Stackel i Tyskland
Jag var i Berlin, Tyskland i veckan och letade runt efter stackel i djuraffärer och allmänt på hundar som gick förbi. Jag såg ungefär 50 hundar och inte en enda hade stackel. Bara sele eller vanliga knäpphalsband. Inte en enda djuraffär hade stackel någonstans heller.
Det får mig att börja undra om det fortfarande är tillåtet att ha och använda i Tyskland. Jag sökte lite på google men kunde inte hitta något om det.
OBS! Jag vet vad vissa folk har för åsikter om stackel och jag är inte intresserad av att höra det! Var vänlig och svara på min fråga istället! OBS!
Vad jag vet är de tillåtet fortfarande, ägarna kanske bara har lite mer vett i skallen ;)
Kan tillägga att hade det förbjudits så hade du hittat de på google ;)
Innan vi i sverige fick förbudet mot användning av stackel så var det inte en vanlig syn med stackel inom zoohandeln här heller.
Jag tror aldrig att jag sett ett stackel skyltat i någon affär.
≧◔◡◔≦
#3 När blev det förbjudet i Sverige egentligen?
Nej jag kan tänka mig att det säljs i specialaffärer eller kanske i webshoppar, eller under disk. Kan tänka mig att de flesta djuraffärer inte vill skylta med sånt. Ingen vidare bra reklam för en djuraffär som har djurläkare som främsta målgrupp.
Här i USA är det lättare att köpa stackel till liten hund än det är att hitta en klotång av kvalité. :/
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#6 Det är inga problem att köpa stackel i sverige heller :)
#7 till SMÅ hundar? brukar mest se till större hundar.
I USA har jag hittat stackel som passar en chi valp på en vanlig djuraffär, så lätt är det inte att hitta stackel här i sverige
minavitas.wix.com/kennel
#4 år 2008
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Jaha så sent. Trodde redan det blev förbjudet på 90-talet. Tack för svaret =)
#11 tyvärr inte. tror till och med förbudet infördes 1 maj, men är inte säker.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Av ren nyfikenhet. Varför, och i vilka situationer vill man använda ett sånt halsband:)?
#13 Varför och i vilka situationer vill man använda ett stryphalsband? Svaret är ungefär desamma.
-
#14 Det är de inte alls det. Helstryp och stackel är inte lika någonstans.
Okej, jag tycker personligen inte att de är riktigt samma sak. Men förstår hur du menar.
#13 Vet att många polis och millitärpersoner använder det på sina tjänstehundar. Samma med folk som tävlar IPO och Lydnad med sina hundar. Många som har problem med utfall mot andra hundar använder det.
Många anser att det är skonsammare mot nacken på hunden
Här är en undersökning: Prong=Stackel, Choke=Helstryp
A Study on Prong Collars was done in Germany:
- 100 dogs were in the study. 50 used choke and 50 used prong.
- The dogs were studied for their entire lives. As dogs died, autopsies were performed.
- Of the 50 which had chokes, 48 had injuries to the neck, trachea, or back. 2 of those were determined to be genetic. The other 46 were caused by trauma.
- Of the 50 which had prongs, 2 had injuries in the neck area, 1 was determined to be genetic. 1 was caused by trauma.
The numbers seem to speak for themselves.
#17 Vad jag vet får man varken använda stackel när man tävlar lydnad eller IPO :)
Varför använder polis, och tävlings människorn sig av olagliga "hjälpmedel" eller vad det får under för kategori? Om statistiken stämmer så är det ju konstigt att det är just stackel som är förbjudet, antingen stämmer inte studien alls eller så har många allvarliga saker hänt i samband med den typ av halsband?
#18 Nej det kan du ha rätt i. Då används de bara vid träningstillfällen. =)
#19 Poliser får ha tårgas också de får inte andra människor så de är tydligen högre uppsatta ;p
Seriösa tävlingsmänniskor använder inte heller stackel :)
#19 Poliser i Sverige använder sig inte av stackel då det inte är tillåtet, men i andra länder används de. Där är de ju inte otillåtna "hjälpmedel"
Jag tror att anledningen till att stackel är förbjudet är att människor inte fattar hur man använder det ordentligt.
Precis som du säger så har det säkert hänt en hel del incidenter med stackel för att folk använder det fel
#21 haha kul kommentar om poliserna;) #22 okej jag förstår. Ja alla tränar sina hundar olika. Jag skulle aldrig våga då halsbanden ser för brutala ut, och sen har jag långt i från den kunskapen för att ge mig in i de. Har dressyrlänk på min ibland och de är skarpt nog för oss:)!Hoppas det går bra för dig och din hund!!:)
#22 Jo precis. De ser väldigt brutala ut men jag tycker stryp är värre.
Tyvärr använder jag själv stryp då jag bor i Sverige. Min hund drar sig ur allt annat än så länge men när han är helt bra ska jag byta till halvstryp.
Här är en liten till text om stackel:
Of all these training devices, the prong collar is the most misunderstood. Those trainers who put one on every dog are as misguided as those who refuse to use them. The prong is not suitable for aggressive dogs and is too harsh for extremely shy or fearful dogs. The prong is not for young puppies, although it can be used under the guidance of an experienced trainer for older puppies.
The prong collar is made of interlocking links, each with two blunt prongs that pinch the dog's skin when the collar is tightened. It should fit snugly just below the dog's ears. Unlike the chain slip collar, it puts even pressure around the neck by pinching the skin in a band about a half inch wide. No pressure is put directly on the trachea with the pinch collar.
Observera, man måste veta vad man gör när man använder stackel och man ska inte använda det på vilken hund som helst.
Jag är 100% säker på att det är anledningen till att det är förbjudet =)
Varför inte en bra sele istället? Då lär det inte bli några ryck för nacken. Dun hund är ju inte så stor så den kan man ju hålla även om den gör utfall.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#25 Skulle aldrig falla mig in att använda sele då jag vill kunna kontrollera huvudet på min hund, alltså tänderna då.
Även om lucas inte är stor så är han otroligt stark. Senast jag hade en förbaskad sele på honom drog han min arm ur led, så jag håller mig till halsband istället
Varför måste du kontrollera tänderna? Om du vet att din hund gör utfall mot hundar så sätt dig inte i en situation där han är såpass nära en hund att han kan komma åt att bita den. Jag skulle föreslå en munkorg + sele. Har han blivit flrändrad i beteendet? När vi var i rastgården med minst 10-12 (?) hundar så fungerade han ju jättebra utan några utfall, verkade himla harmonisk vad jag minns. Eller det är inte samma hund?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Fast stackel skapar ett otroligt obehag och även om det inte blir fysiska skador så är de ett extremt obehag.
Jag tycker det är bra att det finns förbud. Det är verkligen ett halsband som INTE ska hamna hos vem som helst. Kan inte yttra mig hur den funkar för personer som har kunskapen och erfarenheten, men som du själv sa krävs att man verkligen vet vad man gör och hur det ska användas. Så känns faktiskt tryggt för Sveriges hundar med ett förbud, så det inte hamnar i fel händer:)!!
#27 Tyvärr är det ju såhär att vissa folk tror att de har mer koll på sina hundar än vad de egentligen har. Jag håller mig på ett bra avstånd och han gör knappt utfall längre, men när folk har sina hundar lösa och Lucas är kopplad, så känner han sig hotad.
Jag har haft munkorg när han var som mest svår, men nu behöver han den inte. Jag ska inte behöva ha munkorg på min hund för att folk låter sina lösa hundar gå fram i huvudet på honom.
Anledningen till att han var så duktig där var att han redan hade fått gå en promenad med vissa av hundarna innan vi kom till rastgården och att han blev väldigt överväldigad av alla hundar.
Han var dessutom inte så gammal då, men när han växte upp lite så blev han lite värre. Nu är han som sagt ganska bra och hyfsat stabil igen =)
Stackel är förbjudet för att folk har fått för sig att man kan ha det på en hund för att få den att sluta dra, det som händer då är att hunden drar mer och den blir skadad. Stackel är till för att trigga hunden, inte för att få den att gå fot. Vill man att hunden ska sluta dra sätter man på en vgw sele.eller tränar hunden
minavitas.wix.com/kennel
#26 Testat en anti-drag sele? Funkar utmärkt!
#31 Håller inte helt med dig här. Stackel är till för att trigga, ja. Men det är också till för att säga till hunden. Det bros på hur man använder det och i vilket sammanhang.
Tex. Jag kan rycka med ett stryp och "slå" hunden på sidan för att trigga den. Den blir triggad ja.
Men jag kan rycka med ett stryp och "slå" hunden på sidan för att säga till den också. Den slutar med sitt beteende.
Allt beror på HUR och i vilket sammanhang man gör och använder sig av saker =)
#32 Jag har redan ett sätt som funkar för min hund och kommer hålla mig till det =) Men tack ändå =)
Ja rycker man och slår för att korrigera gör man illa hunden för att få den att sluta, rycker man och slår för att trigga är det mer som en dask i rumpan, dvs hunden får inte ont, samma med stackel, använder man det för att trigga gör man inte illa hunden, använder man det för att få hunden att sluta dra får hunden skit ont i halsen. Prova själv med stackel runt halsen och försök springa iväg när nån håller i och drar tillbaka får du se hur ont det gör
minavitas.wix.com/kennel
#33 fast man ska kunna lära hunden rätt utan stackel ;)
#35 Varför skulle det vara mer okej att trigga hunden med något om man gör på precis samma sätt?
"rycker man och slår för att korrigera gör man illa hunden för att få den att sluta"
"rycker man och slår för att trigga är det mer som en dask i rumpan"
Så du menar att korrigerar man så skadar man hunden, men triggar man så skadar man inte den, även om man gör precis samma sätt?
Det är det jag menar med sammanhang. Det är "okej" att slå hunden skithårt om man ska trigga den men det är misshandel om man gör det när man säger till den att sluta.
Hör du inte själv hur dumt det låter? :O
#36 Ja självklart kan man det =D
#37 Nej jag menar att om man rycker i kopplet för att trigga så rycker man inte så hårt att hunden får ont, slår man hunden för att trigga så slår man inte så hårt så hunden får inte ont. Rycker man för att korrigera så krävs det att hunden ska gå ont för att det ska funka, samma med slag. Alltså inte ok att korrigera på det sättet eftersom hunden får ont
minavitas.wix.com/kennel
#37 varför ska man slå hunden för att trigga alls? #38 dåså behövs inte stackel ju ^^
Sen har jag för övrigt aldrig sett nån vettig människa slå hunden alls vare sig för att trigga eller korrigera
minavitas.wix.com/kennel
#39 Varför skulle det krävas att hunden får ont för att den ska sluta? Jag kan peta på min hund för att få honom att sluta med vissa saker. Tror du det gör mer ont än att man slår för att trigga en hund?
Då slår du ju inte hunden om du petar, då riktar du om fokus och det är en helt annan sak, varesig stackel eller stryp är till för omriktat beteende
minavitas.wix.com/kennel
#44 Precis, men jag korrigerar honom och det var ju det som gjorde "ont" på hunden.
Jag riktar inte hans fokus mer än när jag gör hårdare korrigeringar. Jag ger honom en varning om att jag ogillar vad han gör. Han slutar då med vad han gör. Alltså en korrigering som enligt dig gör "ont"
Jag anser att vissa folk misshandlar sina hundar när de ska trigga dem, men ingen bryr sig då det tydligen okej sålänge det är triggning :/
Känns lite som att du missar poängen jag försöker få fram :) Givetvis finns det folk som triggar på fel sätt. Självklart kan man korrigera utan att göra illa hunden. I de två exemplens som du tog upp så tillfogas hunden oftast smärta om den blir korrigerad med de metoderna medans nån som använder de metoderna till att trigga oftast inte gör illa sin hund.
minavitas.wix.com/kennel
Hur kan man använda ett stackel rätt? hur fint hunden än går i koppel kan ägaren snubbla och råka rycka till så hunden får ont eller något.
TS om din hund drar sig ur alla halsband du har prövat på den är det kanske dags att lära om hunden att gå i koppel?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Vill fortfarande ha svar på #40, varför vill man trigga en hund genom obehag? :) Förstår inte vilken situation som det skulle behövas i.
#46 Jag ville bara försöka få fram hur konstigt det lät när du skrev att det var skillnad när jag jämförde precis samma sak i två olika sammanhang =)
Oftast så ja kan hunden få det smärtsamt när man korrigerar men det kan den lika ofta få när man triggar.
Som både du och jag säger: Det är en fråga om hur man gör =)
Samma med stackel, Man ska aldrig göra segdrag i stackel, aldrig någonsin. Man ska släppa efter och göra ett lätt, väldigt lätt ryck, mer behövs inte. Problemet är att folk tror att det är ett vanligt stryp och tar i för kung och fosterland när de rycker. Då är det självklart att det skadar hunden.
Samma med triggning med hjälp av stackel. Man tar i mer där en vid en korrigering(som görs rätt såklart) men ingen reagerar för att man inte menar att säga till hunden.
Stackel används (korrekt) för att trigga upp hundar vid skyddsträning. På samma sätt elas även hundar för att tagga till och bli förbannade. De skyddsfiggar jag träffat har inte använt sig av dessa metoder, och de är ändå rätt hårda och på gränsen till brutala mot sina hundar. Varför skulle du vara mer kvalificerad att använda så pass hårda (och olagliga) hjälpmedel, och dessutom på fel sätt?
Du säger att du inte vill behöva ha munkorg på grund av lösa hundar som stör er. Men varför ska du då sätta på hunden ett halsband som är utformat för att trigga den? Ett stackel kommer inte lösa ditt problem. Vill du kunna kontrollera hundens tänder så är halti ett utmärkt alternativ, du har full kontroll över hundens huvud.
#50 Måste man ha stackel för att få hunden att gå bra i skyddet så är det en urusel skyddshund.
#48 Jaha, sorry, missade att du snackade med mig där =)
Det var bara ett exempel, då jag har sett en hel del triggningar. Nu menade jag inte slå som i att man skadar hunden utan snarare puttar och drag bakåt för att få hunden att vilja springa fram mot figuranten.
Samma med korrigeringen, Man puttar hunden på sidan och får den ur balans, men i det sammanhanget blir det en varning och tillsägelse istället för en triggning
#51 eller en urusel tränare
minavitas.wix.com/kennel
#52 Hur kan man missa mig?🤔😉 Ja man kan beröra hunden främst för att den ska känna sig säker, skydd är ett samarbete mellan förare och hund också, man rör dock endast hunden under inlärningen. Att slå eller rycka i hunden gör man inte i skyddet.
#53 Ja självklart ligger en stor del i av jobbet hos figgen ;)
#51 Absolut, men i andra länder tar man till el och stackel så fort träningen inte funkar som den ska. I Sverige har vi tack och lov figgar som hittar grunden till problemet och arbetar runt det.
Även om hundarna som tränas med el/stackel blir väldigt duktiga är det förbannat oschysst mot hunden, att plåga dem så pass för att prestera bättre i en sport…
#55 Du skrev "Stackel används (korrekt) för att trigga upp hundar vid skyddsträning. På samma sätt elas även hundar för att tagga till och bli förbannade. " Alltså tycker du det är korrekt att göra så?
Jag har aldrig sagt att jag vill använda det eller ens vet hur man använder det. Jag har hållt i ett stackel och hållt i ett babystackel. Det är det närmaste jag har kommit ett stackel någonsin. Jag skulle aldrig få för mig att använda det sålänge jag inte vet vad jag sysslar med.
Jag tycker att man ibland är oerhört brutal när man triggar hundar. det anser inte jag vara okej någonstans.
Jag har aldrig påstått heller att stackel mirakulöst skulle lösa mitt problem. Och jag kommer inte använda halti, då min hund blir mer osäker i den och dessutom riskerar att få grova nackskador pga hans utfall och kraftiga hopp.
Och jag har redan sagt att jag har en metod som funkar nu =) Och om du läser längre upp så är det inte ett stackel jag använder.
#57 "Jag tycker att man ibland är oerhört brutal när man triggar hundar. det anser inte jag vara okej någonstans." Bara för det är inte stackel okej, två fel blir inte ett rätt ;)
#54 Haha bra fråga 😛Det är ju bra, men jag tror inte alla håller sig till de reglerna tyvärr. Jag tror säkert vissa tar oerhört hårt i hundarna för att få dem upptriggade och det tycker jag är lite synd då skyddsträningen ska vara kul och trivsam
#58 Nä precis. Använder man det brutalt så är det inte okej =)
#59 Finns alltid undantag, finns dem som slår ihjäl sina hundar också men en bra förare slår inte hunden för att den ska triggas och den behöver inte heller stackel utan man kör i sele under inlärningen :)
#61 Ja precis, och de var de undantagen jag menade =)
Ja funkar det bra så ska man ju hålla sig till det =)
För över 10 år sedan kom min far gåendes med stackelhalsband i handen som han hittade i farfars källare. Jag blev lite förskräckt och frågade vad han hade i handen och han berättade att på deras tid (då han var ung) hade de dessa stackelhalsband med taggarna utåt under jakt av björn och varg för att skydda hundarnas halsar sa han. Det lät som det inte bara var far och farfar utan många som gjorde så. Om det är sant undrar jag hur det förvandlades från skyddsredskap till "träningsredskap".
#63 Var väl någon "smart" människa som lyckats sätta på det fel så piggarna var vända mot halsen och hunden "reagerade" bättre på korrigeringarna.
-
#57 Vad är det för problem du har med din hund då? Har inte riktigt förstått det ännu och vad använder du för metod som fungerar och mot vad? Om du inte har tänkt dig använda det, varför har du då gått i djurbutiker och letat efter det? Bara nyfiken ;)
#56 Vad jag menade var att det är det tilltänka användningsområdet för stackel, det "uppfanns" inte för att korrigera hunden utan för att trigga. Jag tycker inte det är okej med stackel, oavsett syfte och situation.
#63 Det visste jag att man gjorde förr, det med att skydda hunden med hjälp av piggar utåt, men jag visste inte att man använde stackel till det. Jag vet att där har funnits andra halsband med vassa piggar för att spetsa rovdjurens munnar om de bet hunden i halsen. Stackel är ju dock inte vasst så trodde inte man använde dem också. Det var ju dock en bra metod för att skydda hundarna men lite synd om rovdjuren tycker jag som blev skadade av det.
#65 Jo min hund är väldigt osäker och gör utfall mot andra hundar och vissa människor som är i hans ögon "läskiga". Han är alltså inte en hund som man ska använda stackel på: "The prong is not suitable for aggressive dogs and is too harsh for extremely shy or fearful dogs."
Just nu använder jag mig av en metod som jag kallar "svinga påsen" Jag har en såndär godispåse eller belöningspåse. När Lucas passerar en hund har jag honom på den sidan som är längst bort från hunden. Jag svingar påsen precis på nosen på honom så att han håller sig vid mitt knä. Observera: svinga är inte att slå eller daska den i huvudet på honom!
Kommer han för långt fram när vi passerar en hund så gör han utfall därför måste jag hålla honom precis vid mitt knä för att han inte ska göra något. När påsen svingar fram och tillbaka så kommer han inte längre fram för då går han in i den och det vill han inte för då blir han distraherad. När vi passerat hunden öppnas påsen och han får stoppa ner hela huvudet och äta sin mat =)
Den metoden funkar 9 utav 10 gånger och när den inte funkar är vid tex lösa hundar som kommer för nära.
Angående letningen av stackel, var bara för att stilla min nyfikenhet. Folk här inne (och på andra platser) gnäller över att tyskland (bland annat) använder stackel bara för att det är tillåtet där. Därför när jag ändå var där, bestämde jag mig för att kolla runt efter det och se hur vanligt det var att stackel användes. Som sagt så såg jag inte en enda hund med stackel och jag såg extremt många hundar. När jag ändå handlade i deras djuraffärer på jakt efter snygga halsband och roliga leksaker till min hund så passade jag på att kolla runt efter stackel där också för att se om de fanns. När det inte fanns ett enda stackel i djuraffärerna heller började jag undra om det ens var tillåtet med stackel längre i Tyskland, Vilket var min ursprungliga fråga i tråden ;)
Danmark tex, har ju tillåtit stackel innan men det är förbjudet att använda nu, så regler kan ändras och jag ville bara veta om det ändrats i tyskland också =)
#67 Jaha då förstår jag! Tack för svaret! :)
#68 Tack för att du lyssnade =) Hoppas jag inte gjorde dig förvirrad med min text. Den kan ha blivit lite rörig xD
#47 Hade missat ditt skrivande helt.
Ja, man kan väl använda det rätt lika mycket som man kan använda andra halsband rätt? Snubblar ägaren och rycker i hunden som har ett stryp eller något annat så får den ju ont av det också.
Han kan gå i koppel utan problem. Problemet är när han gör utfall mot andra hundar. Han fattar absolut ingenting när han kommer in i det tillståndet. Han ska bara fram till hunden. Han har aldrig på en promenad dragit huvudet ur halsbandet men han har varit extremt nära. Jag har behövt ta tag i nackskinnet istället och hålla fast honom för att han inte ska slita sig.
Jag tycker det är mitt ansvar att se till att han inte kan ta sig loss. Jag skulle aldrig förlåta mig själv ifall han skulle skada någon eller bli skadad. Jag är ofta ute vid tåg och ibland är det oundviktligt med hundmöten. Oftast kan jag stoppa honom från att göra något men ibland så går det bara inte. Skulle han ta sig loss, trilla ner på spåret och bli överkörd av ett tåg för att han tar sig loss, skulle jag aldrig förlåta mig själv. Därför har jag helstryp då det är jäkligt svårt att ta sig loss från det. Jag skulle dock hellre vilja använda något trevligare då stryp skadar jättemycket, men just nu funkar inte det. Läxa inte upp mig om min hund, när du inte vet hur han är. Kom du hit och försök gå förbi en hund med honom. Du kommer få jäkligt många blåmärken, vill jag lova.
#70 Fast Helstryp, halvstryp och vanliga stumma halsband är inte till för att trigga eller korrigera hunden som stackel är så det är två hel olika saker och kan inte jämföras så.
Kan man inte hålla emot sin hund vid hundmöten så ska man antingen inte ha hunden eller så ska man inte utsätta hunden för hundmöten på den nivån att hunden inte klarar det.
#71 Nej, men man kan ju fortfarande göra så att hunden får ont om man snubblar och rycker till som var hennes exempel.
Jag har inga problem med att hålla emot, men han mår inte bra av det då han inte slutar förrän han är död. Skulle jag bara stå och hålla emot hade han varit död av kvävningsskador.
Ibland kan man inte riktigt undvika att hunden utsätts för saker den inte klarar av. I så fall kan man inte gå utanför dörren med hunden. Alla hundar har något de inte klarar av. För att bli av med problemet måste man träna bort det och då måste man utsätta hunden i en viss grad för det den inte klarar av. Tyvärr är inte världen perfekt och ibland när andra människor inte har respekt för att man tränar så skiter det sig. Så ser verkligheten ut.
#72 Ja fast det är inte skapat för att trigga hunden, stoooor skillnad.
Ja absolut måste man utsätta dem för det för att träna bort det men då gör man det på hundens nivå. Man passerar inte andra hundar med 3 meters mellanrum utan börjar kanske på 300 meter och jobbar sig närmare med tiden.
#73 Ja fast oavsett om det är till för att trigga eller inte så kan man ju skada hunden om man snubblar och rycker till, vilket var vad Quepta använde som förslag.
"hur fint hunden än går i koppel kan ägaren snubbla och råka rycka till så hunden får ont eller något."
Precis, jag håller absolut med dig men ibland så funkar det inte så. T.ex. vid lösa hundar som kommer springande och inte lyssnar på ägaren. Försök ta dig ut av en sån situation, det går inte riktigt. I så fall kan man inte lämna huset eftersom risken finns att det händer ;)
#74 Ja men jag får hellre ett ryck i ett vanligt halsband än i ett med metallpiggar.
Har man en hund som gör utfall så ska man inte befinna sig där de finns lösa hundar :) Kan tillägga att jag flera gånger mött lösa hundar som kommer rusandes mot oss när jag har båda hundarna och de går att ta sig ur det utan stackel eller annat obehag.
#75 Fast nu är det ju tyvärr att lösa hundar finns överallt :/ Jag brukar gå i en park där hundar måste vara kopplade, ändå händer det ibland att någon idiot släpper hunden lös och sen inte kan kalla in hunden igen.
Jag har även stött på en hund som hade rymt (som någon också hade haft lös) som jag fick plocka med mig hem så fort Lucas hade slutat dumma sig mot den. Bara för att de inte brukar finnas lösa hundar i området så förekommer det ibland. Är man inte synsk så kan man inte riktigt göra något åt det.
Självklart kan man ta sig ut det utan stackel eller annat. Du korrigerar ju dina hundar också och de känner säkert ett obehag av det när de dummar sig. =)
#76 Nej de gör de inte :) Utanför städer på landet där de bara är åkrar så är det i princip aldrig andra lösa hundar.
Att jag tar tag i mina hundar för att bryta beteendet är inte samma sak som att förespråka att man ska ha ett koppel med taggar. Dem får garanterat inte ont av sättet jag korrigerar på.
Flytta ut till ett hus i skogen så är problemet löst eller ta tag i det.
Min hund gör utfall mot andra hundar, jag skulle aldrig tänka tanken att sätta ett stackel på honom. Jag bor mitt i centrala Gävle och det kryllar av hundar. Vi möter hundar på varje promenad, inte tänker jag vika av bara för att det dyker upp en hund.
Ta tag i problemet istället för att sitta här och verka tycka synd om dig.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#77 och #78. Jag har aldrig sagt att jag vill använda ett stackel på honom. Om ni läser längre upp så sa jag att Lucas är en hund som inte ska ha stackel. End of story.
#78 Jag tar tag i problemet, jag kämpar varje dag med honom. Min metod nu funkar helbra och jag har inget olagligt på honom. Jag viker aldrig av bara för att där finns en hund? Vad fick dig att tro att jag gör det. Dessutom tycker jag inte synd om mig själv, varför skulle jag? Jag har en hund som lär mig nya saker varje dag, en hund som måste jobbas med. Det är skönt att se framgång och lärorikt att få bakslag =)
Som sagt, läxa inte upp mig om min hund om du inte vet all fakta.
#79 Fast du tog upp sättet jag hanterar mina hundar på och skriver att de känner obehag. Jag svarar på de uttalandet. Du förespråkar ju faktiskt stackel även om du inte använder det på Lucas.
#79 Hela inlägget får mig att tro diverse saker.
Kanske dags att tänka om då hunden biter dig blå vid hundmöten?
"Kom du hit och försök gå förbi en hund med honom. Du kommer få jäkligt många blåmärken, vill jag lova."
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#80 Ja, oavsett hur man korrigerar kommer hunden känna åtminstonde ett litet obehag. Precis som när våra föräldrar skäller på oss för att vi gjort någonting.
Ja, men enligt mig så är stackel betydligt bättre än helstryp då det inte skadar alls lika mycket (om det används korrekt och med varsamhet vill säga) man ska ju inte göra segdrag och man ska absolut inte rycka hårt när man korrigerar.
#82 Kan du förklara för mig hur man använder ett stackel korrekt?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#82 Helstryp skadar absolut inte ifall man använder det som man ska. Stackel går inte att använda korrekt, det är som att spraya tårgas i ögonen på någon, det kan inte göras på en snällt sätt.
#83, Som jag skrev i #82, inga segdrag, lätta ryck och sen måste du ha rätt antal länkar på det så att "piggarna" fördelas jämt så att trycket blir jämt så att hunden inte skadas av det och det måste sitta rätt på hundens hals.
Jag kan själv inte använda ett stackel. det vet jag redan. Jag rycker alldeles för hårt för att kunna ha stackel, jag är otroligt dålig på att låta bli segdrag och jag har ingen aning om hur många länkar jag behöver och hur det ska sitta.
Så även om det hade varit tillåtet hade jag inte använt det, för jag kan inte använda det korrekt.
Fortfarande så är det ett korrekt sätt att hantera hunden, lika vidrigt hur man än gör.
#84, Det är då tyvärr något vi aldrig kommer enas om då. Men jag respekterar din åsikt och hoppas att du respekterar min.
#87 Jag vet sedan innan vad du tycker om det men har tyvärr väldigt svårt att respektera åsikten att det är okej att sätta stackel på en hund.
#88 Ja okej. Det respekterar jag.