Skäller
I vår sommarstuga har vi vår hund Deewa, en 16månaders bichon frise tik, lös på tomten. Men varje gång det kommer någon ska hon skälla, ibland väldigt mycket och hon springer mot personen. Hon kan skälla på samma person flera gånger samma dag, det räcker med att personen bara kommer ut från någon av stugorna. Hon lyssnar inte heller alltid när man säger åt hennes. Vi är less på att hon skäller och undrar hur man kan kan träna bort det? Några tips?? Och ja, hon är väldigt feg men samtidigt nyfiken! :)
Skvallerträning.
Precis så gör min hund också, jag brukar göra så att när hunden ser människan så tar jag med honom bort en bit och sätter honom bakom ett träd eller nått tills han lugnat ner sig. Och när han tystnar så berömmer jag massor. Lycka till:)
Hälsningar Lovisa & Chester❤
#2 har det blivit bättre? :)
Ja han lugnar ner sig mycket snabbare nu men han skäller fortfarande lite men inte lika mycket som innan:)
Hälsningar Lovisa & Chester❤
Det kanske hon får redan, men jag skulle se till att hon har fått gjort av med den energi hon behöver om dagarna. Som promenader och ev. annan aktivering.
När dom skäller (ihärdigt) så fort någon rör sig i närheten så är det oftast inte varning att ngn kommer, utan att hon vill göra av med sin energi någonstans och det blir på ngt i omgivningen.
Svårt att veta exakt när man inte ser hur hon reagerar :) Lycka till i alla fall.
#4 Okej vad bra :D
#5 Ah så kan de ju va! Men hon brukar få en lång promenad på morgonen och sen springer hon runt på gården nästan hela dagen :P
Tack :)
#6 Fast hon kanske behöver tänka också. Alltså inte bara springa runt på gården. På en promenad så är det inte bara att hunden får motion, den får även intryck och lukter att undersöka. Vilket också är en orsak till att det är bra att variera vart man promenerar så man inte alltid går på samma ställe. Men som sagt, hon kanske behöver tänka på mer än bara lukterna längs med promenaden, hon kanske behöver lite mental stimulering också.
Oavsett varför hon skäller så är det alltid lättare att få bukt på skällande hundar när dom är mentalt och fysiskt aktiverade.
Men sen ska dom heller inte vara överaktiverade vilket dom lätt kan bli av fel sorts aktivering. En hund som inte får motion tillräckligt utan istället springer omkring i trädgården, och skäller på folk som går förbi, är uppe i varv väldigt stor del av dagen och väldigt ofta får utbrottstoppar vilket inte är bra. Det är bättre att hunden får rejäl motion och mental aktivering och när man inte aktiverar hunden så ska hunden vara 'passiv', alltså inte aktivera sig själv med att skälla/vakta på folk eller springa runt på ett rastlöst sätt. Om hunden, efter att den fått tillgodosett sin fysiska och mentala nivå, ändå är rastlös så kan det hända att den behöver hjälpt med passivitetsträning.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#6 Okej, vad bra att hon får lång promenad på morgonen 🙂
Det kan vara så att hon är en hund med ganska hög energinivå och då gäller det att man uppfyller det behov hon har, som kanske extra med motion och "hjärngympa" för att hon inte ska skälla på folk.
Det kan som sagt vara hennes överenergi som blir till ett oönskat beteende.
Testa att aktivera henne mer om du känner att hon behöver det.
Du skulle kunna sitta ute med hunden och säga till henne när du ser att hon är påväg att springa iväg eller börja skälla, så att du stoppar det i tidiga stadiet innan hon sticker iväg. Fast det är viktigt att tänka på att du inte sitter och är förberedd på att hon ska göra ngt dåligt för då känner hon det…😉
Om hon hinner springa iväg så skulle inte jag stå kvar och säga åt henne på håll, jag skulle inte springa fram efter henne, utan jag skulle gå fram lugnt och säga åt henne på plats där hon är..lite svårt att förklara såhär..
Lycka till i alla fall och hoppas du hittar ngt som fungerar, vill gärna höra hur det går sen 🙂
#7#8 tack så jättemycket för era svar! Jag tränar ju en del agility på gården, trix och sen har hons en sån där "aktivering-boll". Det kanske är så att hon skäller för att hon behöver mer gjärngympa, men jag vet inte…känns som att hon skäller även fast hon är lagom stimulerad. Vi får nog helt enkelt träna, och vara beredd när det kommer någon :)
Men har ni några andra tips på hur man kan ge hunden lite hjärngympa? :)
Men är hon i balans mellan aktivitet och passivitet? När ni inte tränar, vad gör hon då? Hur ofta tränar ni passivitet?
Vad gör hon precis innan hon börjar skälla på folk som passerar?
Medarbetare på westernridning.ifokus
1 sätt för kompostgaller eller minska själva trädgården så att hon känner att hon har inte ansvaret utanför denna del
2 hon är osäker därmed skäller hon, nyfikenheten är för att hon vill ändå se vad/vem det är. Här tycker jag du ska träna mer på balans, gå på nerfallna träd,upp på stenar, trix varför inte en balansboll att stå på. eller trix dansa osv.
3 träna mer kontakten, här är skallerträning kanon bra som 1 säger.
4 gå långpromenad på morgonen (1 tim promenad) och avsluta den med leta godis lättare "spår" i trädgården som man innan promenaden lagt ut. Det är klar fördel att hunden vet vad söka/leta är :) Dra en korv med snöre bakom dig, droppa godis med lagom avstånd avsluta spåret med högvinsten fler godisar eller annat gott. (tog bara exempel på korv och snöre man kan ta vad som helst)
Hej!
Härligt att läsa att andra har samma problem. Exakt samma problem. Jag har kört med vattenspray, halsband med vibrationer, gått emot honom för att få honom att vända om, osv. Inget hjälper. För vår del tror jag att vi INTE lärde honom detta från början när han va valp. När han skällde och gick till grinden, släppte vi ut honom för att HAN ville hälsa och redan här förstörde vi mycket.
Vi skall hämta en valp i sept och jag skall ändra på hanteringen om han skäller vid grinden. Grannarna går förbi flera ggr men samma skällande. Jättejobbigt. Det jobbigaste blir väl att få valpen att inte skälla, när den äldre gör så. Jag får ligga i som det heter. Du får gärna skriva några rader om du får ett svar som fungerar. Lycka till!
AL