 Tillför diskussionen verkligen tråden nåt över huvudtaget mer än en massa onödiga inlägg?

[typellisch]
7

#11 Men jisses vad man ska vara tjafs-sugen 😐

monstermash
0

#11 + #12 Diskussionen var OK tills hon började tjafsa om att jag skulle skicka PM, och där tappade jag humöret eftersom hon kan mejla själv om det är så viktigt. Så visst, söker jag tjafs för det får det vara så. 🙂

Hiro
2

#14 haha det är ju du som tjafsar

Jag tycker du skall köpa en jaktlabbe! Det enda de faller en aning på attityd men helhärliga hundar! :)

Anibaz
0

#12 & #15 Retrieverraserna ligger mig varmt om hjärtat, framförallt flatten och labben. Kommer definitivt bli någon av dessa i framtiden, om inte båda. Otroligt härliga hundar, och att dem faller på attityd gör inte så mycket 🙂

Frida B
1

#12, #13 och #15 tack, några som fattar iaf. 

#14 jag har inte slutat disskutionen, sa ju att du kunde skicka PM för att inte förstöra tråden? 

#16 Håller med. Är också ett fan av retrieverraserna, speciellt jaktlabben och flatten haha! Men eftersom jag missförstod ditt inlägg så slår jag också absolut ett slag för jaktlabben! Har fått för mig att flatten är väldigt ofokuserad ibland, medans jaktlabben är mer sansad… Men det kanske bara är jag?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

Flatten är ganska flamsig vilket kan få den att framstå som ofokuserad :) 

Jag slår ett slag för Flatten och Jaktlabben :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Anibaz
0

Verkar som att alla är ganska överens, haha!

Några andra förslag?

baloo44
0

# Vad ären DP-labbe ?

Frida B
0

#20 dual purpous (stavning?) betyder att det är typ en blandning mellan  utställningsvarianten och jaktvarianten.. typ.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hiro
2

#17 flattarna är glada men alltid lekisar om man säger så :p

Anibaz
0

Inga fler rastips? 🙂

Alexandra-S
0

Någon av Bergarna? Tollare? 🙂 Nyfiken på vad du bestämt dig för för ras! 😃

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu