Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 17923 ggr
emeeliie
9

Hjälp! Utslag på hela kroppen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Upptäckte för ca 1,5 timmar sen att min hund har utslag över hela kroppen. Jag badade av honom snabbt om det va något han kommit i kontakt med under promenaden igår kväll men det har inte blivit bättre. Han kliar sig konstant men är fortfarande lika glad. Undrar om någon haft något liknande eller har några tankar om vad det kan vara? Känns som det blir ett besök hos veterinären. Tacksam för svar!

emeeliie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild till på honom

russin
2

Helt klart någon form av nässelutslag. Kan bero kan t ex bero på en svärm av knott som bitit eller så får du aldrig veta vad det kommer av. Eftersom hunden har klåda så behöver den nog något klåddämpande (ev kortisonspruta hos veterinären). Ring veterinären och prata med dom.

emeeliie
0

Okej tack så jättemycket! :-)

emeeliie
0

Såg nu också att han har det även inne i öronen och det har till oh med blivit lite värre nu kan det ändå vara bett? :-)

tjoopa
0

Har han badat någonstans där det kan vara algblomning? Eller sprungit runt bland brännässlor (om hundar reagerar på dem?)?

emeeliie
0

Badade i havet förra veckan men tycker han borde reagerat tidigare om det varit det och vi har bara varit hemma denna veckan dvs endast gräsmattor här i byn :-/ han har inte krupit i några buskar heller :-/

Alexandra-S
0

Kan precis som Malin säger kan det vara så att hunden behöver kortisonspruta! Ring och hör med vet, vänta inte då kan vara väldigt smärtsamt och jobbigt för hunden att gå omkring med dessa utslag!

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

.m.m
0

Kortison sätter man inte in "bara för att". Det ska finnas en ordentlig anledning. Ring och rådgör. Troligen och förhoppningsvis behöver han svalka för klådan och vänta ut. Det kan mycket väl vara knott/mygg. Vatten är bra. Ut och bada. :) Och håll honom sysselsatt för att "glömma bort" klådan. Så han inte bara ligger och riktigt känner hur det kliar. Och har man väl börjat klia… Så vet alla som nån gång fått ett myggbett, att det blir tiofalds gånger värre…

Alexandra-S
1

#8  Har hunden en allergisk reaktion brukar vet vara väldigt snabba med att ge kortisonspruta!
Självklart sätter man inte in en kortisonKUR utan utredning, men det är inte samma sak. Kortisonsprutan verkar direkt, en längre kortisonkur behandlar under en längre period.

Det är likadant med oss människor - kortisonspruta ger läkarna när man har en allergisk reaktion mm, men en kortisonkur skriver dom gärna inte ut i "onödan".

.m.m
2

#9. Jag vet precis vad kortison är och hur vården fungerar. Och jag vet hur kortison verkar. Kortison sätter man in lokalt vid en lokal åkomma. Kortison i cirkulationssystemet rekommenderas ej till varken människor eller djur. I tablettform kan dessa sättas in vid en åkomma som denna, men inte utan biverkningar. Är åkomman en allergisk akut situation och i sista hand och no clue om hur det uppkommit, sätter man in en adrenalinspruta. Hade min veterinär velat sätta in kortison efter den information som kommit fram i tråden, dvs en i tablettkur en tid, eller en spruta in i cirkulationssystemet, hade jag bytt veterinär. Kortison rubbar många av kroppens autonoma funktioner, både i samband med "kuren" och på sikt. Ibland märker man inte av rubbningen som uppstår och ibland gör man det. Det finns ingen anleding i detta fall att hispa upp sig. Men nu för tiden springer ju folk till vårdcentralen så fort de nyser också.

Alexandra-S
0

#10 Jag vet också precis vad kortison är. Jag behandlas med kortison dagligen och har gjort i ungefär 10 år, dock ganska låg dos. När jag blir akut sjuk får jag antingen kortisonspruta eller en längre tablettkur utöver det jag redan äter. Nu handlar ju inte tråden om detta utan om att TS hund uppenbart är irriterad i huden med både svullnander och utslag (vad jag kan se).

Alexandra-S
0

Jag tycker att det ser ut som en allergisk reaktion hunden har fått..

emeeliie
0

Troligtvis nässelutslag han fick betapred och ett bad med något special schampo och nu har svullnaderna lagt sig och likaså klådan :-) Ska se så det inte upprepar sig inom snar framtid då blir det in till djursjukhuset direkt men dem sa att det inte var något allvarligt förhoppningsvis om det inte återkommer så nu är jag lugn och loke sover här bredvid :-) Tack för alla svar!! :D

.m.m
0

#13. Det är kortisontabletter. Hoppas du fick god information om detta. Jag hoppas att det blir bra för lillkillen!

emeeliie
1

Allt blev bra igen samma kväll :D