H eller Y-sele?
Sedan jag skaffade en H-sele från Hurtta har jag fortsatt köpa den varianten eftersom jag blev så nöjd, men jag har märkt att man alltsom oftast ser bilder på hundar som har Y-varianten?
Vad är skillnaden? (I funktion alltså)
Vilken lämpar sig bäst för ex. lätt cykling? (Alltså inte som dragsele förstås, utan för ingen eller lätt belastning.)
Vilken föredrar ni? (Menar mest modellen, inte märket).
Tacksam för svar 🙂
Hurttas "H-sele" hindrar rörelserna mer än vad Y-selen gör, då "H-selen" sitter över bogen.
Till cykling hade jag valt en Y-sele.
Jag föredrar D-sele då jag har en hund som gör utfall och det är lättare att kontrollera honom med en D-sele och det är oerhört tacksamt att ha ett "handtag" i selen :)
((fast egentligen är H-selen en D-sele))
-
H-selen (som inte är någon riktig h-sele) är egentligen en spårselesmodell och är mer skadlig om man t.ex. har en lite dragig hund.
Skall du cykla skulle jag hellre ha y-selen. Jag föredrar y-selen, har själv haft en tidigare, numera har jag två olika h-selar av andra märken.
Y-sele tycker jag sitter mycket bättre. H-sele har en tendens att åka upp för högt upp på halsen, så att den trycker emot precis som ett halsband gör. Om man cyklar med hunden och den hjälper till och drar lite tycker jag att det är extra viktigt att ha en y-sele istället för h-sele.
Oj, vilken ögonöppnare, det här visste jag inte! TACK ska ni ha! (Jag har haft en sån med 'handtag', D-sele? Visste inte att det fanns en bokstav till haha! )
Men jösses, ah då är ju saken klar, ska absolut prova en Y-sele den här gången då. Tack å bock! 👍
#4 En H-sele går också bra (alltså en riktig h-sele inte Hurttas sk. h-sele). Benämningarna kan vara lite knepiga, en del kallar h-selar för y-selar och tvärtom också, själv har jag två selar som ser ut som y-selar i fronten, men har går längre ut över ryggen och magen, mer som än h-sele än en vanlig y-sele.
#5 Benämningarna är superlätta egentligen. H-sele ser ut som ett H uppifrån. Y sele ser ut som ett Y uppifrån och D ser ut som ett D uppifrån :)
-
#6 Jodå, men ändå verkar många ha problem med dem, ofta ser jag försäljare som benämner sina selar fel. Har två h-selar, som försäljarna har benämnt som y-selar.
#7 Mjo, alla tänker inte rätt i alla lägen :)
-
Alltså Hurtta har väl bara D och Y-sele?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#9 Jo, men de kallar sin D-sele för H-sele.
#10 Så förvirrande
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Mycket förvirrande haha! Jag har alltid trott jag har "H-selar", visste inte D fanns..