Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1218 ggr
[Camia7]
0

Måste bara få fråga och skriva av mig

Måste bara få säga!

Jo de djuren som har avlats så sjuka på olika sätt.. varför måste kennel klubben göra förändringar (dom gör inget iaf)? Det är väl folket runt hela jorden som avlar som ska ändra rasen? varför vill uppfödare fortsätta att föda upp sjuka djur? Hundarna finns för att vara husdjur och arbeta på olika sätt inte för att vara fina!, tycker att det är konstigt att folk fortfarande föder upp sjuka hundar..

Men sen undrar jag hur man kan ändra som exempel mopsens ansikte och rygg? då lä man väl para en mops som inte ser ut som dagens mops för att rasen ska kunna återställas? (eller finns det ingen mops som ser ut som den "riktiga mopsen"? eller måste man para en mops med en annan ras som ser väldigt lik ut men som inte har de problemen?

[tiffitott]
2

Varför man vill att kennelklubben ska höja hälsokraven beror väl på att många uppfödare inte gör något själva.
Hade det inte funnits krav på att t ex HD/ED röntga vissa raser, ja då hade förmodligen en hel del uppfödare valt att inte göra det. Inom vissa raser är HD/ED röntgen t ex bara en rekomendation, inte ett krav. Där kan man tydligt se att många uppfödare väljer att inte göra det.

Vad som krävs för att få en mops frisk är nog mer än bara nos, rasen slåss mot fler sjukdomar. Inkorsningar kan vara ett altenativ, men kräver tid.

Rafflan
1

Uppfödare anser inte att deras djur är sjuka, dem säger att det finns sjuka individer inom rasen men deras individer är inte sjuka, så dem anser inte att dem avlar på sjuka djur. Om dem får en tex mops som dem anser är sjuk avlar dem inte på den.

Det finns individer med bättre nos och rygg, det är dessa man ska ta till vara på om man vill ändra rasen till det bättre, finns även en uppfödare (tror hon fanns i Tyskland eller Frankrike) som avlar på mopsa som dem såg ut förr med längre nos och så :)

Vizzla
0

Kennelklubben är ju hundägarnas organisation och ska stå upp för sunda hundar, om inte dom säger ifrån vem ska då göra det? För så länge efterfrågan finns på valparna så kommer det fortsätta avlas på skräp.

Så ALLA har ett ansvar, även kennelklubben.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Camia7]
0

jag menade eftersom kennelklubben inte gör något så får väl alla vi + uppfödare ta tag i det själva :)

Mysisa
5

http://www.mprv.de/uploads/pics/mops_cosima_coco_01.jpg Fina mopsar som iaf ser friskare ut, ett litet hopp för framtiden :)

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
0

Tycker många svarat bra. Det är många som undrar varför just vissa raser faktist avlas fram så dom lider av "det överdrivna". Jag hoppas väl att mer o mer dommare på utställning säger nej tack inte rastypisk, och det är inte bara mopsar jag tänker på. Jag tror att många eftersträvar alla fina tittlar på utställning och där är det saker kan göras rent utsendeemesigt sätt sen är det många som har andra problem än vad man ser där är just dessa tester bra att de görs i god tid innan parning.

5, Se där, liten nos fick dom med :) Vi får hoppas att just såna går bra på utställningar så kommer någ fler o fler uppfödare eftersträva "det bästa". 😉

[Camia7]
1

#5 :)

Ja jag menar ju alla raser:)

Lättast vore att man tog bort utsällning .. det är bara en hobby som förstör.. men då kanske det skulle vara svårt att behålla olika rasers utseende som dom ska se ut (de friska)? jag kan inte så mycket om sånt?

Mysisa
0

Det förstod jag men orkade inte leta rätt på frisk bilder på alla sjuka raser :)

minavitas.wix.com/kennel