Kämpar med ensamhetsträningen
Jag kämpar fortfarande med ensamhetsträningen på min tik. Det går hyfsat bra om hon är under trappan. Har ganska öppet hus så finns inge rum som hon får vara i. Hon har plats att röra sig under trappan för det är en bit ut också men när hon lyckas smita (händer titt som tätt) så är det piss överallt i HELA HUSET och allting är ner rivet i huset och söndertuggat när man kommer in igen. Hon skäller även så det hörs låång väg. Det kanske är för litet under trappan men jag har verkligen slut på ideer nu. Vi har en stor hundgård med djupt nedgrävt stängsel som är kanske 3 m högt och 1 m nedgrävt med ett svalt hus med bäddar som är underbart nu på sommaren… Men vintern kommer ju snart och jag vill att hon ska kunna vara lös i huset som den andra hunden som bara ligger i vardagsrummet och sover när vi är borta istället för att bura in henne med galler under trappen.. Hon verkar väldigt trygg där och går ofta in där självmant även fast vi är hemma men jag har noll ideer kvar hur jag ska fortsätta. På nedervåningen har vi bara vardagsrummet och köket och på övervåningen får inte hundarna vara.
Huset har nya tapeter, dyr skinnsoffa osv så att gnaga sönder det skulle kosta skjortan för mig. (det är min sambos grejer då jag nyss har flyttat in för ca ett halvår sen.)
Någon som har något förslag på hur man skulle kunna göra?
Jag fick henne vis tre månaders ålder och då hade hon stora problem med att vara själv. Det har blivit bättre sen dess i alla fall. Jag är glad att jag inte bor i lägenhet längre för grannarna var nog inte så nöjda med ensamhetsträningen;)
Det låter absolut som att hon är otrygg att lämnas ensam.
Jag hade börjat om med ensamhetsträningen, alltså göra som man gör med valpar. Lämna någon minut och sedan tillbaka igen för att sedan utöka tiden successivt.
Hur har du ensamhetstränat henne från början?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1 Innan hon kom till mig tror jag knappt att hon var tränad alls. Jag började med att lämna henne i ett annat rum i lägenheten så att hon fortfarande kan se mig. Gick på toa med stängd dörr och duschade med stängd dörr. Efter det så väntade jag utanför dörren tills hon för någon bråkdels sekund slutade skälla och då gick jag in. Kollade inte på henne utan bara gick in och gjorde något och sen gick ut igen och höll på så i en månad. Det gav inget resultat alls (hon fick vara i hallen då och jag stängde dörrarna till köket och vardagsrummet. Testade att ha tv på, tuggben, musik etc men ingenting fungerade.
Flyttade sedan till huset och då fick hon sova i sovrummet en tid men efter ett tag fick hon i sällskap med hans hund börja sova under trappan på natten och vi sov på övervåningen. Hon fick gnälla och pipa och vi försökte att inte bry oss (inte så lätt klockan två på natten);). Men det gav resultat och efter ett tag fick hon börja sova själv där utan den andra hunden. Då började pipandet igen men så var det samma sak. Låta henne hållas och det blev ganska snabbt bra igen. Nu går hon raka vägen in dit när det börjar närma sig läggdags efter utfodringen och rasningen och sover hela nätterna.
Hon har börjat få vara lös korta stunder på nedervåningen när vi är på övervåningen och i början var det piss överallt bara då men nu går hon nästan alltid in och lägger sig under trappan när vi går upp även på dagarna eller så står hon vid trappan och väntar.
Har börjat med att hon får vara lös i huset när jag går ut och röker, hämtar posten etc och då ligger hon bara vid dörren och väntar. Men En gång var sambon ute kanske sju minuter och då var det piss överallt inne och nerrivet. Så håller vi på fortfarande. Det fungerar att vara borta lite längre stunder om hon är under trappan. Oftast är hon tyst men ibland skäller hon nå brutalt. Men inget kiss inne när hon är under trappan utan det blir bara när hon lyckas smita och då är det ränder och pölar överallt.
Men som sagt oftast går det bra under trappan men vill att hon ska kunna vara lös på nedervåningen med den andra hunden när vi försvinner en stund.
Haha jag kommer ihåg en gång på den tiden när jag badade med stängd dörr i lägenheten och hörde efter ett tag att hon slutade gnälla. SCOOOORE! tänkte jag nöjt och gick ut. Ena gången så låg hon i sängen (det var förbjudet). Men hon såg nöjd ut. Andra gången hade hon spytt upp en fryspåse som hon på något vänster hade lyckats fått tag i. (Jag hade väl missat den när jag valpsäkrade)😞