Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1629 ggr
teezan
0

tik på 12 månader med valpar.

bakgrund: en ägare är med om en tjuvparning med sin 12 månaders hund och har tagit råd av veterinär och "annat kunnigt folk".

till min egentliga fråga: är det ens tillåtet att låta denna tik föda sina valpar? jag vet att det står på jordbruksverket att tiken ska vara minst 18 månader gammal men om ägaren vägrar abort, vad händer då? kan man bortse från jordbruksverkets regler i vissa fall då det verkar vara en veterinär som det rådgjorts med här?

själv tänker jag mig att regler är ju regler och finns av en anledning men i detta fall verkar det som de inte tänker följas.

[Forest]
0

Kan tänka mig att man säkert kan gå till vetrinären för se hur tiken är är hon redo för att bära valpar och föda osv. Sen kan man kolla med jbv och även se till att man får vetrinärens utlåtande för att få klartecken. Men jag anser det är tok fel, då en så ung tik inte är redo för att bli mamma.

jonnson
0

Kanske en väldigt konstig fråga.. Men är det här från facebookgruppen Borås Hundgrupp? Tycker jag känner igen hela "fallbeskrivningen"..

russin
1

En tik får inte paras före 18 månader ålder - så det är helt fel av en veterinär att säga att det är okej för en tik att föda ändå vid så ung ålder som 1 år.

[Forest]
0

Men om ägaren vägrar gå med på abortspruta vad kan men göra åt det? Knivigt jag tycker helt som 3, men som sagt om ägaren vägrar ska ägaren bli av med hunden för alltid eller viss tid?

teezan
0

#1 ja jag tänkte om man på nåt vis kan få dispens eller så? om tiken verkar redo. #2 precis, tyckte den diskussionen var lite intressant och ville veta mer om hur det ligger till, om det faktiskt finns undantagsfall :) #3 det var min tanke också. #4 jag vet inte vad som kan hända, kanske ingenting. har ingen aning om hur allvarligt det kan vara. jag hade dock en katt som var med kattungar i för tidig ålder (runt året) och varken hon eller ungarna skulle klara sig så det är mest sånt jag funderar på :/

teezan
0

vill bara poängtera att jag inte vill hänga ut eller smutskasta någon, jag känner inte personen i fråga och har ingenting emot denne, jag är bara intresserad av hur det ligger till och det var bara denna händelsen som väckte min nyfikenhet, en ren slump alltså.

russin
1

#4 om någon anmäler kan det bli böter för ägaren och förhoppningsvis en rejäl tankeställare. Denne har brutit mot djurskyddsförordningarna vi har i Sverige.

Dock krävs det ju att Jordbruksverket/Länsstyrelsen verkligen får reda på det, för annars kan dom inget göra.

[Forest]
0

7 så man får helt enkelt hoppas på att någon anmäler om det skulle inträffa.

Nyfiken vetrinären har väll tysnadsplickt gäller även det när någon bruter mot reglerna?

[Murvel]
0

#8 Nej, även en veterinär kan anmäla en ägare till länsstyrelsen om de anser att djur vanvårdas. Vet en kvinna som kom in en med en katt med en varböld som hon åsamkat när hon skulle klippa dess päls, där veterinären anmälde kvinnan efter besöket eftersom katten var illa däran (det hade gått flera dagar innan hon tagit katten till vet, trots stort sår med böld), den hade tovor och kiss/bajs i pälsen med mera.