Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2139 ggr
[jojorut]
0

Tips för ensamhetsträning

Hej allihopa,

det är två saker jag behöver hjälp med och hoppas att jag lagt inlägget i rätt "grupp".

Problem 1.

Ensamhetsträning

Vår hund, eller Bella som hon heter kom till oss för cirka en månad sedan. Hon blev vår sen 2 veckor tillbaka. Nu när skolan och jobb snart börjar har vi hittat en dagmatte och det är ju jättebra -men!- hon kan inte vara själv. Då hon alltid har varit en kennelhund har hon haft åtminstonde en hund omkring sig om matte ska gå och handla/jobba några timmar. Vilket betyder att hon aldrig har varit riktigt själv…

Skulle vem som helst i familjen gå, bryr hon sig inte men om jag går får hon lätt panik och börjar yla och gnälla. Det jobbiga här är att hon inte slutar utan fortsätter. Det vi har försökt är att såfort hon tystnat berömmer vi henne men det verkar inte hjälpa då det är samma visa varje gång. Det mina föräldrar egentligen tycker är att vi ska "avvänja" henne från mig.

Vi har försökt lösa problemet genom att:

• Ge henne en trygg plats. Det har sedan hon kom till oss varit min famn men nu har vi gett henne en stor kudde där hon kan ligga på. Dock lägger hon sig bara där på om jag är i samma rum.

• Hålla henne upptagen när jag går. Dock följer hon alltid efter mig så det går inte. Även om vi håller på med bollar så märker hon förr eller senare att jag gått. Dessutom vill vi att hon förstår att vi går men att vi kommer tillbaka och inte försöka undvika problemet.

• Försöka använda samma ord: Vi kommer snart. Vi har sagt det varenda gång vi lämnat henne.

Tack för alla förslag ni kommer på! Alla uppskattas, stora som små 🙂

Problem 2.

Skällande

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här problemet men ibland går det överstyr kan man säga. Bella är en Jack Russell Terrier så det kanske är självklart att hon skäller. Hon är ganska rädd av sig (vilket jag förstått är väldigt ovanligt eftersom JRT är grythundar som ska vara modiga) så att hon skäller på kvällspromenaderna är okej då hon blir rädd. Hon är även rädd när vi går i skogen och en gren knakar. Men hon skäller även när hon är glad. Ibland är det okej, kanske någon gång när det kommer någon eller så men när det kommer någon till oss (vilket är ganska ofta då grannens son leker här) så blir hon helt galen och springer till dörren och hoppar upp på den som kommer och kan hålla på och skälla i 2 minuter. Då vi känner en hundrädd är det här ett problem. Vi försöker säga åt henne och visa henne till kudden men när hon ligger där så morrar hon. Inte för att hon är arg utan för att hon är glad över att det kom någon antar jag.

Vi har försökt lösa problemet genom att:

• Dra bak henne och säga "nej" samt trycka ner henne mot golvet. (Inte för att göra henne illa utam för att visa att hon inte bestämmer).
  • Säga åt henne att sätta sig och belöna när hon sätter sig och är tyst.

Hon är ju glad när hon skäller.

Vi ska gå på lydnadskurs nu till hösten men vill gärna få hjälp innan.

Vi kanske gör helt fel metoder, men ge oss tips och lösningar! Tack 🙂

Sugar Mist
0

Sluta genast med att trycka ner henne till golvet för hon fattar inget av det.

För att få henne mer säker i sig själv tipsar jag om Dogparkour som går ut på att göra balansövningar, du hittar mer info här: http://dogparkour.se/ https://www.facebook.com/groups/157673001082201/ 

Ensamhetsträningen tycker jag är överdrivet hos de flesta. Gå ut genom dörren, ta en promenad/handla och kom tillbaka, så svårt är det inte. Stå inte utanför dörren och vänta ut henne, hon hör/märker att du fortfarande är där. Om hon fortfarande gnäller när du kommer hem, gå in och ignorera, vänta inte ut henne- för som sagt hör/märker hon dig. Du behöver inte göra det till en stor sak och inte säga något, det är simplare än vad de flesta verkar tro.

-

[Smultronflicka]
0

#1  Bra skrivet! ;)

[jojorut]
0

#1 Tack så mycket för tipsen! Vi tänkte mest att hon ska vara själv när vi går och handlar osv men eftersom vi bor i lägenhet blir det lite jobbigt om hon ylar så fort vi går. Eller att hon är själv när vi ska på någon aktivitet och så vidare. Då vi under sommaren är ute på landet ska vi testa det när vi t.ex åker och handlar, tar en promenad…