Rumsren hos andra.
Ezio har vart rumsren sedan dag ett hemma. Någon olycka när jag slarvat eller försovit mig men han har alltid vart super duktig när det kommer till att vara rumsren. Däremot när vi är hemma hos t.e x min mamma då ska han kissa överallt, även om vi precis vart ute och han både kissat och bajsat utomhus så dröjer det inte länge först han kissar i hennes kök. Varför? Hur får jag bort det?
Jag låter honom kissa av sig ordentligt innan vi går in och med jämna mellanrum och när vi är ute "bara i fall att" så kan vi försöka att kissa i 30 minuter utan resultat och han visar tydligt att han inte är nödig alls men när vi kommer in så kissar han.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Han markerar eller känner sig lite otrygg och kissar för att lugna ner sig.
Det är inte ovanligt tyvärr.
Köp ett "kiss-skydd" till hanhund och sätt på honom det när han är på besök hos andra. Så om han kissar så kissar han i det.
/Elisa
Det är osäkerhet och stress som jag funderat på för det händer oftast i samband med att det blir väldigt livat (med småbarn som bråkar och skriker) och när brödernas hund morrar åt honom samt de gånger vi blir separerade och mamma är hundvakt åt honom.
Det är även som så att jag kommer spendera ett par månader boende hemma hos min mamma om ett tag så jag undrar om han kommer börja känna sig trygg när hela familjen (katter, iller och jag) bor där på heltid ihop med alla våra prylar och en lugn zon eller om problemet kommer kvarstå. Det kanske hjälper att de andra djuren är uppväxta där och känner sig trygga och som hemma där?
Kiss-skydd har jag helt glömt bort att de ens finns, och då tittade jag på ett i affären för inte så länge sedan.🤪
Det beror lite på hur stresskänslig han är. Det tar ju minst en vecka efter någon typ av stressuppgång innan hunden går ner i varv och kan koppla av. Är han känslig och stressar upp sig i livliga omgivningar. Så är det inte säkert han stressar av helt under hela perioden ni är där.
Min Nelson är extremt stresskänslig och fixerad på bilar. Passade mina föräldrars djur under en vecka och huset ligger intill motorvägen. Tog ca en månad innan han blev "normal" igen och inte reagerade på minsta sak.
Har precis kastrerat honom i en förhoppning att det ska dämpa hans hanhundsstress i alla fall och få honom lättare att arbeta med.
Håller tummarna att det går bra för er. 🙂
/Elisa
Han verkar inte vara speciellt stresskänslig men just när barnen skriker och bråkar om varandras leksaker blir det lite obehagligt tycker han. Även när familjens ena hund morrar och håller på åt honom.
Jag ska defintitivt köpa ett kiss-skydd åt honom, att jag inte tänkt på det tidigare! Sen gör jag mitt sovrum till en lugn frizon där barn ändå inte får vara då de inte får vistas ihop med min iller.
Jag tror att det kommer gå bra så fort han bott in sig lite. Jag tror nog att det är mest deras hund som han inte riktigt litar på vilket jag förstår till fullo och det leder nog till att han känner sig obekväm men hon är sällan där.
Det kommer nog gå bra. Bara han får sin lilla frizon. 🙂
/Elisa
Vissa hundar måste lära sig att vara rumsren på fler ställen än hemma. Att "rumsrenhet" gäller på fler platser än bara hemma
Testa detta. Efter vart ute med honom och låtit han rasta av sig väl innan så går ni in. Behåll skor (även jacka på om det är dåligt/kallt ute) låt han lukta lite nån kortis 30sek-2 minuter sen går du ut bara utanför. Ofta brukar dom kissa ute då, så fort du ser att han är på G med göra det så tar du bara lungt på kopplet o säger gå ut. Så här gjorde min syster med sin hane och även bekant med sin fast de var äldre än din (och där var det mer markerkissa än nervöskissa) det kanske kan hjälpa även honom.
Så glömde jag säga att varken barnen eller den hunden alltid är där, utan de är bara där när min mamma är barn- & hundvakt vilket inte händer jätte ofta. Visar det sig att han blir stressad av barnen eller hunden kan jag bara gå ut och mysa i skogen med honom tills de åkt hem eller kolla på en film i sovrummet om det är dåligt väder så vi undviker den obehagliga situationen tills han känner sig lite mer van vid den nya situationen.
Det blir ju mer utevistelse när jag bor där jämfört med när jag bara hälsar på för jag orkar inte sitta inne hela dagarna och lägenheten ligger i ett sånt mysigt område med mycket natur och trevliga promenad slingor så vi kommer nog inte vara inne speciellt mycket, det var jag inte när jag bodde där förr i alla fall och nu förtiden är jag ännu mer friluftsmänniska. Sen ligger ju lägenheten på nedrebotten så det är superlätt att springa ut och kissa om han är på G.
#7 Det ska jag testa!🙂
Det har gått två dagar nu och kissandet har nästan helt upphört. Igår var det väldigt livat med barn och annan hund och då kissade han inne men han fick även för sig att jucka på den andra hunden så kissandet kom definitivt i samband med att han blev alldeles för uppspelt.
De säger att han visar dominans men jag säger att han blev uppspelt av leken med den andra hunden.
Juckandet är som du själv säger nästan garanterat stress. Min hane gör precis likadant om han går upp i stress. Det har sällan med dominans att göra.
Skönt att det verkar lugna ner sig! 🙂
/Elisa
9 tur att du inte ser det som dominans oftast är det överslagshandling
då den blir för uppstrissade i varv, avled o sära på dom så de får även se att de kan ta det lugnt o fint ihop om det går :) Annars får man helt enkelt ta bort den som är uppstrissad och skärma av han så han får lugna ner sig. Skönt att kissandet har avtagit lite :)
#11 Jo vi särade på dom och eftersom han inte lugnade ner sig och ville bara fram till henne tog jag in honom i mitt sovrum en stund och när han lugnat ner sig gick vi ut igen. Då satt jag på golvet med honom så han fick titta men inte leka igen och det gick bra!
Igår kissade han inne igen, jag fick lov att lämna honom ensam i nästan en timma för att handla lite mat och så var några tuggben stulna från köksbänken. Förutom den gången och igårkväll när jag helt glömde bort tiden så har det inte skett några olyckor!
Han har även blivit betydligt lugnare inomhus, däremot utomhus är han fortfarande lite, alldeles för nyfiken på alla nya lukter och det hjälper inte att det går mycket löptikar i området just nu heller men även på promenader börjar det gå mycket bättre. Jag har märkt att när jag går ensam med honom så är han duktigare så jag ska ta fler promenader ensam med honom och sen tänkte jag börja träna utomhus så han lär sig att lyssna på mig utomhus också för fokuset och kontakten glömmer han lätt bort när vi passerar alla dessa nya lukter och föremål.
12 du har bra planer på hur du ska lägga upp träningen det låter så bra :)
Tack! En liten update:
Nu har det bara hänt en olycka på fem dagar, det var när han var ensam hemma en stund och han blev rätt stressad antar jag. Lugnare har han blivit både utomhus och inomhus. Jag tar flera kortare promenader med honom så han får känna igen sig och lukta in sig i området istället för färre längre promenader och det funkar riktigt bra för honom att vänja sig vid området och allt nytt.
Och så söker han kontakt igen! Det går runt en löptik här omkring så kontakten är fortfarande lite sådär, men trots det så gör han super framsteg och så drar han ingenting alls längre.
Om du inte tänkt att använda honom i avel, då skulle jag rekommendera att du kastrerade honom. Har redan märkt en stor skillnad i stressen på Nelson, trots det bara gått ett par veckor. 🙂
Självklart är inte kastrering en lösning och allt blir bra, men det kan göra att den "haniga" stressen minskar. Lättare att träna bort ev. problem med kontakt och nosande.
Ett alternativ du kan prova nu är att köpa ett Adaptil (DAP) halsband till honom. Tror att det kan dämpa stressen när du lämnar honom.
/Elisa
#15 Vi har tänkt att avvakta och se vad det blir av honom först men vi går i tankarna att eventuellt kastrera honom. Det är någonting jag måste diskutera vidare med hans uppfödare.🙂