Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1181 ggr
[Smultronflicka]
1

Stort problem med hundmöten

Jag har aldrig behövt be om hjälp när det gäller hundar, men nu måste jag verkligen det:
En av mina hundar, yngsta är otroligt envis. När det kommer till hundmöten så stänger hon av helt! Hon ska verkligen fram och hälsa på den mötande hunden, hoppar, drar som bara den, viftar på svansen och skäller. Godis funkar verkligen inte, jag kan inte heller låta glad, hoppa, springa åt andra hållet, puffa på henne eller dylikt. Jag vill helst inte dra i kopplet vid dessa tillfällen då jag är rädd att hennes nacke ska skadas på något vis. 
- Hon leker dagligen med andra hundar, både tikar och hanar, har aldrig visat tecken på aggressivitet heller. Hon älskar bara allt och alla! Hon kan gå fot/fint i koppel, men när vi möter någon annan hund med sin stackars hundägare så blir hon ''lika stark som en häst'' haha
Snälla hjälp! - Endast positiv inlärning, inget skällande eller tag i nackskinnet, tack på förhand! :)

minbebis
0

Ingen idé om det jag säger faktiskt kan hjälpa, men jag brukar ha en sån hund emellan mig och den hunden vi passerar. Så att mina ben är som en vägg. Försöker hunden gå runt mig för att ta sig till den hunden, så tar jag ett extra långt kliv och blockar. Funkar bra på en 5 månaders tik jag känner, men du kanske redan har tänkt på det, eller det kanske inte är den positiva inlärningen du vill ha :)

[Smultronflicka]
0

#1 Jag har faktiskt inte tänkt på det, men tror tyvärr inte att det skulle hjälpa :/ Hon hoppar och drar som en häst, så om hon skulle vara mellan mina fötter (om det är så du menar) så skulle jag nog snubbla på henne haha.. Allt går så fort, men tack så jättemycket för ditt svar! :)

Cahira
3

Sätt hunden vid dikeskanten direkt du ser mötet är på g innan de är så nära att hunden låst sig och sedan väntar ni på att passerande passerat, berömmer och går vidare. Du kan även låta hunden nosa där de gick så de får "efterhälsa". Lycka till :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Smultronflicka]
1

#3 Otroligt bra svar! Tack så jättemycket, det ska jag absolut testa imorgon!! :)

Cahira
1

#4 Det har fungerat toppen på mina hundar, mina "lånehundar" och då jag haft upp till fyra hundar på samma gång. :) Enda man behöver fokusera på är att ha rumpan i marken på hundarna. Ju längre ifrån du sitter desto bättre kommer det gå. Hela mötet blir avdramatiserat då de inte längre är nos mot nos. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Vizzla
2

Skvallerträning.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Smultronflicka]
0

#6 Har testat det och hon bryr sig inte det minsta om varken godis/leksaker/mig - endast den mötande hunden. Men vi får se, jag testar först med det som #3 skrev, men tack så mycket för ditt svar!

[Smultronflicka]
3

Kan uppdatera om att problemet är löst. Vid hundmöten nu så bryr hon sig inte ens om mötande, går fot hela vägen och säger inte ett ord! ;)