Standardt
Hej!
Jag har nu ett tag sökt ett foder som såsmåningom ska passa båda mina hundar (en 6årig normalaktiv blandrashane i medelstorlek och en valp modell mindre) och fastnat för standardt.
Min äldre hane äter Tello High Energy och funkar bra på det. Men det innehåller mjöl och jag vill helst ha ett mjölfritt foder.
Min valp äter Royal Canin valpfoder, och det säger ju sitt att jag vill byta så fort som möjligt, haha. Men vad jag förstått har Standardt inget valpfoder?
Än så länge funkar valpen bra på sitt foder, men alla vet ju att RC är ett skitfoder :)
Han har dock väldigt känslig mage, tål inget hundgodis förutom sitt eget foder och rått kött.
Och sen är jag fundersam över riset i standardt, som första ingrediens! Är det verkligen bra? Men iofs ska ju ris vara skonsamt..
Hade helst gett färskfoder men hur jag än försöker går det inte ihop med vårat utrymme i frysen, tyvärr. Försöker ge rått kött och sånt så ofta som möjligt.
Är det värt att prova byta när båda ändå funkar på sitt foder? Eller riskerar jag att krascha deras magar föralltid? 🤔
Till hanen kan du ge Standardt och alt. komplettera med mer rått kött om du tycker det behövs, det är simpelt. Till valpen vet jag inte riktigt, jag skulle tro att det funkar då de har rekommenderad fodergiva för valp och unghund.
Att valpen din inte tål annat än fodret och rått kött är inte ovanligt med RC, vet flera som inte kunde ge annat när de gav RC, och när de bytte blev allt bättre.
Jag är väldigt för Standardt, just pga det har gjort superskillnad på båda mina hundar :)
-
Jag skulle inte utfodra med ris och speciellt inte till en växande valp som måste äta mer i förhållande till sin vikt. Detsamma gäller små hundraser; de äter också mer i förhållande till sin vikt. Ris innehåller arsenik och man ska inte ge ris ensidigt till barn. Risdrycker ska inte alls ges till barn under 6 år (livsmedelsverket) Arsenik lagras i kroppen och kan öka risken för cancer av olika slag. (hjärntumörer, blodcancer, hudcancer, prostatacancer m fl) Nån gång ibland gör inget men varje dag i flera år blir mycket. Cancer är den vanligaste orsaken till hundars död idag. Det är upp till var och en hur man gör, men jag skulle välja ett torrfoder med något annat än ris. Ris står i vatten och tar upp mer arsenik och gifter än andra spannmål. Hellre ett torrfoder med potatis, sötpotatis, havre eller fullkornsvete. Glutenallergi är extremt sällsynt hos hundar så det är inget att oroa sig för.
http://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-rice-dog-food/
Ett svenskt foder med 100 % svenska råvaror och utan ris är Magnussons Meat & Biscuit Junior om man inte vill ha så dyrt. Fodret har bra värden kalcium/fosfor för valpar. Det finns hos nätbutikerna men också hos ICA Maxi, vissa Coop och City Gross. Billigare hos ICA än i nätbutikerna.
Annars finns många spannmålsfria alternativ. Naturea Dog Growth ser bra ut och är ett spannmålsfritt nytt foder med livsmedelsgodkända råvaror (Ett brittiskt foder med brittiska och i huvudsak europeiska råvaror) Bra värden kalcium/fosfor för en växande valp. (Viktigast för storvuxna raser) Naturea finns hos animail.se och hemfoder.se Valpfodret ser ut så här:
Ingredienser:
Kyckling (innehåller färsk Urbenad kyckling och kyckling mjöl), sötpotatis, äggpulver, kycklingfett, potatisprotein, Luzern, Linfrö, kycklingspad, lax olja, mineraler, vitaminer, glukosamin, Methylsulfonylmethane, kondroitinsulfat, äpple, morot, tomat, spenat, psyllium, nypon, kamomill, kardborre rot, Pepparmynta, ringblomma, alger, Tranbär, maskros, Fruktooligosackarider, anis, bockhornsklöver, Yucca Schidigera, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.
Läs om Naturea på natureapetfoods.com
Olivers har också spannmålsfria foder för valpar. Bra värden i det också och livsmedelsgodkända råvaror. Olivers beställs via deras egen hemsida. (ett danskt foder med danska och europeiska råvaror)
Läs om Olivers på olivers-petfood.se
Acana har också kött/fisk/ägg godkända som livsmedel. De har tre olika valpfoder. Finns hos nätbutikerna. Orijen är samma tillverkare, men dyrare. Läs om Acana på acana.com
Jag gillar Standardt när det kommer till torrfoder. Så jag skulle definitivt prova det om jag skulle byta till torrisar igen. Ifall det fungerar för dina hundar eller ej är ju svårt att säga men mina hundars magar fungerade utmärkt på Standardt.
Jag tror att det fungerar bra att ge Standardts vanliga foder till valpar också, men då bara med en högre giva.
Jag tycker det är jättesvårt med foder då man kan få lika många svar som det finns varianter av torrfoder. För min del så undviker jag foder med massor av tillsatser. T.ex. så rekommenderar #2 Natureas valpfoder men det är inget jag skulle ha givit pga att det är tillsatt bla MSM, kondroitin, glukosamin och en hel rad av örter som jag inte riktigt ser poängen med.
Därmed inte sagt att det är ett dåligt foder, det vet inte jag. Och jag ger min ena hund både MSM och grönläppad mussla så det är ju inga dåliga tillskott enligt mig men det är något jag helst ger separat så att jag har koll på mängden som tillsätts.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Jag vill helst ha ett svenskt foder utan en massa blåbär, linfrön, aloe vera och allt vad det nu är. Därför tyckte jag om Standardts innehållsförteckning- den var kort och rakt på sak.
Har kollat lite på Acana men vad jag förstått är det kanadensiskt? Känns sisådär att utfodra med ett foder som måste fraktas hur långt som helst.
Men om ris inte är bra så kanske jag måste fundera vidare…
Jag gav standardt och är inte nöjd alls. De varken höll vikten eller tyckte om det. Även pälsen blev väldigt dålig när de fick standardt.
#4 Varför vill du inte ha i blåbär och aloe vera?
Här har jag skrivit ett lite längre inlägg om detta med ris och standardt. Jag har lärt mig att parboiled ris är den bästa utfyllnaden man kan ge, och jag tycker att varningen om ris verkar vara lite överdriven. Jag ger min hund 150 gram ris om dagen och jag är inte orolig. Jag äter ju samma sak.
Man får bilda sig en egen uppfattning som alltid. Det finns farliga ämnen i allt. Vad man än söker på så får man upp varningar om något i hantering, innehåll etc.
Och jag förstår inte varför foderföretagen har börjat fylla fodren med en massa strunt. "Äpple, morot, tomat, spenat, psyllium, nypon, kamomill, kardborre rot, Pepparmynta, ringblomma, alger, Tranbär, maskros, Fruktooligosackarider" osv, osv, osv. Vad ska det vara bra för? Behöver en hund det här? Är det värt att betala 62 kr/kg för en massa växter?
#6 Attans, du hann före mig, hade tänkt hänvisa till det xD
-
#6 Nypon är bra för hundens leder om jag inte minns fel. Anledningen att man har i grönt är för vitaminer och till viss del utfyllnad. Jag ser hellre att de är utfyllt med grönt som är naturligare för hunden att äta än spannmål som inte de finns något positivt i :)
#8 Jag tyckte så förut men jag är inte lika säker på den saken längre. Nypon, glukosamin, MSM, grönläppad mussla rekommenderas till artroshundar, hundar med HD, hundar som har dåliga leder till exempel. Min hund får tillskott av MSM och mussla för att försöka hjälpa till att läka hennes korsband, och även för hennes artrosknän.
Jag är lite fundersam till att ge foder där det redan finns dessa saker i. Vad ska man då ta till om hunden drabbas av artros? Är det verkligen bra att "förebygga" så utan egentlig anledning? Som sagt, jag har blivit lite tveksam. :)
#9 Det är inte det som är problemet med glukosamin tex. eftersom överskottet (som bildas om man ger de till en frisk hund) blir giftigt.
Nypon är naturligt för hunden de är inte tex grönläppad mussla ;)
#8 Är lite nyfiken på hur du kan tycka att blåbär och liknande är naturligt för hunden, det är inte direkt så att en vild hund går ut på fält och käkar linfrön, blåbär, äpplen, päron och liknande, eller? Sedan så står det att fodret innehåller färskt kött, och färskt kött innehåller till större delen vatten.
-
#10 Okej, jag var inne på fodret Naturea som rekommenderades i tråden så det var därför jag fastnade lite på det här med MSM och glukosamin. :)
#11 Nu var de blåbär jag skrev inte linfrö osv. Vargar äter en hel del bär, hundarnas magsmältning är i princip identisk med vargens förutom att hunden kan ta upp en del kolhydrater.
Vad är det du vill ha sagt med att det innehåller vatten från kött? Har även väldigt svårt att se hur torrfoder kan innehålla färskkött.
#10 Ah då förstår jag :) MSM eller glukosamin skulle jag aldrig ge till en frisk hund :)
htt: http://www.standardprodukter.se/faq-fragor-och-svar.html#.UfU_143KGk8 där är en sida där de svarar på vanliga frågor. Bland annat "Varför står inte köttet först i sammansättningen?" och "Varför har ni mycket kolhydrater?" :) Hoppas du hittar rätt i foderdjungeln och hittar ett foder som passa båda dina hundar. Lycka till!
#13 Syftar på att flera av Acana's foder står det på innehållet att det innehåller färskt kött, dvs att köttmängden blir mindre i fodret ändå.
-
#15 Kött innehåller vatten naturligt, många mineralier och vitaminer finns i vattnet. Skulle vara otroligt korkat att ta bort det.
#16 Fast det är det som är så missvisande i många innehållsförteckningar. Vissa väger köttet färskt och då ser det ut som det är jättemycket kött i fodret, när egentligen 70 % var vatten som försvann i tillverkningen. Så efter 1 kilo färsk kyckling blir det bara ca 300 gram kyckling kvar i torrfodret efter att allt vatten är borta. Då kanske kycklingen hade hamnat på plats 5 istället för på plats 1 i innehållsförteckningen om man hade vägt kycklingen efter att man tagit bort vattnet och vägt det som faktiskt blir kvar i fodret.
Kör på Standardt. Är ett toppenfoder! Ris är precis som du skriver ett skonsamt spannmål. Och alla torrfoder har nån slags utfyllnad. Du kan läsa på Standardts hemsida om varför dom valt just ris. Dom har en bra förklaring varför.
Har nästan enbart hört positiva saker om Standardt. Så tycker absolut du borde testa. 🙂
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Även om många örter, bär, frukter absolut har en funktion som läkeväxter så funderar jag på vad det har i foder för "friska" hundar att göra? är det inte lämpligare att tillsätta efter individens behov?
Likaså hur vidare doseringen uppnår individens behov eller om det är doserat att göra nytta överhuvudtaget.
≧◔◡◔≦
#6 Du undrar vad dessa ska vara bra för:
"Äpple, morot, tomat, spenat, psyllium, nypon, kamomill, kardborre rot, Pepparmynta, ringblomma, alger, Tranbär, maskros, Fruktooligosackarider"
_De är rika på vitaminer (förutom algerna som är rika på mineraler och psyllium som är bra för tarmhälsan) _Tranbär och maskros är bra för urinvägarna._
_Örter i foder anses bra mot magomvridning.
__
_Alger är i så små mängder att det knappast kan påverka, men det är det enda av dessa ovan som jag skulle vilja ta bort.
_
_Äpplenas fibrer skyddar mage/tarm. Det gamla talesättet "Ett äpple om dagen håller doktorn borta" Kardborrerot är bra mot gaser.
_
Fruktooligosackarider eller FOS är goda magbakterier. Ny forskning visar att de är bra mot inflammation i tjocktarmen och att minskar risken för tjocktarmscancer. Kvalitetsfoder brukar ha dem.
Dock dessa örter är i så små mängder att jag tror att de är där mest för hundägarens skull. Om hunden tar en tugga utomhus av gräs och örter får den i sig mycket mer.
Varför inte maila och kolla med Johan och de andra på Standardt (de finns även på Facebook)? De har ju foderkonsultation just för att kunderna ska vara nöjda med vad de köper och för att hundarna ska få så bra krubb som möjligt 👍
#20 Kan hunden över huvud taget ta upp detta? Kan hunden ta upp näring ur maskrosor? Jag menar, gräs passerar ju osmält ut på andra sidan eftersom hunden har en så kort tarm som inte alls är gjord för att bryta ner vegetabilier. Och OM den kan ta upp lite näring ur dessa ingredienser, vad blir det för resultat av den cocktailen?
Hundar får i sig allt den behöver från animalier. De är gjorda för att ta upp näring ur animalier, inte maskrosor och alger.
Jag har förresten mailat Standardt angående arsenik i ris. Återkommer när jag fått deras svar.
Edit: Jag tycker det verkar vara ganska mycket vegetabilier i Naturea. Det står att 60 % av ingredienserna är animaliska, och alltså är hela 40 % inte animaliska. Det är ingen liten del av fodret som består av pepparmynta, tranbär och kardborre-rot osv.
Tass
#22 Ja dem kan bryta ner en liten del vegetabilier.
Ja allt hunden behöver finns i köttet MEN i torrfoder har man förstört köttet till stordel och då innehåller det inte alls hunden behöver.
Ger man hunden BARF så behöver man inte tillsätta några alger eller maskrosor men ger man torrfoder som inte är speciellt bra eller naturligt så behövs det (och används även som utfyllnad).
Hoppas du kan läsa det, känner att det blev lite förvirrat :P
#24 Ja svenska forskare presenterade ju i vintras en studie som pekar på att hundar klarar av att bryta ner stärkelse bättre än vargar. Men hur mycket av ett foder med 40 % vegetabilier kan hunden faktiskt ta upp och använda? Att de har en förmåga att bryta ner stärkelse säger ju inte speciellt mycket om hur mycket de tar upp, eller vad konsekvenserna blir i längden om de får en kost som till stor del består av vegetabilier som kroppen måste försöka ta hand om fastän den egentligen inte är skapad för det.
Jag menar, om jag ger min hund en maskros och hon tar upp 1 % av näringen, då räknar jag det som att hon är helt kass på att ta upp näring ur maskrosor. Hon kan ju faktiskt ta upp en del, men det känns ändå totalt onödigt att ge maskrosor om det allra mesta bara åker rakt igenom hunden. Vi människor kan säkert ta upp något användbart ur betong, liksom, men det känns lite onödigt att äta det. Inget jag skulle betala pengar för om man säger så. :)
Å, så bakvänt det är att ta bort näring och ersätta med annat, mindre naturligt för en hund. :/
#25 Men tar man bort näring måste man ersätta det med något annat som i detta fallet inte är lika bra, dock är det inte helt onaturligt för dem med en liten % grönt :)
#26 Fast 40% är inte en "liten" %.
-
#26 Så himla fascinerande egentligen. Något som inte är så svårt blir ofantligt svårt när man gör det till något onaturligt. Då försvinner näring och ska ersättas med annat bland mycket annan problematik som ofta får konsekvenser på ett eller annat vis när man tar steget bort från det naturliga. Det är klart det är så egentligen. Detta hade egentligen inte något med ditt inlägg att göra, jag upptäckte just att jag mest babblar, haha. :)
#27 Har jag sagt att torrfoder är bra? Nej det har jag inte sagt. Har jag sagt att det är bra att det är 40% i fodret? Nej det har jag inte.
#28 Håller med! Är väl inget stort fann av torrfoder framförallt inte dem proppfulla av spannmål och de som till och med tillsätter Glukosamin :(
Fick just Standardts svar på arsenik-frågan.
"Hej! Ja allt handlar om grund/kvalité på råvaran.
Om man ersätter ris ex. med majs, vete, havre, korn, potatis osv. behöver inte dessa vara bättre, det beror helt på markerna där det odlas. Det kan lika gärna innehålla mer tungmetaller än ris. Vi har använt ris i över 25 års tid och flera olika anledningar;
Låg proteinhalt
Fritt från gluten
Fritt från fytinsyra
Fritt från solanin
Vi använder oss av mycket hög kvalité av ris som dessutom inte är GMO.
Ris har använts inte bara av oss, utan av många olika märken genom åren för sina special/foder till hundar och katter med problem. Ris är den råvara som ingår i princip alla recept på hemlagad mat, både för daglig utfodring och för "problemen".
Ja för att inte nämna Asien där ris är en stor del av huvudfödan från barn till vuxen, runt idag +4 miljarder.
Under alla dessa år har jag aldrig hört, sett enda fall gällande problem med arsenik.
(Nu när folk har läst det på nätet kommer säkert varannan ha en kompiskompis som minsann känner en som, ja … du fattar nog vart jag vill komma ;)).
Däremot vet jag massor som är glutenintoleranta.
Folk får tycka och anse vad dom vill, detta är inget vi kan påverka.
Vi använder alltid råvaror av hög kvalité och gör regelbundna tester/analyser för att få topp-produkter.
mvh Johan Mattsson"
Jo, allt annat spannmål och även potatis är bättre än ris eftersom det inte står i vatten när det växer. Ris tar upp mest arsenik av allt. Det är ris som livsmedelsverket varnar för. Det varnas för det av FDA (amerikanska livsmedelsverket ungefär) och det varnas för det i Cosumers Reports (amerikansk konsumentupplysning). Amerikanska veterinärer, barnläkare och även svenska barnläkare varnar för att konsumera ris för ofta. Det är inte bara att det ger cancer på lång sikt. Akut kan det ge besvär även av lägre doser. Hudbesvär och dålig mage/lös avföring är lättare symtom som kan komma direkt.
Kina har hög dödlighet av unga vuxna. Nyligen har de erkänt sk cancerbyar. Bangladesh har enorma hälsoproblem pga arsenik i mark och i vatten.
Märkligt att Standardt inte känner till att glutenintolerans är extremt sällsynt hos hundar. En artikel om det finns i sista Doggy Rapport 2012. Artikeln är skriven av Linda Toresson, chefsveterinär vid regiondjursjukhuset i Helsingborg. I artikeln kan man se vilka forskningsrapporter som den bygger på. Ur artikeln:
" Glutenintolerans är dock extremt sällsynt hos hund. Ett tillstånd som är väldigt likt människans glutenin-tolerans finns dokumenterat hos irländsksetter i Storbritannien samt en fallrapport från Kanada med tre närbesläktade irländska settrar."
http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/2012/doggyrapport0412.pdf
Jag sökte på "rice arsenic" på FDA och i den första länken jag fick upp står "Based on data and scientific literature available now, FDA is not recommending that consumers change their consumption of rice and rice products at this time, but that people eat a balanced diet containing a wide variety of grains." Detta var från september 2012, du kanske har läst om varningen i en nyare skrift.
Jag skulle dock vilja veta hur stor del av problematiken av arsenik som själva riset står för, och hur stor del av intaget som kommer från att dricksvattnet har höga halter av arsenik, att djuren människorna äter dricker vatten med höga halter av arsenik, att de kokar riset i vatten med hög halt arsenik osv.
Själv skulle jag alla dagar i veckan lita mer på Lena Mattssons råd om ris - en person som är utbildad näringsfysiolog och som har erfarenhet av över 25 års praktiska studier med behandlingar av kostrelaterade problem inom hund och katt, samt Rose-Marie Kullbergs (som också arbetar med kostrelaterade problem) rekommendation om att undvika gluten över en veterinär som är inriktad på mag-tarmsjukdomar. Men det är jag. Det är alltid bra att vara kritisk och bilda sig en egen uppfattning. :)
Det senast jag läst om arsenik kom den 23 juli i olika tidningar. Forskare har upptäckt att arsenik i ris ger genetiska skador på människor i Bangladesh. Deras vatten är också förgiftat, men det påverkar förstås riset om vattnet det står i är förgiftat.
Barn/valpar och gravida kvinnor/dräktiga tikar är extra känsliga. Om man har en vuxen hund som inte ska gå i avel så spelar det kanske mindre roll. Vad de genetiska förändringarna består av har jag inte kollat upp, men det borde gå att söka på på tex pub med. Ofta brukar genetiska förändringar göra att det föds färre barn/valpar, att de har lägre födelsevikt och att de lättare får cancer.
Arsenik ger lägre IQ om man får i sig det som barn. En valp får förstås också lägre IQ, men det spelar kanske inte så stor roll om det inte är viktigt att den ska vara smart som bruks-jakt- eller polishund.
Lite om det stått i tidningar nyligen:
Artikel i SvD 2013-07-23
”För två år sedan slog studier fast att över hälften av befolkningen i Bangladesh riskerar att dö i förtid efter att ha utsatts för arsenik i dricksvattnet. Nu belägger nya rön från indiska och brittiska forskare att arsenikförgiftat ris kan ge genetiska skador.”
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/arsenikris-spar-pa-bistandskatastrof_8369924.svd
”Nu belägger nya rön från indiska och brittiska forskare att arsenikförgiftat ris kan ge genetiska skador.
Förgiftat ris
– Det vet vi från hundratals studier. Det visar egentligen ingenting nytt, men det är intressant att exponeringen för ris är så pass hög, säger Marie Vather, professor vid Karolinska institutet.
Arsenik i ris är ett problem världen över, men för bangladeshier som redan utsätts för stora mängder i dricksvattnet och äter ris dagligen, innebär det att fler riskerar att insjukna. Trots år av försök att minska arsenikhalterna är nivåerna fortfarande skrämmande höga.”
http://www.expressen.se/nyheter/arsenikris-spar-pa-bistandskatastrof/
Arsenik i världen. Karta:
http://blogs.plos.org/speakeasyscience/files/2012/02/Ravenscroft_map.gif
Okej, jag har inget mer att säga känner jag spontant. Jag känner att jag ledsnat ur på att diskutera ris, haha. Världen ser ut så här nu. Maten vi äter har knappt någon näring kvar och vi har förgiftat hela världen, bara mer eller mindre, och vi har rubbat alla balanser som finns i marken, vatten, luften. Det är så här det är nu, med det mesta. Det verkar inte spela någon roll vad man än söker info om för alltid är det något i innehåll/hantering/miljöpåverkan som är käpprätt åt skogen. Tack för länkarna dock - intressant läsning.
Ja, vi får hålla oss uppdaterade. Jag tror att det här är mycket värre än vad myndigheterna vill erkänna. De vill inte skrämma folk och ja, vad skulle folk i fattiga länder leva av om de inte kunde äta ris. Dessutom är det starka kommersiella intressen som ligger bakom och vill dämpa debatten.
Amerikanska FDA är alltid mycket försiktiga när de går ut med något. Att de överhuvudtaget gått ut och rek att man ska variera sin kost och inte äta ris dagligen säger mycket. När det gäller de kinesiska hundtuggen som dödat tusentals hundar så skriver FDA bara att man ska uppsöka veterinär om hunden får symtom. De kunde ha stoppat försäljningen, men nej, benen finns fortfarande kvar i butikshyllorna och hundägare köper dem ovetande och fler och fler hundar förgiftas och dör. Människor i facebookgruppen Animal Parents Against Pet Food Made in China är mycket upprörda. Nej, det var lite Off Topic. Ha en bra fortsatt dag!
#36 Ja usch, det är så himla sorgligt att pengar alltid ska orsaka en massa onödigt lidande bland både människor och djur. Vi ska nog vara "glada" att vi inte riktigt är medvetna om hur illa det egentligen är för då skulle vi nog inte kunna sova om natten… Detsamma till dig! Du får uppdatera oss om du får veta något nytt om riset. Du får verka som iFokus egna ris-korrespondent, haha.