Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2645 ggr
minbebis
0

Nytt foder

Om ungefär två månader så ska valp fodret ut och vuxet in, och man vill ju såklart att man inte köper något dåligt så börjar tänka redan nu på vad jag vill ha. Ska vara spannmålsfritt och läst runt lite så har det varit flera som rekommenderar typ Orijen, Taste of the Wild och Applaws. Gick även till djuraffären bredvid, och dom har alla tre fodrena, men det var så fruktansvärt varmt idag och det var längst inne i butiken så tittade inte så länge. Vet inte alls vad som räknas som 'skit' och vad som är bra, vad som inte ska vara med och allt sånt där. Ni kanske är lite mer pålästa om sånt här. Hon väger ungefär 25kg, någon som vet hur länge ett foder skulle räcka åt henne? Hur länge räcker/räckte det till eran hund? Tycker ni att fodret är bra eller dåligt? Tacksam för svar :) TILLÄGG: ACANA, glömde acana :)

Sugar Mist
3

Jag har Standardt till min 25kg's hund, 12kg's säck, och det räcker kanske 1 månad, när han delar det med pudeln på 6kg. 

Jag älskar Standardt. Inga onödiga örter, konstigheter och liknande och ett kort och bra innehåll.

Han har fått ett jättefint hull, bygger muskler som bara den och är pigg, + i kanten är att fodret är svenskt och relativt billigt.

-

minbebis
0

Hur mycket kostar det fodret? :)

Sugar Mist
0

#2 Standardt Normal kostar 445/459 per 12kg's säck :)

-

Reise
0

Jag har Taste of the Wild, 13.61kg, 779:- till min hund på 36kg och de räcker i ca. 2 månader. (Tror jag) Håller på att räkna på de just nu, men mellan 1,5-2 månader.

Tycker du ska titta på Naturea Regional, 12kg, 699:- också. Likvärdigt foder.

minbebis
0

#3 det var ju inte dyrt alls :) #4 tittar på det sen också. Men hur tycker du att fodret är? Gillar hunden det etc? :) Tyckte acana's säckar var annorlunda. Mer papprigt och istället för att kanske 2/3 är full av mat så var hela säcken proppfull. När man kände med handen så var hela säcken bucklig. Tyckte det var lite häftigt, ungefär som att dom tryckte i så mycket mat som dom kunde :)

Reise
1

#5 Ja, hon tycker om maten. Hon har dock varit svår med maten under unghundstiden då hon inte tänkte så mycket på mat - men jag var konsekvent med att ta bort maten om den inte åts upp innom 15 min - och nu äter hon regelbundet. Jag har även på laxolja över torrfodret.

Hon är alltså ingen matglad hund, men detta fodret tycker hon om.

Jag tycker fodret är bra, hög kötthalt, inget spannmål, JÄTTEFIN päls, bra avfäring etc. Allmänt bra. Men Taste of the Wild, Applaws, Acana och Naturea är väldigt likvärdiga foder i det stora hela.

minbebis
0

#6 varför laxolja? Är inte det typ när fodret inte ger de proteiner som behövs eller någonting? :)

Reise
0

#7 För att de tycker hon är supergott och de är bra för päls, hud och trampdynor. Extra omega-3.

minbebis
0

#8 Smart, får tänka igenom om jag också kanske ska börja med det :) Tycker egentligen att hon har glansig och fin päls, och har salva till trampdynorna ifall dom blir torra. Märkte du stor skillnad när du började med det?

Reise
0

#9 Med laxoljan menar du? Nje, glansigare päls. Men de vet jag inte om de är fodret eller laxoljan eftersom jag började med båda samtidigt. De är mest fungerat som aptitretande för min kräsna fröken, sen att de ger bättre päls, hud etc. är bara ett plus.

lizton
0

Min 25 kg hund äter Acana (växlar mellan sorterna) När hon äter Acana Ranchlands räcker det väldigt länge. Har inte koll på exakt hur länge, men över 2 mån och kanske 2,5 -  3 mån. Hon äter ca 4 dl/dag + godis av ett annat av Acana (Wild Praire). Det funkar superbra på henne. Läs om råvarorna på den kanadensiska hemsidan. Det är ett förstklassigt foder. Kött/fisk/ägg är av livsmedelskvalitet.

http://www.acana.com/

minbebis
0

#11 fan vad bra! Då vet jag att det håller länge iallafall också, menar många kilo köper du och hur mycket kostar det?:)

lizton
0

Acana Ranchlands 13 kg för 749 kr hos animail.se Ser ut så här:

Färskt nötkött (11%), torkad nötkött (10%), gröna ärtor, färsk lamm (8%), torkad lamm (8%), torkad sik (6%), sill olja (6%), åkerbönor, röda linser, färsk potatis, torkad lax (3%), färsk bisonkött (3%), färsk nötlever (3%), färsk lammlever (2%), soltorkad alfalfa, ärtfiber, färska äpplen, färska päron, färsk sötpotatis, färsk pumpa, färsk butternut squash, färsk palsternacka, färska morötter, färsk spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, kvanne rot, ringblomma, söt fänkål, pepparmynts blad, lavendel, rosmarin, Enterococcus faecium.

Acana Wild Praire är billigare 13 kg för 649 kr. Ser ut så här:

Färsk kyckling (19%), torkad kyckling (18%), gröna ärter, torkad kalkon (5%), kycklinglever olja (5%), åkerbönor, röda linser, färsk potatis, färsk kalkon (3%), färska hela ägg (3%), färsk gös (3%), soltorkad alfalfa, ärtfiber, färsk kyckling lever (2%), sill olja (2%), färska äpplen, färska päron, färsk sötpotatis, färsk pumpa, färsk butternut squash, färsk palsternacka, färska morötter, färsk spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, kvanne rot, ringblomma, söt fänkål, pepparmynts blad, lavendel, rosmarin, Enterococcus faecium.

Acana Grasslands samma pris som Ranchlands 749 kr. Ser ut så här:

Färska lamm (11%), torkad lamm (10%), torkad anka (10%), torkad sik (10%), hela ärtor, röda linser, bondbönor, färsk potatis, färsk anka (3%), färska hela ägg (3%), färsk gös (3%), ankfett (3%), sillolja (3%), färsk lammlever (2%), sillmjöl (2%), alfalfa, ärtfiber, färska äpplen, färska päron, färsk sötpotatis, färsk pumpa, färsk butternut squash, färsk palsternacka, färska morötter, färsk spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, kvanne rot, ringblomma, söt fänkål, pepparmynts blad, lavendel, rosmarin, Enterococcus faecium.

Kycklingfoder verkar generellt vara billigare än foder med rött kött. Om man väljer något av Acanas med lite havre i  blir priset lägre. Acana Chicken & Burbank Potatoes har också havre och kostar 799 kr för 18 kg, så det blir mycket billigare. Ser ut så här:

Kyckling, benfri kyckling, hel potatis, specialskuren havre, ärtor, hela ägg, flundra, soltorkad alfaalfa, kycklingfett, havregryn, kycklinglever, kycklingleverolja, sillolja, ärtfiber, hela äpplen, hela päron, sötpotatis, pumpa, squash, palsternacka, morötter, spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, angelikarot, ringblomma, sötfänkål, pepparmyntsblad, lavendel, rosmarin, plus vitaminer och mineraler

minbebis
0

#13 tack så mycket :)

Zvintos
0

Ger Taste of the wild till mina två, sammanlagd vikt runt 34kg och en säck räcker ungefär 1 månad. Beställer via zooplus.dk och sparar runt hundringen på det (plus leverans till dörren!).

minbebis
0

#15 okej :) Hade nog också beställt eftersom det är billigare men vi har en stor djuraffär 5 minuter härifrån och känner att jag hellre bidrar lite där, köper allting där :)

Sugar Mist
0

#13 Allt jag ser är "Färsk" och Färskt kött är till största delen vatten vilket gör det till en ännu mindre procent än vad de skriver. Och vad mycket onödiga saker de häller i, herregud 😮

-

[Forest]
0

15 va najs, bra tips du kom med där :) 👍Ska säga till grannen som ger det fodret, men antar det är samma för andra fodersorter/märken med? menar lite billigare 😉

TS. Jag hör mer o mer här inne hur andra är nöjda med standart o jag tycker väl det låter som ett hyffsat  foder. Det är dessutom svenskt så ser man lite på miljön så tycker jag man ska fundera på detta foder. Ända minuset det fodret får är ris i och tyvärr ser jag detta på första plats på deras innehållsförtekning. Helheten så är det som 1 säger man vet trots allt vad hunden får i sig, än vad det är i många andra foder.

Jag har gett orijen,acana och taste of the wilde

Så här tyckte våra hundar. orijen gott som tusan först sen nepp, köpte då acana eftersom det är snarlika foder o där störtvägra boda äta. Så testa vi taste of the w o detta foder har de ätit bra, dok fick jag ge även orijen när ena tröttna på fodret. Efter strul med magen så övergick vi helt till färskfoder. Men skulle jag leta foder till min hund som itne är så grumt pipplig som våran ena här hade jag testat standart först o se, sen är de andra fodrerna snarlika varandra. Tänk även på att potatis är inte helt bra för hundar, så just där får de - från min sida. Sen är det en massa kraffs i, mycket mer än många andra foder så lite minus på detta oxå, då jag inte helt ser fördelen med att hundar äter allt sånt.

minbebis
0

#18 får titta lite på det fodret imorgon och höra vad andra också har att säga om det. Min är matglad och aldrig tackat nej till någonting, så tror inte hon kommer vägra på något. Skaffar jag en liten hund någon gång kommer jag nog också använda färskfoder :) Är fodret så dåligt? När jag läste om dom så verkade det jätte bra. Läste någonstans att (kommer inte ihåg vilket av dom) att deras proteinhalt är 40% och något av märkena har 75% kött typ. Jag är en person som glömmer varför något är bra, utan kommer bara ihåg att det här är bra. Vinner sällan argument för jag kan inte säga varför det jag tycker är bra. Sen kan det ju inte vara så dåligt, för då skulle väl ingen köpa den maten när det kostar över 500 kr? :)

Sugar Mist
0

#19 Jag kör hellre på Standardt än ToW, Acana och Orijen då det är hen väldigt kort innehållsförteckning, få "skitsaker" och saker man faktiskt vet vad det är för något. Ända minuset är att de verkar ha ökat rismängden i fodret då det gått upp i pris + att när jag köpte min första säck så var inte ris "först" i innehållet utan kanske tre ingredienser bak. Däremot delades bitarna om man tappade de, gissar på att de håller ihop bättre tack vare riset, har för mig att det agerar som klister till kulorna, mina bitar håller ihop mycket bättre nu än vad de gjorde innan. 

Tycker man de får i sig för lite kött är det bara att skära loss en/två köttslamsor(rått) när man har kött till middag, hundarna står numera vid diskbänken och tigger. Varje fredag har vi tacos och då får de ganska mycket köttfärs, och minst en gång till i veckan får de vanligt, rått kött och några gånger i månad köttben för tandborstning.

-

minbebis
0

Ris är det dåligt för hunden eller någonting? Sämre matsmältning? Eller fungerar det lite som att 'fylla säcken' lixom? :)

[fabienne]
0

#21 Ris försämrar inte näringsupptaget eller så. Det är främst gluten man ska undvika. Ris klarar de flesta hundar bra. 

Jag litar på Standardt. De har i alla fall kunskap om hundars näringsbehov vilket verkar vara ovanligt i hundfoderbranschen.

lizton
1

Ris är sämre än andra spannmål eftersom det suger upp så mycket arsenik ur jorden/marken. Inget jag vill ge  eller själv äta för ofta. Barn under 6 år ska inte dricka risdrycker och annat ris ska inte ätas för ofta. Man behöver inte avstå, skriver livsmedelsverket, men man bör variera med annat.

Från 2013-03-14 Livsmedelsverket:”Undvik risdrycker i förskolan”

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maltider-i-vard-skola-omsorg/Risdrycker-i-forskola-och-skola/

Ris 2 ggr/dag kan inte vara bra för en hund heller.

http://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-rice-dog-food/

minbebis
0

#23 om ris är sämre än spannmål som du säger, så kanske inte standardt är något för mig. Hundar ska ju vara känsligare i magen än människor också. Vill att fodret ska innehålla mycket kött i och som #20 sa så har riset ökat. Herregud, det här är verkligen inte mitt ämne :)

[fabienne]
1

#23 Det var något nytt för mig. Vad jag förstår är det främst ris från Kina som har höga halter av arsenik? Som sagt, jag har ingen större kunskap om detta men jag är inte överdrivet orolig. Jag har lärt mig att parboiled ris är den bästa "utfyllnaden" man kan ge en hund då det har en bra balans mellan fosfor/kalcium, lågt med fosfor och har lågt GI och alltså lägre påverkan på blodsockret som många andra kolhydrater. Det tillför ingenting vettigt i hundens kost, men vilket spannmål gör det, men jag har lärt mig att det gör minst skada i kroppen. Har hunden problem med klåda till exempel kan det vara bra att sänka protein-nivån i fodret och då brukar parboiled ris fungera utmärkt som utfyllnad.

Jag personligen litar på Standardt då Lena dagligen sitter och hjälper hundägare med hundar som har näringsrelaterade sjukdomar. Lena är en av grundarna till Standardt produkter och utbildad näringsfysiolog och rådgivare, hundfysioterapeut med mera. Det känns som de är ärliga med vad som finns i deras foder och de splittar inte innehållsförteckningen osv som en hel del andra företag. Frågar man dem så får man veta. Deras ris kommer från Grekland, Egypten och Italien. 

Jag kan tillägga att jag inte har någon vinning i att prata om Standardt, men om jag skulle ge min hund torrfoder skulle jag välja att ge det eftersom jag har förtroende för att de vet vad de pysslar med och har koll på alla viktiga kvoter och vitamininnehåll etc. Man kan inte bara se till andelen kött i ett foder, utan ett dåligt sammansatt foder med 100 % animalier kan vara förödande, precis som ett dåligt sammansatt spannmålsfoder kan ge hundar sjukdomar.

Det var lite av mina tankar. Jag ger för tillfället min hund 150 gram överkokt parboiled ris om dagen och känner mig inte orolig över arsenikhalten. Man måste bilda sig en egen uppfattning som med allt annat. :)

#24 Jag förstår att du känner dig vilsen! Det gör jag ungefär varje dag i foderdjungeln, haha. Lycka till i fodervalet. :)

[[Mellebelle]]
0

måste bara fråga när är det dags att byta ut fodret?

minbebis
0

#26 Säcken nu klarar sig ett litet tag till, sen kommer jag köpa en och få en gratis, så om ungefär minst 2 månader tror jag, vadå då? :) #25, riktigt vilse är jag. Hänger med en viss bit sen blir mitt huvud till ett stort frågetecken. Men standardt låter faktiskt bra när du säger sådär, inbillar mig i huvudet bara att det är dåligt för att det är billigare och namnet påminner mig om om pedigree och doggy, även fast jag vet att det inte är samma. Jobbigt när ena hjärnan bestämmer sig för att det är dåligt, bara för att och inte vill lyssna när den andra delen säger att den bara inbillar sig. Måste ta tag i allting och ta reda på all information själv, läsa om vad som behövs i mat och allt sånt där jag inte orkar ta reda på 3 på natten/morgonen. Använt i stort sätt samma foder hela tiden, så man har inte tänkt så mycket på ingredienser, men det här jag väljer ska hon (om det funkar och sånt) ha förhoppningsvis nästan livet ut. Även börjat titta lite på färskfoder, men om jag var ute och cyklade när jag tittar på vuxen foder så är jag och drömmer att det regnar guld i mitt rum när jag funderar på färskfoder. Haha men som jag skrev högre upp, har iallafall ett tag på mig att bestämma mig ;) Babblar verkligen på nu, tror jag är för trött :)

[[Mellebelle]]
0

Nääs satt o fundera när vi ska byta foder på våran valp :)

minbebis
1

#28 jaha :) Valp foder ska ju bytas ut vid 12 månader, men Lexies syrra började med vuxet den här veckan och dom är 11 månader om några dagar, medans Lexie kommer ha valp tills hon är ungefär 13 månader. Känns lite onödigt att kasta 15kg mat när man får det gratis, bara för att hon precis fyller 12 månader. Hon blir ju inte automatiskt vuxen bara för att hon är 12 så en månad mer eller mindre tror inte jag skadar precis :) Hur gammal är valpen?:)

[[Mellebelle]]
0

#29 jamen dåså då ska jag lägge det på minnet :) han är endast 13 veckor så det är ett bra tag till dess ;)

minbebis
0

Brukar stå på fodret hur länge det får användas. Men nej vad gulligt! Vad är det för ras? :)

[[Mellebelle]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jahaa okej :) hihi joo! han är en blandras mellan shäfer, golden, labrador och lapphund :)

minbebis
0

Nej, vad söt! Hade det varit innan jag fick Lexie så hade jag lätt drömt om att ha en valp, men känns som att all energi att springa ut och in försvann när hon blev rumsren ;)

[[Mellebelle]]
0

haha joo det är rätt så mycket springa ut in ut in ;) men man får räkna med de då man skaffat sig en valp :p

lizton
0

Nej, det är inte bara ris från Kina som innehåller arsenik. Läste en rapport från 2008 tror jag där det står att det var mer arsenik i ris från USA och Europa än i ris från Asien.

"In all comparisons, rice from the U.S. and the EU contained significantly higher levels (p<0.05) of As than rice from Asia.”

http://www.planta.cn/forum/files_planta/22_518.pdf

I länken nedan finns längst ner på sidan olika sorters ris och hur mycket arsenik de innehåller. Det är ris som finns att köpa i USA

http://www.consumerreports.org/cro/magazine/2012/11/arsenic-in-your-food/index.htm

Det beror på hur mycket arsenik som finns i jorden och också på sort av ris. I USA finns bekämpningsmedel kvar i jorden där bomull odlades på 80-talet. Där odlas idag ris.

Forskare är idag konfunderade över att det är så mycket arsenik i ris och de har inte alla svar på orsaker.

Här en artikel om risk för gravida att äta ris:

http://www.businessweek.com/news/2011-12-13/arsenic-in-rice-may-pose-risk-for-pregnant-women.html

Googla på "arsenic in rice" och du får massor av träffar.