Lära hund att gå på låda
Är det någon som har lärt sin tik att gå på låda? Hur gick ni till väga? Vilken typ av låda och strö använda ni? Alla personliga åsikter om att ha hund som kan gå på låda undanbes. Även om ni lämnar någon åsikt så kommer jag att ignorera den för det är inte vad denna tråden handlar om. / Fredrikalidman.blogg.se
Får jag bara fråga varför du vill att hunden ska vara en katt?
#1 En "skeppskatt" kanske, då man faktiskt tränar hundar till att gå på låda när man seglar långt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Min mamma tränade sin toypudel till att gå på låda, och då på PeeWee låda med PeeWee-pellets.
Gick superbra, men de underhöll inte träningen så de användes väll bara några gånger. Men kan vara supersmidigt om man ska åka iväg med båt etc.
Min moster som äger tiken i vår kull hade en vanlig kattlåda. Har inte sett själv, men det borde ju inte vara krångligare än då de går på tidningspapper. Nu var detta bara tillfälligt för vi har nakenhundar som föddes på hösten, så de inte ville kissa/bajsa ute i vinter. Nu är alla rumsrena.
#3 tack jag ska kolla upp de. Men hur gick de till väga gör att lära hunden att det är okej att kissa inomhus så länge den gör det i lådan?
Jag vet att ibland används sådana där "kisspaddar" som är som kiss-skyddet man kan ha i sängen för små barn/sängvätare. Ett tips jag då hört är att om man typ gnuggar den i pink ute - antingen från din egen hund eller någon annan och sedan när din hund inne behöver kissa så leder du denne till padden. Om det fungerar med sand som i kattlådan vet jag inte.
Oavsett varför din hund behöver lära sig detta vore det kul med en uppdatering om hur det går. Kan ju behövas någon gång tex om man som någon sade är på båt en längre tid, eller kanske lång tågresa :-)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
#5 Det var inte så komplicerat, hon var valp då - så vi bara satte henne på lådan några gånger, sen satte hon sig och kissade.
De är ju rätt likt pappertidningar, och när dom är så små så kissar dom ju när dom kissar.
Så man får ha lite tajming, så funkar de jättebra. Klickerträna vet jag inte om de funkar, ifall hunden blir för uppspelt och slutar kissa. Så de bästa är nog att berömma lugnt.
Jag har lärt in kissa på kommando istället. På så sätt kan jag få henne att kissa snabbt om vi till exempel åker långa sträckor eller jag har bråttom. Och även asfalt eftersom man inte alltid har tillgång till gräs.
Mvh Jenna
Har ingen erfarenhet av detta, vill mest lämna avtryck så jag får se hur det går.
Tar en tanke och det är att man kanske kan klickerträna hunden till att "kissa" och "bajsa" och sen koppla ihop det med lådan. Man kanske får börja med att ha lådan ute för att sedan flytta in den. Förstår du min tanke?
Hoppas du får någon som vetvet! 🙂
Vi skulle ha en 8 veckors Basenji åt en i norge då uppfödaren var tvungen att göra sif av med alla valparna snabbt, och köparen kunde inte komma ner till skåne förrens när valpen var 10 veckor. vilket fall så hämta vi valpen, och fick med oss underdelen på en skokartong med pellets i. Valpen hade aldrig varit utomhus! Och hemma gick hon flitigt på lådan :) Men köparen skulle ha henne till stora delen ute så vi koppelträna i två veckor och tog ut valpen :) Hur träningen gick till har jag ingen aning =)